۰ نفر

سردرگمی اهالی تحلیل سهام

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷
کد خبر: 526215
سردرگمی اهالی تحلیل سهام

معاملات بورس تهران در هفته گذشته باز هم با عقب‌نشینی شاخص کل دنبال شد. این بار نماگر بازار سهام به‌رغم انتظارات افت ۹/ ۲ درصدی را تجربه کرد تاباز هم فعالان بازار سهام نسبت به تحلیل روند آتی دچار سردرگمی بیشتری شوند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ نشانه این سر درگمی در نتایج نظرسنجی به خوبی نمایان است. هر بار که ابهامات در بازار زیاد می‌شود، چند دستگی در مورد روند آتی بازار بیشتر می‌شود. بر همین اساس اتفاق نظر چندانی بین اهالی تحلیل در مورد روند آتی بازار مشاهده نمی‌شود و هر سناریوی پیش‌بینی شده برای بازار سهام اما و اگر‌های فراوانی دارد که نشان‌دهنده وجود ابهام در بازار سهام است.

کارشناسان

صعودی: 30 درصد از تحلیلگران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی انتظار دارند طی هفته جاری شاخص سهام در مسیر نزولی حرکت کند. به اعتقاد این افراد افت قیمت سهام در حالی که قیمت فلزات پایه (به طور خاص مس) در بازار جهانی رکوردشکنی قابل‌توجهی را تجربه کرده است و نسبت قیمت بر درآمد بسیاری از سهام در سطح بسیار جذابی است، توجیهی جز هیجان نسبت به انتظار تداوم اصلاح نرخ ارز ندارد، اما به تدریج و با قطعی شدن توافق هسته‌ای این هیجان کاهش می‌یابد و بسیاری از صنایع بورسی با تقاضای سهام مواجه می‌شوند.

خاصه آن‌دسته از سهامی که به طور مستقیم می‌توانند از توافق هسته‌ای اثر بپذیرند، چراکه اولا پیش‌بینی می‌شود با توجه به میزان نقدینگی موجود در اقتصاد کشور اصلاح قابل‌توجهی در بازار ارز صورت نگیرد و در ثانی فارغ از اصلاح نرخ دلار صنایع و شرکت‌ها با سهولت بیشتری در بخش صادرات و فروش محصولات فعالیت کنند و چرخش نقدینگی مناسب‌تری را تجربه کنند، موضوعی که منجر به بهبود وضعیت بنیادی سهام می‌شود.

نشانه این اتفاق در معاملات آخرین روز هفته گذشته مشاهده شد که به‌رغم اصلاح نرخ ارز، بورس به طور نسبی با افزایش تقاضای سهام مواجه شد (هر چند این افزایش تقاضا بیشتر توسط حقوقی‌ها صورت گرفت). بر همین اساس انتظار می‌رود همراه با قطعی‌تر شدن حصول توافق هسته‌ای و مشاهده اثر آن در اقتصاد کشور، بازار با صعود قیمت سهام همراه شود. علاوه بر این مصوبه‌های حمایتی از بازار سهام از سوی سران قوه نیز می‌تواند به تقویت تقاضا در بازار کمک کند. بر همین اساس نیز مطابق این پیش‌بینی‌ها احتمالا به تدریج برخی سهام طی هفته جاری در صدر قرار می‌گیرد و بازار حداقل در برخی از نقاط قابل توجه با رشد قیمت مواجه می‌شود.

کم نوسان: 22 درصد از تحلیلگران معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری کم نوسان خواهد بود. این افراد معتقدند بازار در یک ابهام به سر می‌برد و نتیجه این ابهام عقب‌نشینی در سمت خرید و فروش سهام است.در حالی که بسیاری با پیش‌بینی اصلاح نرخ ارز در صدد خروج از بازار سهام هستند، شرایط بنیادی سهام و همچنین برخی تحلیل‌ها نسبت به نرخ ارز برخی از سهامداران را محتاط و برخی را در سمت تقاضا قرار می‌دهد.علاوه بر این هنوز دامنه نوسان نامتقارن در معاملات به قوت خود پابرجاست و حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است که این موارد نیز بازار را در حالت رکود قرار داده است. نتیجه این امر سیطره روند کم‌نوسان بر بازار سهام است  به نظر می‌رسد این روند کم‌نوسان مادامی که ابهامات در بازار وجود داشته باشد و هنوز نتوان با قطعیت از ایجاد توافق هسته‌ای گفت، ادامه‌دار باشد.

نزولی: 48 درصد از تحلیلگران حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص کل باز هم در مسیر نزولی حرکت می‌کند. این دسته از تحلیلگران می‌گویند درست است که تحمیل دامنه نوسان نامتقارن از شتاب نزول شاخص کاست اما در نهایت کلیت مسیر بازار در مسیر نزولی آهسته حرکت کرد و به نظر می‌رسد این نزول فعلا ادامه داشته باشد. از طرفی عده‌ای فارغ از منطقی یا غیرمنطقی بودن تصور می‌کنند با توافق هسته‌ای اصلاح قابل‌توجهی در بازار ارز صورت می‌گیرد و این امر آنها را در سمت عرضه قرار می‌دهد. دسته‌ای نیز فارغ از هر تحلیلی از بازار فرسایشی خسته شده‌اند و در هر صورتی درصدد خروج از بازار هستند. این دسته از افراد بر روند بازار اثرگذار هستند.

مصوبه‌های سران سه قوه در حمایت از بورس نیز نمی‌تواند اثر قابل‌توجهی بر بازار بگذارد، چرا که هم سهامداران دیگر نسبت به این مصوبه‌ها امید چندانی ندارند و هم پیش‌بینی می‌کنند حتی در صورت اثربخش بودن این مصوبه‌ها زمان زیادی برای اثرگذاری نیاز باشد.بر همین اساس به نظر می‌رسد بسیاری از سهامداران با این تحلیل روند معاملات خود در هفته جاری را پیش بگیرند که احتمالا بازهم به نزول شاخص کل منتهی شود.

32423432434