۰ نفر

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس؛

راه‌اندازی ابزاری جدید برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری / اوراق اجاره سهام، جذاب‌تر از سپرده بانکی برای صندوق‌ها هستند

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۰۸
کد خبر: 520441
راه‌اندازی ابزاری جدید برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری / اوراق اجاره سهام، جذاب‌تر از سپرده بانکی برای صندوق‌ها هستند

در جلسه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران عامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه مقرر شد طی ۴۸ ساعت آینده، ۲۴هزار میلیارد تومان به منظور انتشار اوراق وارد بازار سرمایه شود.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ بنابر جلسه مذکور، سازمان بورس و اوراق بهادار طی ۴۸ ساعت آینده موافقت اصولی به منظور انجام فرایند مذکور را برای متقاضیان صادر می‌کند. همچنین به منظور اطمینان از تخصیص منابع فوق به خرید سهام، این ارقام به صورت تدریجی به بازار تزریق می‌شود. این در حالی است که علاوه بر ۲۴هزار میلیارد تومان نهایی شده، درخواست‌های جدید نیز از سوی شرکت‌ها پذیرفته می‌شود. درخصوص این موضوع با میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به گفت‌وگو پرداختیم.

فدایی گفت: از قانون بازار اوراق بهادار و تایید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار برای تامین مالی شرکت‌ها استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، دولت، بخش خصوصی و شهرداری‌ها از طریق اوراق مالی اسلامی مانند اوراق مشارکت، اجاره و... به تامین مالی پرداخته‌اند.

وی افزود: اوراق، ورقه‌هایی هستند که منتشر می‌شوند و خریداران این اوراق، منابع را در اختیار ناشر قرار می‌دهند. ناشر، سودهای دوره‌ای به خریداران پرداخت می‌کند و در پایان مدت اوراق، اصل پول را به خریداران باز می‌گرداند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: تفاوت اوراق بدهی با شبکه بانکی این است که نوعی تامین مالی میان‌مدت و بلندمدت محسوب می‌شود که با سررسید یک تا پنج ساله منتشر و برای تامین مالی بنگاه‌ها استفاده می‌شوند.

فدایی اظهار داشت: در گذشته، شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری حقی برای خرید سهام به منظور انتشار اوراق و تامین مالی نداشتند. یعنی هیچ هلدینگی نمی‌توانست اوراقی را منتشر و با استفاده از منابع آن، اقدام به خرید سهام کند. اما در جلسه با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، این محدودیت برداشته شد و در حال حاضر، شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند با استفاده از این اوراق، اقدام به تامین منابع مالی برای خرید سهام کنند.

وی اضافه کرد: منتشرکنندگان اوراق، ناشران، شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری هستند که پرتفو بورسی در اختیار دارند و می‌توانند از طریق اوراق اجاره سهام و اختیار فروش تبعی، اقدام به تامین مالی کنند. شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، عمده‌ترین خریداران اوراق محسوب می‌شوند که در حال حاضر بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومان اوراق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و درآمد ثابت داریم.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تامین نیاز سرمایه‌گذاران خود، احتیاج به اوراق دارند و انتشار اوراقی که تصویب شد، یکی از جذاب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری برای صندوق‌های با درآمد ثابت است.

فدایی افزود: جذابیت این اوراق به دلیل بازدهی بیشتر نسبت به سپرده‌های بانکی در سال‌های گذشته و مصوبه اخیر وزیر اقتصاد درخصوص کاهش نرخ سپرده‌های بانکی، افزایش یافته و حجم زیادی از منابع را به خود اختصاص داده و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

وی اظهار داشت: مدت زمان این اوراق می‌تواند از یک سال تا اوراق اجاره سهام با مدت چهار سال محاسبه شود. یعنی یک تامین مالی میان مدت تا بلندمدت. ناشران می‌توانند برای اوراق تامین مالی از طریق اختیار تبعی، مدت زمان یک سال تا ۱۸ ماه را پیشنهاد دهند و منتشر کنند و برای اوراق اجاره می‌توانند چهار ساله با پرداخت بهره سالانه را درنظر گیرند. یعنی ناشر، اوراق را منتشر و اقدام به جذب منابع و پرداخت سود هر سال کند و در انتهای چهار سال، اصل پول را بازگرداند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: بحث اوراق بدهی در تمام بورس‌های دنیا مطرح است. من یک مثال داخلی برای این موضوع خواهم زد. بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی که در بازار سرمایه حضور دارند، با مفهوم دریافت اعتبار از کارگزاری‌ها آشنا هستند. به این معنا که اشخاص می‌توانند منابع خود را در یک کارگزاری، سرمایه‌گذاری کنند و به واسطه پرتفو سرمایه‌گذاری خود از کارگزاری اعتبار دریافت و اقدام به خرید سهام و بزرگ کردن پرتفو خود کنند.

فدایی گفت: شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری، چنین ابزاری را به چند علت در اختیار نداشتند. از سویی حجم منابعی که هلدینگ‌ها برای اعتبارگیری نیاز داشتند، در کارگزاری‌ها بسیار محدود بود. زیرا حجم اعتباری که کارگزاری‌ها قادر به تخصیص آن هستند، بسیار ناچیز است. از سوی دیگر به دلیل اینکه اعتباری که کارگزاری‌ها پرداخت می‌کنند، کوتاه‌مدت بوده و در مقاطع مختلفی باید تسویه شود، خرید سهم‌های بزرگ امکان‌پذیر نیست. اما در اوراق اجاره سهام، نیاز به تسویه در کوتاه‌مدت وجود ندارد. همچنین ما هزینه‌های جانبی انتشار اوراق را کاهش داده‌ایم.

وی در پایان اظهار داشت: شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اسفند و فرودین ماه توانستند این موضوع را ثابت کنند که می‌توانند بازاری جذاب و پرقدرت برای اوراق بدهی به شمار آیند. از منظر قانونی، این اوراق ویژگی مناسبی با عنوان متاخر پذیره‌نویس دارند. وظیفه متاخر پذیره‌نویس، پوشش ریسک است (ریسک به فروش نرسیدن اوراق و تاثیر منفی بر بازار سرمایه). اگر اوراق منتشر شد و توسط افراد خریداری نشد، متاخر پذیره‌نویس با توجه به توان مالی خود، اوراق را جمع‌آوری خواهد کرد. بنابراین این امکان که اوراقی منتشر شود و به فروش نرسد، وجود ندارد.