۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

در کره جنوبی و هند مجوز کارگزاری‌های بورسی چگونه اعطا می‌شود؟

۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۴۸
کد خبر: 520945
در کره جنوبی و هند مجوز کارگزاری‌های بورسی چگونه اعطا می‌شود؟

در آخرین گزارش از سلسه گزارش‌های بررسی نحوه اعطای مجوز فعالیت کارگزاری‌ها در ایران و برخی از کشورها، این بار کره جنوبی و هند بررسی می‌شوند.

اقتصادآنلاین هانا پاکمند؛ در پایان سلسله گزارش‌های بررسی نحوه اعطای مجوز فعالیت کارگزاری‌ها، این بار به بررسی شرایط کشورهای کره جنوبی و هند می‌پردازیم.

فرایند اعطای مجوز کارگزاری در کره جنوبی

در کره جنوبی، کارگزاری‌ها در قالب شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مالی تاسیس می‌شوند. شرکت سرمایه‌گذاری مالی برای فعالیت در هر یک از موارد مرتبط باید مجوزی تحت عنوان مجوز خدمات بازار سرمایه دریافت کند.

بورس کره پس از بررسی مدارک تقاضای عضویت شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مالی، مستندات و مدارک متقاضی را بررسی کرده و در صورت لزوم طی یک مصاحبه حضوری، صلاحیت مدیران شرکت سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کند.

شرکت‌های خدمات سرمایه‌گذاری مالی در این کشور با توجه به مسئولیتشان در خصوص تعهد تسویه معاملات، به دو گروه دارای اختیار تسویه و عضو فاقد اختیار تسویه طبقه‌بندی می‌شوند. عضو دارای اختیار تسویه عضوی است که مجاز به تسویه اوراق بهادار و اوراق مشتقه قابل معامله در بورس  به نام خود می‌باشد. عضو فاقد اختیار تسویه عضوی است که میتواند تسویه اوراق بهادار و ابزارهای مشتقه معامله شده در بورس به نام خود را به یک عضو دارای اختیار تسویه واگذار کند.

هر یک از اعضای بورس دارای سیستمی هستند که به سیستم عضو معروف است و برای ارتباط با سیستم معاملات بورس کره و برای دریافت سفارش‌ها، تأیید و ارسال مظنه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

برای عضویت در بورس کره، هر متقاضی مطابق با گروه عضویت و تنوع اوراق بهادار یا ابزارهای قابل معامله در بورس که تمایل به فعالیت بر روی آن‌ها را دارد، باید معیارهای مرتبط با الزامات مالی، تجهیزات و تأسیسات کافی را برآورده سازد.

فرایند اعطای مجوز کارگزاری در هند

کارگزاران همواره نقش کلیدی را در بازار سرمایه هند ایفا می‌کنند و حضورشان برای انجام معاملات ضروری است. بر خلاف اکثر کشورها که الزام تأسیس شرکت سهامی را برای کارگزاری‌ها در نظر می‌گیرند، کارگزاری‌های هندی می‌توانند شخصیت حقیقی یا حقوقی باشند.

هر شرکت کارگزاری، با دریافت مجوز از هیأت بورس اوراق بهادار هند۱ (SEBI)، قادر به فعالیت خواهد بود و پس از طی شدن سایر الزامات فعالیت خود را شروع می‌کند. شرایط عمومی عضویت در هند به گونه‌ای است که حداقل سن ۲۱سال و تابعیت هندی داشتن باید رعایت شود.

گفتنی‌است عضویت در بورس هند شامل دو نوع عادی و آلفا می‌باشد. عضویت عادی به گونه‌ای است که در تمامی بازارهای بورس ملی هند اجازه فعالیت دارد و می‌تواند برای تمامی گروه‌های سرمایه‌گذاران خدمات معاملاتی را ارائه کند.

اما عضویت آلفا به گونه‌ای است که فقط اجازه معامله در بازار نقد و بازار آتی و اختیار معامله برای سرمایه‌گذاران خاص حقوقی را دارد. همچنین متقاضی باید حداقل دو سال تجربه کاری مرتبط داشته باشد.

در اعطای موافقت اصولی و مجوز فعالیت، سازمان SEBI خواستار رعایت الزامات سرمایه‌ای، الزامات مربوط به هزینه‌ها و کارمزد عضویت، الزامات مربوط به شخصیت حقوقی، الزامات مربوط به سهامداران و مدیرعامل، الزامات ساختاری و منابع انسانی، فنی و امنیتی و الزامات مربوط به منابع مالی از سوی متقاضیان می‌شود.

همانطور که بررسی شد می‌توان نتیجه گرفت فرایند اعطای مجوز کارگزاری دارای سه مرحله اعطای موافقت وصولی، فرایند عضویت در نهادهای خود انتظام و اعطای مجوز فعالیت است.

[۱]Securities and Exchange Board of India​