۰ نفر

رشد بورس روی موج عوامل سه‌گانه

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۰۸
کد خبر: 527024
رشد بورس روی موج عوامل سه‌گانه

آغاز اجرای سیاست تزریق نقدینگی، رشد دلار و افزایش دامنه نوسان، زمینه رشد شاخص بورس را در مبادلات دیروز فراهم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، به‌دنبال تغییر دامنه نوسان، افزایش قیمت دلار و همچنین اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر آغاز تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه ملی به بورس، دیروز شاخص کل بورس تهران نزدیک به 6هزار واحد رشد کرد.

ابعاد نزول بورس هر روز پیچیده‌تر می‌شود چرا که دست‌کم از پاییز پارسال تاکنون تصمیم‌های مختلفی برای جلوگیری از نزول بورس گرفته شده اما هیچ‌کدام کارساز نبوده است و در این مدت شاخص نزدیک به 50درصد افت کرده است. با این حال ظرف چند هفته گذشته سرعت تصمیم‌ها برای نجات بورس بیشتر شده است و در این مدت مصوبات مختلفی هم در دولت و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شده است.

بخش عمده این مصوبات بر سیاست تقویت طرف تقاضا تکیه دارد و مقامات دولت و سازمان بورس در تلاشند از طریق تزریق نقدینگی به بورس جلوی نزول شاخص را بگیرند. یکی از این برنامه‌ها تزریق 200میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بورس بود که در بسته نجات بورس در 10 بند مطرح شده بود و مورد موافقت دولت و سران قوا قرار گرفت.

دستور تزریق صادر شد

ماجرای تزریق 200میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت ریالی به بازار سرمایه از سال گذشته در حال پیگیری است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. همین موضوع منجر به سلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به اجرای سیاست‌های حمایتی از سوی دولت شده بود اما یک هفته قبل ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و بعد از آن سران قوا با تزریق این منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه موافقت کردند. حالا یک هفته بعد از تصویب تزریق این منابع به بورس یکشنبه شب عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که او دستور تزریق این منابع را به بورس به‌صورت بخش بخش صادر کرده و قرار است این منابع آرام آرام به بازار سرمایه تزریق شود. این خبر روز گذشته در معاملات بازار سهام تأثیر گذاشت و منجر به افزایش تقاضا در بازار سهام و افزایش اعتماد به سیاست‌های حمایتی دولت شد.

افزایش دامنه نوسان

همگام با اجرای سیاست‌های حمایتی و تزریق نقدینگی یکشنبه شب شورای بورس هم با تصویب یک مصوبه دستور بازگشت دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌ها را به حالت قبل صادر کرد.

شورای بورس سال قبل به‌دنبال تداوم نزول شاخص‌های بورس دستور داده بود که دامنه نوسان از حالت متقارن به حالت نامتقارن در محدوده مثبت 6درصد و منفی 2 درصد تغییر کند. این مصوبه یک ‌ماه پیش به مثبت 6درصد و منفی 3درصد تغییر کرد و اکنون با مصوبه جدید، دامنه نوسان بار دیگر به حالت متقارن در محدوده 5درصد درآمد.  به زعم کارشناسان، اجرای دامنه نوسان نامتقارن در طول چند‌ماه گذشته نه فقط کمکی به بورس نکرده بود بلکه منجر به فرسایشی شدن نزول بازار شده بود. به زعم فعالان بازار سرمایه با فرسایشی شدن روند نزولی شاخص، هیجان منفی هم در بازار تشدید و باعث شد فضای روانی منفی برای مدت‌ها به یک فضای قالب در بازار سرمایه تبدیل شود.بر همین اساس بازگشت دامنه نوسان متقارن به بورس، دیروز با استقبال سرمایه‌گذاران همراه بود. آنطور که خبر‌های دریافتی نشان می‌دهد قرار است شورای بورس رفته‌رفته دامنه نوسان معاملات سهام را باز‌تر کند حتی برخی خبر‌ها حاکی از آن است که این احتمال که دامنه نوسان تا 10درصد افزایش یابد وجود دارد.

رشد قیمت دلار

یکی دیگر از عوامل مهم رشد شاخص‌های بورس در مبادلات دیروز افزایش قیمت دلار بود. قیمت دلار که ظرف هفته‌های گذشته با کاهش زیادی مواجه شده است از یکشنبه به‌دنبال بروز تردید‌هایی درباره احیای برجام و سرانجام مذاکرات هسته‌ای نزدیک به 600تومان افزایش یافته و این افزایش قیمت دلار، معاملات بازار سهام را متاثر کرده است.

از چند هفته قبل که قیمت دلار در حال نزول بود حجم تقاضا برای شرکت‌های صادرات‌محور که درآمدهایشان با کاهش قیمت ارز با نزول مواجه می‌شود افت کرده بود و این موضوع با توجه به آنکه شرکت‌های صادرات‌محور بخش عمده بازار سهام را در اختیار دارند، تأثیر زیادی در نزول شاخص داشت. دیروز اما با افزایش تردید‌ها نسبت به تداوم روند نزولی قیمت دلار از حجم عرضه سهام این شرکت‌ها اندکی کاسته شد و در عین حال تقاضا برای خرید سهام برخی شرکت‌های داخلی افزایش یافت. برآورد می‌شود درصورت بروز زمینه‌هایی برای رشد قیمت دلار روند نزولی بازار سهام هم متوقف شود.