۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رهایی معاملات از دامنه نوسان نامتقارن/ روزهای خوش عجیب ترین تالار بورس دنیا باز می گردد؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۱۰
کد خبر: 527206
رهایی معاملات از دامنه نوسان نامتقارن/ روزهای خوش عجیب ترین تالار بورس دنیا باز می گردد؟

در نهایت پس از گذشت روزها، سازمان بورس اوراق بهادار تهران از اقدام خود مبنی بر «دامنه نوسان نامتقارن» عقب نشینی کرد و تصمیم به حذف آن گرفت. همچنین این سازمان اطلاعیه‌ای در خصوص کاهش حجم مبنا تا سطح ۱۵میلیارد ریال برای تمام نمادهای بورسی را منتشر کرد. انتشار این دو خبر کافی بود تا بازار و سهامداران با شوک مثبتی روبه‌رو شوند.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ این تصمیمات به خوبی نشان می‌دهد که سیاستگذار متوجه اشتباه خود شده و به این موضوع پی برده که تمام تصمیمات گذشته بی ثاتیر بوده و مشکل بازار باید در جای دیگری جستجو شود.  رهایی معاملات از بحران دامنه نوسان نامتقارن و همچنین تاثیر حجم مبنا بر متعادل ‌سازی قیمت‌ها، شرایطی را پدید خواهد آورد تا در ماه‌های آینده شاهد متعادل شدن بازار و کاهش معاملات هیجانی در هر دو طرف عرضه و تقاضا باشیم.

در بیست و پنجم بهمن ماه سال ۹۹ همزمان با انتصاب محمدعلی دهقان دهنوی به ریاست سازمان بورس بورس و اوراق بهادار، بلای دامنه نوسان نامتقارن بازار سهام و سهامداران را گرفتار کرد. این تصمیم با هدف رونق دوباره بازار و رهایی از اصلاح به اجرا درآمد اما شرایط معاملات در ماه‌های گذشته به خوبی نشان می‌دهد که نه تنها این مشکلات از بین نرفته بلکه بازار مشکلات جدیدی را به جان خریده است.

بازار سهام و فعالان آن در ماه‌های گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کردند و به طوریکه این بازار شاهد خروج بخش قابل توجهی از سرمایه بود و سهامداران روز به روز اعتماد خود را به بازار از دست می‌دادند و سرمایه‌شان در بن بست معاملات گرفتار شده بود.

تمامی این اتفاقات تا جایی ادامه پیدا کرد که بلاخره در تاریخ ۱۹ اردیبهشت سال جاری صدای اعتراضات کارشناسان حوزه مالی و  فعالان بازار سرمایه به گوش سیاست‌گذارن برسد و از تصمیم ناکارآ و اشتباه خود صرف نظر کنند. تصمیم اخیر سازمان بورس نشان می‌دهد که شرایط خوبی برای تقویت سرمایه‌گذاری در انتظار سهامداران است. از طرف دیگر عرضه و تقاضایی انباشت نخواهد شد و  سهامداران کمتر از گذشته در صفوف خرید و فروش گرفتار خواهند شد.

بنا به ادعای برخی کارشناسان، روند دو روز اخیر نویدبخش تغییر و تحولات مثبت بازار است. در روز گذشته صفوف فروش برخی از بزرگان بازار جمع‌آوری شد و این نمادها در مدار صعودی قرار گرفتند. همچنین در روز جاری شاهد رشد ۲۲هزار واحدی شاخص کل بودیم و بسیاری از نمادها سبزپوش شدند. پس می‌توان گفت بنا به ادعای کارشناسان در صورت پایداری وضعیت کنونی در بازار، شاهد جمع‌آوری صفوف فروش نمادهای کوچک نیز خواهیم بود و در نتیجه بازار به تعادل خواهد رسید.