در بورس امروز ۲۲۸میلیارد تومان دارا یکم و ۲۸۵میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به هزار و ۲۳۵میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها ۲۰میلیارد تومان بود.

اقتصاد آنلاین – امیر مهدی زاده؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق پالایشی یکم (پالایش) با ارزش ۲۸۵میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق با درآمد ثابت کیان (کیان) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها معادل ۲۲میلیارد تومان واحدهای صندوق افرا نماد پایدار (افران) را از حقوقی‌ها خریدند (۹۲درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق اعتماد آفرین پارسیان (اعتماد) را به ارزش هشت میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (پنج درصد معاملات).

دارندگان صندوق کالایی طلای سرخ نوویرا (نهال) رشد ۳.۷درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق توسعه اندوخته آینده (اطلس) با زیان ۰.۳درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۷.۹درصد) در رابطه با صندوق «نهال» در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۵۱۵میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۴۲درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از سویی دیگر جمع معاملات صندوق‌های طلایی به حدود هزار و ۲۶۰میلیون تومان رسید. همچنین بیشترین افت قیمت (۱.۹درصد) این گروه به صندوق پشتوانه طلای مفید (عیار) اختصاص یافت.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم هزار و ۲۳۵میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی ۲۰میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود هزار و ۹۳۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی ۴۸۰میلیارد تومان بود.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید

تحرکات صندوق_ها 1400.01.30

صندوق_های معامله_پذیر 1400.01.30