۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

واکنش نمادهای بانکی به خبر تغییر نرخ تسعیر چه بود؟/ وبملت و وپاسار، پیشتاز بانکی‌ها در روزی که گذشت(۱۲اردیبهشت)

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۵۰
کد خبر: 524967
واکنش نمادهای بانکی به خبر تغییر نرخ تسعیر چه بود؟/ وبملت و وپاسار، پیشتاز بانکی‌ها در روزی که گذشت(۱۲اردیبهشت)

پس از اعلام تغییر نرخ تسعیر بانک‌ها، نمادهای بانکی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. وبملت و وپاسار به روند صعودی خود ادامه دادند اما وبصادر، وتجارت و وپارس شاهد افت قیمت بودند.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین - سهیل بانی؛ در دوازدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۰، شاخص گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، ۲۹واحد، معادل چهار درصد رشد کرد و عدد هفت هزار و ۳۱۱واحد را رقم زد. با جابجایی حدود یک میلیارد و ۳۸۰میلیون برگه سهم نمادهای بانکی، مجموع ارزش معاملات نمادهای این گروه به بیش از ۴۹۰میلیارد تومان رسید. همچنین نمادهای این گروه در مجموع شاهد خروج پول ۲۹میلیارد تومانی بودند.

لازم به ذکر است روز گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را در سال ۹۹، مبلغ ۱۹هزار تومان برای هر یورو و ۱۵هزار و ۹۰۰تومان به ازای هر دلار آمریکا اعلام کرد. این خبر تاثیرات متفاوتی بر قیمت سهام نمادهای بانکی داشت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

روند صعودی وپاسار ادامه یافت

بانک پاسارگاد(وپاسار) پس از معاملاتی متعادل در محدوده مثبت، در آخرین لحظات، با ۲.۷درصد رشد، عدد ۱,۵۰۰تومان برای قیمت آخرین معامله رقم زد. همچنین قیمت پایانی این نماد به رقم ۱,۴۹۶تومان رسید که نسبت به روز گذشته ۲.۴افزایش یافته است. سهامداران وپاسار با جابجایی حدود ۳۰میلیون برگه سهم، معاملاتی به ارزش ۴۴میلیارد تومان را رقم زدند. همچنین اشخاص حقیقی خریدار ۷۶درصد و فروشنده ۴۳درصد برگه سهم‌های «وپاسار» بودند. از طرفی کدهای حقوقی ۲۴درصد سفارشات خرید و ۵۷درصد سفارشات فروش را ثبت کردند. گفتنی است وپاسار در ۹روز گذشته، به طور متوالی رشد کرده و در این مدت حدود ۱۲درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده‌است.

افت وبصادر با صف فروش ۵۰میلیون برگه سهمی

بانک صادرات (وبصادر) در معاملات امروز روندی پر نوسان را تجربه کرد و برای دقایقی به صف فروش نشست. حجم این صف به بیش از ۵۰میلیون برگه سهم رسید. سرانجام قیمت آخرین معامله وبصادر، پس از ۲.۶درصد افت، به ۲۲۴تومان رسید. به این ترتیب سهام بانک صادرات معاملات روز آتی خود را با ۱.۹درصد افت، در قیمت ۲,۲۵۶ریال آغاز خواهد کرد. ارزش معاملات امروز «وبصادر» حدود ۶۰میلیارد تومان بود. همچنین حدود  ۲۶۰میلیون برگه سهم این نماد خرید و فروش شد که ۶۹درصد از سهام بانک صادرات را حقیقی‌ها و ۳۱درصد را حقوقی‌ها خریداری کردند. از طرف دیگر ۹۱درصد از سهام این بانک را اشخاص حقیقی و ۹درصد را کدهای حقوقی به فروش رساندند. 

افت دو درصدی وپارس در دومین روز هفته

بانک پارسیان (وپارس) نیز در بیشتر دقایق ابتدایی معاملات امروز، با صف فروش معامله شد و پس از نوسانات زیاد در نیمه دوم معاملات، در نهایت با ۲.۴درصد افت، عدد ۲۴۲تومان را برای قیمت آخرین معامله ثبت کرد. قیمت پایانی وپارس نیز پس از افت دو درصدی به ۲۴۳تومان رسید. سهامداران بانک پارسیان با معاملاتی به ارزش ۲۹میلیارد تومان، ۱۲۰میلیون برگه سهم این نماد را خرید و فروش کردند. حقیقی‌ها ۶۰درصد سفارشات خرید و حقوقی‌ها ۴۰درصد آن‌ها را ثبت کردند. در سوی دیگر بازار نیز اشخاص حقیقی دست بالاتر را داشتند و ۸۹درصد سفارشات فروش را ثبت کردند و کدهای حقوقی، سهم ۱۱درصدی از فروش برگه سهم‌های وپارس داشتند.

 لازم به ذکر است سهام بانک ملت (وبملت)، از دیگر نمادهای بزرگ بانکی در پایان معاملات امروز رشد ۲.۵درصدی را رقم زد اما بانک تجارت (وتجارت) ۲.۲درصد افت کرد.