۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

کاهش نرخ بهره برای حمایت از بورس روش درستی نیست / سیاست گذار پولی نباید تسلیم فشارهای روانی شود

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۲۷
کد خبر: 525413
کاهش نرخ بهره برای حمایت از بورس روش درستی نیست / سیاست گذار پولی نباید تسلیم فشارهای روانی شود

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ‌بانک مرکزی به عنوان متولی بازار پول به هیچ وجه نباید تحت تاثیر هیاهو و فشار بازار سرمایه قرار بگیرد، گفت: تصمیمات بانک مرکزی بر تمام اقشار جامعه تاثیر می‌گذارد و ناعادلانه و حتی ظالمانه است که برای جبران ضرر فعلان بورسی که غالبا از طبقات مرفه جامعه نیز هستند،‌ از اقشار پایین جامعه هزینه بکنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ حسین جوشقانی در پاسخ به این سوال که تاثیر بازار پول و تصمیمات بانک مرکزی بر نوسانات بازار سرمایه چگونه است، گفت: ابتدا باید درک درستی از ارتباط بازار پول و بازار سرمایه داشته باشیم. بازار پول بخش اسمی اقتصاد است که توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود. عرضه پول اسمی توسط بانک مرکزی اتفاق می‌افتد که نرخ رشد نقدینگی را تغییر می‌دهد. از طرفی، بخش حقیقی اقتصاد نیز به مسایل تولیدی بنگاه‌ها می پردازد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:  آن چیزی که بازار پول و سرمایه را جذاب می‌‌کند، ارتباط دادن بخش اسمی و بخش حقیقی اقتصاد است. این مسئله بسیار مهم است زیرا بخش حقیقی اقتصاد باید بتواند به محض نیاز به نقدینگی، از بخش اسمی اقتصاد خدمات دریافت کند.

وی دلیل اصلی سقوط بازار سرمایه را افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها در این بازار دانست و گفت: اگر بانک مرکزی را دلیل سقوط بورس بدانیم، ‌باید بانک مرکزی را در صعود بورس نیز تاثیر گذار دانست.

جوشقانی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ بهره بانکی باعث افزایش شاخص بورس خواهد شد گفت: در کوتاه مدت، هر وقت حجم پول در جامعه زیاد شود، قیمت‌ها در تمام بازار‌ها بیشتر خواهد شد و جذابیت برای بازارها می‌آورد و بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: اما در بلندمدت‌ اینگونه نیست. بازار سرمایه بخش حقیقی اقتصاد است و نوسانات بخش پولی نباید در آن اثربخش باشد لذا کاهش نرخ بهره برای حمایت از بورس روش درستی نیست و سرمایه وارد شده به بورس از این طریق الزاما منجر به تقویت تولید نمی‌شود.

وی افزود: از نظر بنده این امر حتی منجر به رانت و دلالی خواهد شد زیرا بخش تولید از تقویت خطوط تولید و گسترش واردات و صادرات رشد خواهد کرد.

جوشقانی ادامه داد: همچنین در حال حاضر نرخ بهره واقعی با توجه به نرخ تورم، منفی است و کاهش نرخ بهره برای افزایش جذابیت بازار سرمایه خیانت به مردم حساب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: سیاست گذار پولی نباید تسلیم فشارهای روانی شود. تصمیم به کاهش نرخ بهره برای رونق بازار سرمایه،‌ قطعا به ضرر تولید خواهد شد و در دراز مدت آسیب‌های فراوانی به بخش حقیقی اقتصاد وارد می‌کند.

به گفته جوشقانی، فقط بازار سرمایه به سیاست‌های بانک مرکزی متصل نیست،‌ بلکه همه بازارها از جمله بازار مسکن، بازار دارو، بازار کالا، بازار ارز و غیره دستخوش تغییر خواهند شد. وی در این خصوص گفت: رشد نقدینگی باعث افزایش قیمت در تمام بازارها به غیر از بازار کار خواهد شد. بسیاری از افراد جامعه تنها منبع درآمدشان عرضه نیروی کاری‌شان است در صورت کاهش نرخ بهره این افراد متضرر خواهند شد و نابرابری در جامعه عمیق تر خواهد شد.

وی هشدار داد: اگر این اتفاق بیفتد و این سیاست اجرا شود، سرمایه کل جامعه فقط برای خوشحال کردن بخشی از آن که به بورس دسترسی دارند خرج خواهد شد. جذابیت دایمی بازار سرمایه با گسترش تولید میسر می‌شود و بنگاه‌های تولیدی نباید معتاد به تسهیلات و حمایت‌های بانکی باشند.

جوشقانی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید نگاه کلان و جامع داشته باشد و متاثر از این هیاهو نشود، گفت: اصلا معنا ندارد بانک مرکزی سیاست‌هایش را از فعالان بازار سرمایه بگیرد. بانک مرکزی متولی کل اقتصاد و هشتاد میلیون ایرانی است که نباید اعتبارش را برای راضی کردن تعداد محدودی از فعالان بورسی مخدوش کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار، کاهش بوروکراسی ‌ها،‌ کاهش نظارت‌ها و آزاد کردن قیمت‌ها باید از مهمترین اولویت‌ها برای حمایت واقعی از تولید باشند، افزود: تعیین دستوری قیمت ها دست تولید‌کننده را برای برنامه ریزی گسترش تولیداتش می‌بندد.

وی در پایان یادآور شد: بسیاری از فعلان بورس، ‌سودهای هنگفت نیز برده‌اند، آیا در زمانی که بورسی‌ها در سود بودند کسی از آنها برای کمک به بقیه پولی درخواست کرد ؟ خیر و الان نیز این افراد نباید از بقیه جامعه آن هم در این شرایط درخواست حمایت داشته باشند. این افراد قاعده بازی را پذیرفته‌اند و نباید انتظار داشته باشند در زمان ضرر قاعده‌ها تغییر کند.