۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

۷میلیون ایرانی فاقد سهام عدالت در سال ۱۴۰۰سهام دریافت خواهند کرد / مجلس با هر نوع مهندسی انتخابات دفاتر استانی سهام عدالت مقابله می‌کند

۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۴۷
کد خبر: 521052
۷میلیون ایرانی فاقد سهام عدالت در سال ۱۴۰۰سهام دریافت خواهند کرد / مجلس با هر نوع مهندسی انتخابات دفاتر استانی سهام عدالت مقابله می‌کند

سید غنی نظری با اشاره به اینکه اخیرا گزارش های ناخوشایندی از دخالت برخی مسئولان دولتی در جریان انتخابات هیات مدیره دفاتر استانی سهام عدالت به گوش می رسد، گفت: این روند به هیچ عنوان مورد تایید کمیسیون اقتصادی مجلس نیست.

اقتصادآنلاین مهدی بیک؛  نماینده مردم خلخال در مجلس با اشاره به اجرای طرح ثبت نام از جاماندگان سهام عدالت گفت: یکی از اهدافی که کمیسیون اقتصادی از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم در راستای تحقق عدالت، آن را پیگیری می کند، موضوع ثبت نام خانواده‌هایی است که بنا به دلایل گوناگون موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند. منابع مورد نظر این طرح در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده و عزم نمایندگان برای اجرای این طرح، جزم است. برای این منظور در بودجه، ۱۵۰هزار میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی برای ثبت نام از جاماندگان در نظر گرفته شده است.

نظری در ادامه به گستره خانواده‌های فاقد سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۱ میلیون نفر از ایرانیان فاقد سهام عدالت هستند. در میان این جمعیت، مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بازنشستگان و... نیز به چشم می‌خورند. از سوی دیگر برخی خانواده‌های برخوردار نیز سهام دریافت کرده اند که مستحق دریافت نبوده اند. بر اساس طرح کمیسیون اقتصادی در سال ۱۴۰۰ حداقل ۷میلیون ایرانی سهام عدالت دریافت خواهند کرد. نمایندگان معتقدند چنانچه دولت شرکت‌های سودآور ذیل قانون را به طور کامل واگذار کند، جاماندگان سهام عدالت نیز می‌توانند سهمی از این طرح عمومی داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به سقوط بیش از ۵۰درصدی ارزش سهام عدالت، گفت: مسئولان تصمیم‌ساز اقتصادی باید توجه داشته باشند که سهام عدالت در واقع پشتوانه اقتصادی دهک‌های پایینی جامعه است. مدیران و مسئولانی که وظیفه صیانت و حفاظت از ارزش کلی سهام را به عهده دارند، باید بدانند این امر از مسائل مرتبط با حقوق عمومی است و نباید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که ارزش این سهام در یک حرکت مستمر در دالان نزولی قرار بگیرد. 

او افزود: متاسفانه تا به امروز مدیریت مناسبی در بازار سرمایه و به تبع آن سهام عدالت صورت نگرفته است و ارزش دارایی‌های عمومی مردم در حال کاهش مستمر است. از زمان آزادسازی سهام عدالت تا به امروز، ارزش این سهام بیش از ۵۰درصد کاهش پیدا کرده که این امر نشان دهنده عملکرد نامناسب مسئولان اقتصادی است. این در حالی است که اغلب شرکت‌هایی که ذیل سهام عدالت واگذار شده‌اند از جمله شرکت‌های سودده و خوشنام بوده‌اند و چنانچه مدیریت مناسبی صورت می‌گرفت، این اندازه با کاهش ارزش مواجه نمی‌شدند. 

ضرورت حضور افراد متخصص در هیات مدیره دفاتر استانی

نظری با اشاره به برخی دخالت‌های مسئولان دولتی در انتخابات دفاتر استانی سهام عدالت گفت: طبیعی است برای صیانت از سهام مردم، باید افرادی کارآمد، حرفه‌ای و متخصص در هیات مدیره شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری استانی حضور داشته باشند تا بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی برای رشد سهام داشته باشند. اخیرا گزارش‌های ناخوشایندی در خصوص دخالت برخی مسئولان دولتی در جریان انتخابات هیات مدیره دفاتر استانی به گوش می‌رسد که به هیچ عنوان مورد تایید کمیسیون اقتصادی مجلس نیست.

نماینده مردم خلخال در مجلس یادآور شد: دولتمردان باید تلاش کنند که سهامداران واقعی و صاحبان سهام عدالت در فرایند انتخاب هیات مدیره‌های استانی و مسئولان مربوطه مشارکت فعال داشته باشند، نه اینکه مسئولان دولتی، انتخابات دفاتر استانی را مهندسی کرده و افراد مورد نظر خود را وارد هیات مدیره این دفاتر کنند. مجلس با دقت روند کلی انتخابات را زیر نظر دارد و چنانچه تخلفی در این زمینه صورت بگیرد از طریق ابزارهای قانونی و نظارتی خود در برابر هر نوع رفتار غیر قانونی برخورد خواهد کرد.

نظری در پایان خاطرنشان کرد: فراموش نکنید هیات مدیره‌های دفاتر استانی سهام عدالت، باید برای بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی  متعلق به مردم برنامه‌ریزی کنند. افرادی که قرار است در قالب اعضای هیات مدیره  فعالیت کنند، باید از شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای، همچنین پیشینه رفتاری لازم بهره‌مند باشند. این در حالی است که دخالت مسئولان دولتی می تواند در روند کلی حضور افراد شایسته در هیات مدیره دفاتر استانی خلل ایجاد کند.