در بورس امروز ۳۶۶میلیارد تومان دارا یکم و ۲۳۵میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به هزار و ۵۷۰میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها ۳۰میلیارد تومان بود.

اقتصادآنلاین امیر مهدی زاده؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق با درآمد ثابت کمند (کمند) با ارزش ۳۶۶میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق پالایشی یکم (پالایش) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها معادل ۳۱میلیارد تومان واحدهای صندوق افرا نماد پایدار (افران) را از حقوقی‌ها خریدند (۸۳درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق اعتماد آفرین پارسیان (اعتماد) را به ارزش ۲۷میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۲۱درصد معاملات).

دارندگان صندوق سرمایه گذاری در سهام یاقوت آگاه (یاقوت) رشد ۰.۳درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق هستی بخش آگاه (آگاس) با زیان ۲.۲درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۶.۴درصد) در رابطه با صندوق «پالایش» در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم  ۵۹۵میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۳۸درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از سویی دیگر جمع معاملات صندوق‌های طلایی به حدود هزار و ۵۲۵میلیون تومان رسید. همچنین بیشترین افت قیمت (۳.۳درصد) این گروه به صندوق پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اختصاص یافت.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم هزار و ۵۷۰میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی ۳۰میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود دو هزار و ۱۴۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی ۵۶۰میلیارد تومان بود.

1

2