۰ نفر

حسین فهیمی در جمع خبرنگاران؛

پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت به محض واریز شرکت‌ها / ۳۰میلیون سهامدار سجامی می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبر: 524612
پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت به محض واریز شرکت‌ها / ۳۰میلیون سهامدار سجامی می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در نشست خبری برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: به محض اینکه شرکت‌ها سود را واریز کنند، سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت واریز مرحله دوم سود سهام عدالت اظهار داشت: به محض اینکه شرکت‌ها درخصوص واریز سود سهام عدالت اقدام کنند، مشمولان سود سال ۹۸ را دریافت خواهند کرد.

به گفته فهیمی، هنوز پنج شرکت سود سهام‌داران را واریز نکرده‌اند. اگر این پنج شرکت نسبت به واریز سود اقدام نکنند، مطابق با قانون، جریمه و اسامی آنها اعلام عمومی خواهد شد. این اعلام عمومی، ضمانت اجرایی قوی خواهد داشت.

شرکت در رای‌گیری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت تصریح کرد: از امروز ۳۰ میلیون سهامدار سجامی می‌توانند طبق زمان‌بندی اعلام شده، به سایت دیما مراجعه و در رای‌گیری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرکت کنند. اطلاعات برگزاری انتخابات هر شرکت در سامانه دیما درج شده است و هر یک از سهامداران باید با ورود به سامانه دیما در زمان مقرر نسبت به اعمال رای اقدام کنند. 

وی افزود: ۶۰درصد از مشمولانی که روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند، سجامی شدند و اگر افراد فوت شده و زیر ۱۸ سال را در نظر بگیریم، ۷۵درصد این افراد، در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند و می‌توانند وارد دیما شده و رای دهند.

فهیمی اضافه کرد: سهام‌داران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های قزوین، کرمانشاه، گیلان و هرمزگان تا پایان روز جاری می‌توانند با وارد شدن به سامانه دیما، رای دهند. برگزاری مجمع با انتخابات شرکت سرمایه‌گذاری قزوین آغاز شده، اما تاکنون تعداد سهام‌داران به حد نصاب نرسیده است. (گفتنی است اگر برگزاری مجامع در مرتبه نخست به حد نصاب نرسد، ۱۰روز دیگر بدون اینکه به حضور حد نصاب سهام‌داران نیاز باشد، انتخابات برگزار خواهد شد)

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خاطرنشان کرد: زمان برگزاری مجمع هر استان از طریق ارسال پیامک به سهامداران، اطلاع‌رسانی خواهد شد. مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که دارایی سهام عدالت باید به مردم داده شود و سهام‌داران درحال حاضر مدیر و مالک سهام خود هستند. وظیفه سهام‌داران این است که به اگهی شرکت‌ها توجه و اطلاعیه‌ها را به صورت مستمر، پیگیری کنند. 

به گفته فهیمی، نکته مهم برای هیأت مدیره شدن، سهامدار بودن است؛ اشخاصی که مشمول سهام عدالت هستند و افرادی که پس از باز شدن نماد، سهام خریده‌اند نیز سهامدار محسوب می‌شوند. بیش از دو هزار  نفر برای عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها، کاندید و از این میان بیش از ۷۵۰ نفر تایید صلاحیت شده‌اند. سهامداران می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی محسوب شوند. 

راه‌اندازی سامانه دیما

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت درخصوص انتخابات الکترونیکی تصریح کرد: برگزاری مجمع عمومی شرکت‌ها به صورت الکترونیکی، زیرساخت جدیدی است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سالهای زیادی است که بر روی آن کار می‌کند. البته شرایط کرونایی نیز انگیزه ما را برای این اقدام بیشتر کرد. از سوی دیگر برخی از شرکت‌ها میلیون‌ها سهامدار دارند و انتخابات الکترونیکی این مجامع، اجتناب‌ناپذیر بود.

فهیمی افزود: بر این اساس، سامانه دیما راه‌اندازی شد تا ثبت‌نام‌کنندگان سجام بتوانند از طریق این سامانه، در مجامع عمومی شرکت‌ها حضور یابند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه همچنین درخصوص آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده سهام عدالت گفت: امکان خرید و فروش سهام عدالت، تابعی از شرایط بازار است. اگر شرایط طوری پیش رود که امکان فروش همه متقاضیان فراهم شود، مابقی سهام نیز آزاد خواهد شد.