در بورس امروز ۲۴۵میلیارد تومان دارا یکم و ۱۴۱میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به دو هزار و ۵۸۸میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها ۲۳۵میلیارد تومان بود.

اقتصاد آنلاین – امیر مهدی زاده؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق امین یکم فردا (امین یکم) با ارزش ۶۹۵میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق با درآمد ثابت کمند (کمند) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق با درآمد ثابت کیان (کیان) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها معادل ۸۶میلیارد تومان واحدهای صندوق «کمند» را از حقوقی‌ها خریدند (۱۳درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق توازن معیار (دمعیار) را به ارزش دو میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۱۹درصد معاملات).

دارندگان صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان (زر) رشد ۰.۹درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق سپهر کاریزما (کاریس) با زیان ۳.۱درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۴.۶درصد) در رابطه با صندوق هستی‌بخش آگاه (آگاس) در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۳۸۵میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۱۵درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از سویی دیگر جمع معاملات صندوق‌های طلایی به حدود ۸۹۵میلیون تومان رسید. همچنین کمترین رشد قیمت (۰.۴درصد) این گروه به صندوق پشتوانه طلای مفید (عیار) اختصاص یافت.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم دو هزار و ۵۹۰میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی ۲۳۵میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود هزار و ۵۰۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی ۵۸۰میلیارد تومان بود.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید

صندوق‌های معامله‌پذیر 1400.02.01

تحرکات صندوق‌ها 1400.02.01