۰ نفر

سخنگوی دولت؛

زیان خریداران پالایشی یکم جبران می‌شود

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۱۳
کد خبر: 525425
زیان خریداران پالایشی یکم جبران می‌شود

سخنگوی دولت از مصوبه سران قوا راجع به بورس خبر داد و گفت: مصوبات نشست ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از نوسان و زیان سهام‌داران خرد جلوگیری می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی راجع به جلسه بورس روز گذشته ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و  دلیل مطرح شدن این موضوع در جلسه سران قوا و  مصوبات آن، اظهار کرد: مساله بورس در یکسال اخیر از موضوعات مورد توجه دولت قرار داشته و بازار سرمایه به عنوان یک مسیر درست برای سرمایه گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است

وی افزود: این بازار در دراز مدت رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می دهد و به تعبیر یکی از سران قوا در جلسه،   هیچ بازاری چنین رشدی را تجربه نکرده است.  

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: البته عده‌ای از هموطنان به قصد انتفاع در کوتاه مدت وارد این بازار شده و به علت نوسان دچار زیان شدند.

ربیعی یکی از نگرانی ستاد اقتصادی دولت را همواره این دسته از هموطنان به خصوص آنانی دانست که نمادهای دولتی را خریداری کرده‌اند و درباره مصوبات هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت، گفت: ۱۰ تصمیم مهم در ستاد اقتصادی دولت اتخاذ شد که تصمیم گیری در مورد بخشی از آنها از اختیار دولت خارج بوده و نیازمند اصلاح قوانین است.

ربیعی گفت: بنابراین به دو علت طولانی بودن فرایند قانونگذاری و نیز زمان دار بودن برخی از قوانین، مصوبات و تصمیمات  ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مطرح شد که با نگاه حامیانه رییس قوه قضاییه و رییس مجلس شورای اسلامی با اصلاحات جزیی به تصویب رسید.  

به گفته وی و بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. همچنین با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد. از دیگر مصوبات این جلسه می توان به حمایت بانک‌ها و موسسات اعتباری از بازار سرمایه در چارچوب اشاره کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد:  در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام خود یا شرکت‌های زیر مجموعه‌شان حمایت کنند، مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال  و به سال بعد موکول شود.  

وی افزود: همچنین شرکت هایی که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰  آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مصوبه ای دیگر به صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بورس داده شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود.

وی افزود: این تصمیمات در کنار مجموعه مصوبات ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بورس را برای جلوگیری از نوسان و زیان سرمایه داران خرد امکان پذیر می‌کند.

به گفته ربیعی، ستاد اقتصادی دولت همه پیشنهادها و نظرات در خصوص بورس را به صورت مداوم مورد بررسی قرار داده و همچنان موضوع حمایت از بازار سرمایه را در جلسات خود دنبال و پیگیری خواهد کرد.