۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کارگزاری‌های بزرگترین بازار سهام دنیا چگونه مجوز می‌گیرند؟

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۴۲
کد خبر: 520251
کارگزاری‌های بزرگترین بازار سهام دنیا چگونه مجوز می‌گیرند؟

در سلسه گزارش‌های بررسی نحوه اعطای مجوز فعالیت کارگزاری‌ها در ایران و برخی از کشورها، این بار بزرگترین بازار سرمایه دنیا، آمریکا بررسی می‌شود.

اقتصادآنلاین هانا پاکمند؛ در ایران تقاضای تأسیس از طریق نماینده متقاضی به سازمان ارائه می شود. برای دریافت مجوز تأسیس یا سهامداری شرکت کارگزاری متقاضی باید حسب درصد سهامداری مورد نظر، مدارک و اطلاعات ذیل را به منظور بررسی به سازمان تسلیم نماید. مجوز فعالیت شرکت کارگزاری پس از احراز شرایط با تأیید رییس سازمان صادر می‌گردد و مدت زمان اولین مجوز فعالیت شرکت کارگزاری ۲سال می‌باشد.

اعطای مجوز فعالیت در کشور آمریکا در دو مرحله ثبت نزد نهاد ناظر و عضویت در یکی از نهادهای خودانتظام (بورس‌ها) صورت می‌گیرد. به طور کلی نظام مجوز دهی در کشورها، نظامی واحد است که تمامی مجوزها با ویژگی‌های مشخص اعطا میشود. طبق قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، کلیه کارگزاران و معامله‌گران باید نزد SEC و یک نهاد خودانتظام عضو شوند.

اعطای مجوز به کارگزار در آمریکا نیز مراحل خاص خود را دارد که این مراحل عبارتند از: ۱. تکمیل فرم BD ۲. عضویت در یک نهاد خود انتظام ۳. عضویت در شرکت حمایت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار (SIPC) ۴. رعایت مقررات ایالتی.

 تکمیل فرم BD

این فرم برای ثبت کارگزاران و معامله‌گران نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار و همچنین هر یک از نهادهای خود انتظام و یا هر یک از بورس‌های ملی استفاده می‌شود. این فرم سوالاتی در خصوص سوابق کارگزار، افراد کلیدی و کنترل‌کننده و کارکنان آنها مطرح می‌نماید. کارگـزاران و معامله‌گران موظفند اطلاعات فرم BD را همواره به روز نگه داشته و آن را برای FINRA ارسال کنند و همچنین اصلاحات مربوطه را برای SEC ارسال نمایند.

فرم BD، فرمی ۲۸صفحه‌‌ای است که اطلاعات مختلفی را از متقاضی (اکثراً در قالب افشای اطلاعات و به صورت خود اظهاری) درخواست می‌نماید. متقاضی موظف است مواردی چون: شخصیت حقوقی متقاضی، اشخاص کنترل کنندۀ متقاضی، سوء پیشینه کیفری و اداری متقاضی طی ده سال گذشته و موارد تخلفاتی در حوزه‌های مختلف را در فرم اظهار نماید.

عضویت در یک نهاد خودانتظام (بورس)

با توجه به اینکه بخشی از وظیفه نظارت بر کارگزاران در آمریکا بر عهده نهادهای خودانتظام است، کارگزاران موظفند به عضویت این نهادها درآیند. در صورتی که فعالیت کارگزار به بورس‌های ملی محدود شود، تنها عضویت در بورس مربوطه کفایت کرده و نیازی به عضویت در FINRA نیست اما در صورت فعالیت در بازار خارج از بورس، عضویت در این نهاد الزامی است.

  عضویت در شرکت حمایت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار۱(SIPC)

تمامی کارگزاران ثبت شده‌ای که کسب و کارشان در داخل آمریکا است، موظف به عضویت در SIPC هستند. این امر موجب ایجاد اطمینان از بازپس‌گیری پول و اوراق بهادار مشتریان در صورت انحلال یا نکول در تسویه کارگزار عضو می‌باشد.

رعایت مقررات ایالتی

هر یک از ایالت‌های آمریکا، الزامات مشخصی برای کارگزاران و معامله‌گران فعال در آن محدوده دارد. تطابق با این الزامات برای کارگزاران فعال در هرایالت ضروری است.

ثبت کارگزار نزد نهاد ناظر بر صنعت مالی (FINRA)

ثبت نزد FINRA  از طریق درگاه الکترونیکی و با تکمیل فرم ۲(NMA) آغاز می‌شود. این فرم سوالاتی درخصوص چارچوب کلی کسب و کار متقاضی ثبت پرسش نموده و سؤالاتی تشریحی دربارۀ اطلاعات متقاضی نسبت به فعالیت کارگزار و ارتباط آن با سایر نهادهای مرتبط در بازار سرمایه مطرح می‌نماید.

بر اساس فرم NMA هر متقاضی ملزم‌است حداقل دو مدیر ثبت شده در ارتباط با فعالیت‌های اوراق بهادار و بانکداری سرمایه‌گذاری در اختیار داشته باشد. همچنین حداقل یک مدیر عملیات و مدیر مالی در اختیار داشته باشد. بخش سوم این فرم، به انطباق متقاضی و افراد وابسته با قوانین و مقررات فدرال و ایالتی میپردازد. بخش چهارم نیز به روابط قراردادی و تجاری متقاضی پرداخته است.

در قسمت پنجم این فرم، متقاضی موظف است اطلاعات مبوسطی درخصوص فضای کاری ارائه دهد. در قسمت‌های بعدی نیز تجهیزات ارتباطی متقاضی با مشتریان، رویه‌ها و پلتفرم‌های عملیاتی ارائه می‌شود. همچنین متقاضی موظف است نسبت به منابع تأمین مالی برای دوازده ماه آینده و اینکه منابع مالی از چه محلی تأمین شده است، توضیحاتی ارائه دهد.

 ثبت کارگزار نزد بورس نیویورک (NYSE)

کارگزارانی که بجای FINRA، بورس نیویورک را به عنوان نهاد خودانتظام برای ثبت انتخاب میکنند، باید پس از ثبت نزد SEC و سامانه ثبت مرکزی FINRA در این خصوص اقدام نمایند. بدین منظور متقاضی باید تمامی موارد خواسته شده را به صورت الکترونیکی به بورس نیویورک ارائه دهد.

برخی از مهم‌ترین اطلاعاتی که متقاضیان موظند در فرم درخواست ثبت نزد بورس نیویورک ارائه دهند عبارت است از: مشخص نمودن نهادهای خودانتظامی که کارگزار نزد آن‌ها ثبت شده است، اخذ تعهد از متقاضی در خصوص به‌روزرسانی کلیه اطلاعات مندرج در فرم درخواست، اطلاعات در خصوص سوابق فعالیت متقاضی و ...

[۱]: Securities Investor Protection Corporation

[۲]: New Member Application