۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تغییرات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت / مهم‌ترین اخبار بورسی هفته

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۳۴
کد خبر: 520811
تغییرات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت / مهم‌ترین اخبار بورسی هفته

این هفته بازار سهام همچنان سرخ‌پوش بود و تنها در روز سه شنبه با ۱۸هزار واحد رشد و ورود پول حقیقی‌ها مواجه شد. شاخص کل بورس تهران در مجموع ۶هزار واحد افت کرد و همچنین تقریبا تنها صنعت با بازدهی مثبت گروه «منسوجات» شناخته شد. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با رشد پنج درصدی رو به رو شد.

اقتصاد‌آنلاین-سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد چهار روز سرخ و یک روز سبز بود. همچنان افت شاخص و خروج پول حقیقی ادامه پیدا کرد. با این حال در روز سه شنبه اولین ورود پول حقیقی‌ها در سال ۱۴۰۰ رقم خورد و شاخص کل ۱۸هزار واحد رشد کرد. اما این شرایط پایدار نبود و آخرین روز هفته با سرخ‌پوشی به پایان رسید.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع ۶هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۲۴۹هزار واحد به ارتفاع یک میلیون و ۲۴۳هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با افت ۰.۶درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز دو روز قرمز و سه روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۲۷واحد معادل ۰.۱درصد رشد کرد.

تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت همچنان به نفع حقوقی بود. در روز سه شنبه، ۲۴ فروردین، اولین ورود پول حقیقی‌ها در سال ۱۴۰۰ رقم خورد و افراد حقیقی حدود ۷۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. در مجموع خالص فروش حقیقی‌ها حدود هزار و۹۰۰میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. این هفته تنها دو گروه شاهد ورود پول بودند. «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» با ۱۰میلیارد تومان و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با دو میلیارد تومان، شاهد ورود پول حقیقی‌ها بودند. گفتنی است که هفته گذشته برای هیچ گروهی ورود پول رقم نخورد. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۵۰۸میلیارد تومان، «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۷۷میلیارد تومان و «فرآورده‌های نفتی» با ۱۴۶میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. 

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وتجارت»، «وبملت» و «اپال» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک تجارت ۱۴۰میلیارد تومان و بانک ملت ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «فولاد»، «پترولح» و «غبشهر» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری فولاد مبارکه اصفهان ۷۰میلیارد تومان و حق تقدم گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان ۳۵میلیارد تومان افزایش یافت.

وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «فلزات اساسی» تعلق داشت به طوری که هزار و ۷۸۹میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«بانک‌ها و موسسات اعتباری» با معاملات هزار و ۴۶۴میلیارد تومانی دوم شد و «خودرو و ساخت قطعات» با هزار و ۲۹۵میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. 

تنها سه گروه در این هفته بازدهی مثبت داشتند. گروه «منسوجات» ۱.۵درصد و گروه‌های «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» ۰.۴درصد بازدهی ثبت کردند. از طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «استخراج نفت» با منفی ۳.۱درصد، «پیمانکاری صنعتی» با منفی ۲.۸درصد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با منفی ۲.۴درصد به ثبت رسیدند.

پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «تمحرکه» با ۱۳.۴درصد، نماد «معیار» با ۱۱.۳درصد و نماد «وارس» با ۸.۴درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «وشهر» با ۹.۶درصد، «آریان»با ۹.۳درصد و «سمایه» با ۸.۹درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

ارزش معاملات

ارزش معاملات این هفته روندی صعودی در پیش گرفت و تا سه شنبه این روند ادامه داشت اما در روز چهارشنبه، بازار دوباره با کاهش ارزش معاملات مواجه شد. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود دو هزار و ۳۹۰میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود پنج درصد افزایش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با چهار هزار و ۲۴۰میلیارد تومان متعلق به روز سه شنبه، ۲۴فروردین ماه بود.

مهم ترین اخبار هفته

تکذیبیه روابط عمومی سازمان بورس در مورد یک شایعه

پیرو برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر «دستور وزیر اقتصاد برای جلوگیری از خرید سهام توسط حقوقی‌ها » یا انتساب برخی نظرات جعلی به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تکذیب مطلب منتشر شده ، انتشار این قبیل شایعات به شیوه ناشیانه و ادبیات غیررسانه ای را  اقدامی واهی توسط افرادی دانسته که  اهداف غیرفنی و غرض ورزانه را در بازار سرمایه دنبال می‌کنند و این سازمان حق خود را برای پیگیری موضوع محفوظ می‌داند.

هشدار دژپسند درباره نرخ سود به بانک‌ها

نامه‌ای از وزیر اقتصاد و دارایی به همه بانک‌های دولتی کشور در فضای مجازی دست به دست می‌شود که بر اساس آن وزیر اقتصاد خواسته است بانک‌ها مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت حداکثر ۲۶ درصد سود سپرده بلندمدت یکساله را به صورت دقیق رعایت کنند. دژپسند در این نامه تاکید کرده است نرخ های بالاتر از سوی بانک‌ها هزینه قابل قبول مالیاتی نیست و سازمان امور مالیاتی موظف است طبق گزارش حسابرسی در این خصوص اقدام کند.

حداقل میزان تحویل برنج بورسی، ۱۰۰کیلوگرم است

جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: برنجی که اکنون در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران عرضه می‌شود در کیسه‌های ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرمی مورد معامله قرار می‌گیرد، اما چنانچه خریدار قصد تحویل محصول از انبار را داشته باشد باید حداقل ۱۰۰ گواهی سپرده معادل ۱۰۰ کیلوگرم برنج را خریداری کند؛ لذا از آنجایی که حداقل میزان تحویل ۱۰۰ کیلوگرم است مصرف کننده‌ها و حتی خانواده هم می‌توانند برای مصارف شخصی خود از این بازار برنج مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی افزود: روند معاملات برنج نیز همانند سایر معاملات صورت گرفته در این بازار به شیوه حراج پیوسته صورت می گیرد که در تمامی روزهای کاری سهامداران می توانند این محصول ساعت ۹ صبح تا ۱۵ معامله کنند. همچنین مهلت تسویه معاملات نیز یک روز کاری پس از انجام معامله است.

وی گفت: روند کشف نرخ در برنج نیز همانند سایر اوراق کالایی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضاست و در این روزها برنج طارم با قیمت حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

نخستین معامله زغال سنگ شرکت پروده طبس در بورس انرژی ثبت شد

۲۲ فروردین ماه، بورس انرژی نخستین معامله زغال سنگ شرکت زغال سنگ پروده طبس را تجربه کرد.

همچنین کالاهای حلال ۴۰۲ پالایش نفت تبریز، میعانات گازی (S-۵۰۰) پالایش گاز خانگیران و نفتای سبک پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز و نفتای کامل پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفتند.

۲۴هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق خواهد شد

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته ۲۰۴هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده‌اند. از همین رو می‌توان گفت بانک و بازار سرمایه در کنار هم کار می‌کنند و نقشی متقابل در رشد اقتصاد دارند.

همچنین گفت: سازمان بورس در نظر دارد فرایندها را تسهیل کرده و زمان صدور مجوزهای لازم را کوتاه کند.

وی گفت: جلسه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران عامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه به صورت آنلاین برگزار و مقرر شد طی ۴۸ ساعت آینده، ۲۴هزار میلیارد تومان به منظور انتشار اوراق وارد بازار سرمایه شود. 

شستا اولین چراغ را روشن کرد!

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اولین درخواست کتبی برای انتشار هزار میلیارد تومان اوراق بدهی (اجاره سهام) به سازمان بورس ارسال شد.

دستورالعمل‌های صدور مجوزهای کارگزاری‌های بورسی به زودی ابلاغ می‌شوند

علی فیروزی، رییس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار، در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین اعلام کرد که به زودی دستورالعمل‌های جدید تاسیس کارگزاری‌های بورسی و نهادهای سرمایه‌گذاری ابلاغ می‌شود.

عرضه آلومینیوم برای نخستین بار در تالار صادراتی بورس کالا

تالار صادراتی بورس کالای ایران فردا ۲۵ فروردین ماه برای نخستین بار میزبان عرضه شمش آلومینیوم است. قیمت پایه این عرضه، ۵۱۲ هزار و ۵۹۶ ریال به ازای هر کیلوگرم بوده و مکان تحویل نیز انبار کارخانه است.

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران از جمله مشخصات این عرضه می‌توان به اعتباردهی تمامی محصول از طریق ضمانت‌نامه بانکی یا گشایش اعتبار اسنادی (حداکثر ۳ ماهه) با کارمزد ۱.۵ درصد ماهانه اشاره کرد.

یک ایستگاه معاملاتی و ۲۳ مورد دسترسی برخط سهامداران مسدود شد

شاه‌نظری، مدیریت نظارت بازار گفت: مدیریت نظارت بازار با توجه به تأثیر قابل ملاحظه برخی اقدامات معامله‌گران بر روند معاملات اقدام به مسدود نمودن ۱ ایستگاه معاملاتی و ۲۳ مورد دسترسی برخط سهامداران طی هفته جاری از تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۱ الی ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ نموده است.

وی گفت: طبق بندهای ماده ۷ دستورالعمل انضباطی کارگزاران، مواردی از جمله ورود سفارش خرید یا فروش و اقدام معامله در سمت دیگر، حذف نامتعارف سفارش، سفارش‌های متعدد کم حجم و معامله متفاوت با جریان بازار (رنج منفی) از دلایل این اقدامات بوده و در برخی موارد نیز به کارگزاران مربوطه تذکر داده شده است.

بسته مانع‌زدایی بورسی از راه رسید

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بسته مانع‌زدایی از توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف توسعه و بهبود عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان مهمترین ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب شد.

اخبار سهام عدالت:

ارزش سهام عدالت در آخرین روز معاملاتی هفته

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت در روز چهارشنبه به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۵۴۳هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۷۴۴هزار تومان رسید. گفتنی است ارزش ۶۰درصد سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۹۲۵هزار تومان رسیده است.

میزان دارایی مجموعه شرکت‌های سهام عدالت، ۳۸۰هزار میلیارد تومان است

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: از حالا به بعد شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران وارد رقابت خواهند شد. چرا که این شرکت‌ها در مجموع بالغ بر ۳۸۰هزار میلیارد تومان دارایی سهام عدالت را دارند که ظرفیت بزرگی را نشان می‌دهد و این مدیران هستند که با تصمیم‌های خود نشان می‌دهند که چه آینده‌ای را برای شرکت رقم می‌زنند. 

همچنین وی گفت: در روش مستقیم از ۱۹ میلیون نفر حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سهام خود را فروخته‌اند و حتی سود سهام، سهامدارانی که سهام عدالت را به فروش نرساندند را پرداخت کردیم.

تفکیک شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت استان تهران و البرز

شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت استان تهران و البرز از هم جدا شدند. استان البرز پس از ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت استان تهران در تقسیمات کشوری ایجاد شد و اینک که در آستانه انتخابات اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها قرار داریم، به لحاظ قانونی ضرورت داشت دارایی‌های این دو شرکت از هم تفکیک شود.

واگذاری سهام عدالت ۱۲۰هزار اموات

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون سهام عدالت اموات به ۱۲۰هزار وارث واگذار شده است و با توجه به اینکه در شرایط کرونا قرار داریم، امکان مراجعه حضوری برای واگذاری سهام عدالت اموات وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: واگذاری سهام عدالت اموات به وراث نیاز به گواهی انحصار وراثت دارد و هنوز بسیاری از مشمولان و وراث در این مرحله هستند و تعداد کمی از وراث گواهی انحصار وراثت را دریافت کردند و فعلا مشخص نیست وراث این سه میلیون نفر متوفی چه کسانی هستند. بنابراین امکان انتقال سهام وجود ندارد.

مرحله اول مجامع ۱۴ شرکت استانی سهام عدالت برگزار شد

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مجمع اول ۱۴ استان در سال ۹۹ برگزار شده، اما حد نصاب لازم در این مجامع حاصل نشده و مجمع دوم با هر تعداد سهامدار برگزار می‌شود. از تمام سهامداران دعوت می‌کنیم با سجامی شدن در احراز هویت در این مجامع شرکت کنند تا با اکثریت آرا کاندیدای مورد نظر و دارای صلاحیت انتخاب شود.

دارندگان سهام عدالت بخوانند

حسین فهیمی، مدیرعامل سمات گفت: کسانی که بخشی از سهام عدالت خود را فروخته‌اند، کارت اعتباری به آنها تعلق نمی‌گیرد و از ۴۹ میلیون نفر سهام عدالت حدود ۳.۲ میلیون نفر که بخشی از سهام خود را فروخته‌اند، نمی‌توانند کارت اعتباری بگیرند. وی افزود: کسانی که در زمینه سهام عدالت سؤالی دارند به مرکز پیام شرکت سپرده‌گذاری با شماره‌گذاری ۱۵۶۹ تماس بگیرند و مشکلات خود را بیان کنند.

همه بانک‌ها کارت اعتباری سهام عدالت را تا آخر اردیبهشت صادر می‌کنند

عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد گفت: مصوبه‌ای از سوی دولت آماده شده است که به جز بانک‌های ملی و تجارت باید بانک‌های دیگر هم برای صدور کارت اعتباری سهام عدالت مشارکت کنند. همچنین گفت: تا اردبیشهت سال جاری سایر بانک‌ها نیز به صدور کارت اعتباری سهام عدالت ورود خواهند کرد.

واریز سود مرحله دوم سهام عدالت به حساب مشمولان به محض دریافت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر

حسین قشمی، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سود مرحله دوم سهام عدالت به محض دریافت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب مشمولان واریز می‌شود. همچنین گفت: ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان در اولویت بوده و با احراز هویت از طریق سجام، دارندگان محترم سهام عدالت می‌توانند از طریق سامانه سهام عدالت sahamedalat.ir، شماره شبا صحیح حساب بانکی خود را اعلام کنند. همچنین لینک‌های رایگان ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام نیز بر روی این سایت موجود است. وی افزود: هر کسی که تا تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ سهامدار عدالت و سهامدار شرکت استانی عدالت بوده است، سود دریافت می‌کند و سود مرحله دوم نیز به حساب آنها به زودی واریز می‌شود. در ادامه گفت: مبالغ سود که از شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت دریافت شود بلافاصله واریز می‌شود و ما در مرحله نامه‌نگاری با شرکت‌ها هستیم که سود  مرحله دوم را هم هرچه سریع‌تر واریز کنند.

جزییات برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نخستین انتخابات شرکت‌ها ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و در این تاریخ انتخابات حداقل  ۶ شرکت برگزار می‌شود. وی گفت: نشست خبری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در روز جاری با حضور حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

واریز ۵۰درصد باقی‌مانده سود سهام عدالت تا پایان رمضان

حسین قشمی، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مرحله دوم واریز سود سهام عدالت سال ۹۸ تا پایان ماه رمضان انجام می‌شود.

وی گفت: به محض واریز سود ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر  ۵۰درصد باقی‌مانده سود مصوب تا پایان ماه رمضان به حساب سهامداران واریز می‌شود.

نام‌نویسی ۱۶۰۰نفر در انتخابات هیات مدیره شرکت‌های استانی

محمدحسن ابراهیمی سرو علیا، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

۱۶۰۰ نفر برای شرکت در بزرگترین انتخابات اقتصادی ثبت‌نام کرده‌اند. وی گفت: تا قبل از ۲۸ فروردین و تا قبل از بسته شدن نماد شرکت‌ها، هر فردی که سهامدار شرکت‌ها باشد، می‌تواند در انتخابات مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت شرکت کند و انتخابات در ۱۸ اردیبهشت انجام می‌شود.

همچنین گفت: در تعیین افراد با صلاحیت سازمان بورس دخالت دارد. بنابراین این گونه نیست که هر کسی که ثبت‌نام کند، امکان شرکت انتخابات را داشته باشد و افراد باید حداقل صلاحیت‌ها را برای امکان شرکت در انتخابات داشته باشند.

از سجامی‌شدن تا مدیریت شرکت‌های ۴۰۰هزار میلیاردی

پیمان میراب، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد گفت: مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، از نیمه اردیبهشت تا نیمه خردادماه برگزار و عملاً اعضای هیات مدیره انتخاب می‌شوند.

وی گفت: فردی که می‌خواهد عضو هیات مدیره شود باید به سامانه ستان مراجعه کند. البته فردی که می‌خواهد کاندیدا شود باید سهام‌دار آن شرکت باشد. 

همچنین گفت: تفاهم نامه‌ای با مجری انتخابات که شرکت سپرده‌گذاری است منعقد و از پست بانک به عنوان بازوی اجرایی استفاه خواهد شد تا در مکان‌هایی که مشکل عدم دسترسی به اینترنت وجود دارد، مشمولان از این طریق بتوانند در انتخابات شرکت کنند. البته انتخابات در یک روز خلاصه نشده است و مشمول بین ۵ تا ۷ روز زمان خواهد داشت.

وی گفت: افرادی که با دولت رابطه استخدامی مستقیم ندارند مانند اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها یا قرارداد کار معین دارند، می‌توانند کاندیدا شوند.