۰ نفر

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت؛

ورق فولادی را از بورس خریده و در بازار می فروختند

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱
کد خبر: 526601
ورق فولادی را از بورس خریده و در بازار می فروختند

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: برخی از واحدهای قطعه سازی ورق فولادی را از بورس می‌خریدند و در بازار می‌فروختند، از این رو برای رسیدن مواداولیه به تولیدکننده واقعی تدابیری اندیشیده شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سهیل معمارباشی در مورد گلایه قطعه‌سازان نسبت به وضعیت تأمین ورق فولادی اظهار داشت: حدود ۶ ماه دستورالعملی در وزارت صمت تدوین شد و با مصوبه‌ای که از ستاد هماهنگی اقتصادی گرفتند، این دستورالعمل ابلاغ شده است. هدف اصلی این دستورالعمل، شفاف‌سازی و رساندن مواد اولیه مورد نیاز به قیمت مناسب به واحدهای تولیدی واقعی است.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: تولیدکنندگان واقعی که تأمین‌کننده نیازهای صنعت خودرو هستند، نباید هیچ‌گونه نگرانی در خصوص تأمین ورق فولادی داشته باشند؛ قطعه‌سازان پروسه ثبت‌نام را باید حتماً در سامانه بهین‌یاب آغاز کنند و هر چه سریع‌تر تعیین سهمیه شوند.

مواد اولیه باید به دست تولیدکننده واقعی برسد

وی در مورد نگرانی واحدهای قطعه‌سازی از ایرادات محیط زیست بر پروانه‌های بهره‌‌برداری گفت: مصوبه‌ای در خصوص محیط زیست داریم که اگر قرار بر ایجاد تغییراتی برای واحدهای موجود باشد، نیازی به استعلام از محیط زیست نیست. لذا برای همه این موارد فکر شده است؛ من فکر می‌کنم تعلل واحدها به دلیل واهمه از تغییراتی است که رخ داده ولی باید بدانند که هدف از این دستورالعمل شفاف سازی وضعیت و رساندن مواد اولیه با قیمت مناسب به تولیدکننده واقعی است.

معمارباشی افزود: در ورق فولادی در کل کشور کمبود داریم. لذا وقتی واحدهای تولیدی همراه با واحدهای واسطه‌ای به بورس وارد می‌شوند، قیمت ورق با قیمت بسیار بالایی تعیین می‌شود و هزینه تمام‌شده را برای واحدهای تولیدی واقعی و صنعت خودرو افزایش می‌دهد؛ از این رو سعی داریم این سطح رقابت را با مدیریت کردن تقاضا کاهش دهیم، اما هدف این نیست که واحد تولیدکننده با محدودیت مواجه شود.

وی با بیان اینکه واحدها برای تأمین ورق فولادی به هیچ وجه نگران نباشند، تاکید کرد: راهکارها دیده شده و هر جا مشکلی باشد مشکل را حل می‌کنیم، اما حتماً واحدها باید در سامانه بهین‌یاب ثبت‌‌نام کنند و این موضوع تغییر ناپذیر است.

عرضه ورق فولادی در بازار آزاد!

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در مورد واحدهای خاطی اظهار داشت: اینکه در بازار ورق فولادی وجود دارد به چه معناست؟ یعنی برخی از واحدها از بورس ورق فولادی خریده‌اند و در بازار عرضه کرده‌اند؛ یعنی خرید به چرخه تولید ما وارد نشده است. همین مساله نشان داد که اتفاقاتی در حوزه ورق فولادی و قطعه سازی در حال رخ دادن است. از این رو معاونت امور صنایع وزارت صمت برای مقابله با این مساله و کمک به واحدهای تولیدی واقعی ورود کرد. انتظارمان این است که واحدها نیز به ما کمک کنند تا این دستورالعمل کامل اجرا شود و هر جا مشکلی وجود داشت قطعاً مشکل را حل می‌کنیم.

وی در مورد سقف زمانی خرید ورق فولادی به واسطه سامانه بهین‌یاب گفت: آخرین مهلت ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب و تعیین سهمیه و خرید خردادماه است.