۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سایه سنگین فروش سهام عدالت بر بازار/ نیاز فروشندگان سهام عدالت، نقدینگی است!

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۲۷
کد خبر: 519207
سایه سنگین فروش سهام عدالت بر بازار/ نیاز فروشندگان سهام عدالت، نقدینگی است!

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهام عدالت از ابتدا اشتباه بود و هر تصمیمی که در راستا سهام عدالت گرفته می‌شود چون خشتی است که ما روی دیواری می‌گذاریم که خشت اول آن دیوار کج بوده، قاعدتا مشکلات دیگری هم به وجود می‌آورد.

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین گفت: نکته دیگری که اتفاق افتاده و سایه‌اش بر بازار سنگینی می‌کند، مبحث سهام عدالت است. سهام عدالت عموما به اقشار کم درآمد جامعه تخصیص پیدا کرده است. افرادی که پس اندازی ندارند، افرادی که مشکل نقدینگی دارند و در مخارج روزمره زندگی‌شان مشکل دارند. درصورتی که در تعریف اولیه‌ای که برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام داریم، می‌گوییم سرمایه‌گذاری در سهام مناسب فردی است که پس انداز دارد و روی بخشی از آن پس انداز می‌تواند ریسک و صبر کند. درصورتی که سهام عدالت به افرادی که داده شده در این تعریف نمی‌گنجد و این افراد اصلا شرایط سهامدار شدن را ندارند؛ چراکه نیاز به نقدینگی دارند. چرا که هر چیزی به این افراد داده بشود، می‌فروشند. 

سوری اظهار داشت: حتی زمانی که ما بچه بودیم کوپن کالا به این افراد داده می‌شد و ما دور میدان انقلاب کپن فروش‌ها را می‌دیدیم. حتی سهمیه روغن نباتی و وام خودرویی که به این افراد داده می‌شود، می‌فروشند. پس هر گونه حمایتی از اقشار ضعیف جامعه در کشور ما در صورتی که غیر نقدی باشد، افراد تلاش می‌کنند از سریع‌ترین راه ممکن آن را به نقد نزدیک کنند و نمی‌تواند جواب بدهد. پس پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهند حمایتی از اقشار  ضعیف انجام بشود به صورت نقدی انجام شود که در فرآیند تبدیل، بازارها دچار بحران نشوند. 

وی افزود: سهام عدالت از ابتدا اشتباه بود و هر تصمیمی که در راستا سهام عدالت گرفته می‌شود چون خشتی است که ما روی دیواری می‌گذاریم که خشت اول آن دیوار کج بوده  قاعدتا مشکلات دیگری هم به وجود می‌آورد. پس یکی از چیزهایی که می‌تواند اعتماد را برگرداند بحث منتفی کردن سهام عدالت است.

وی تصریح کرد: یک مقدار اعتراف به اشتباه در کشور ما سخت است و ما این را از مسئولین نمی‌بینیم؛ ولی لازم است که به این اشتباه اعتراف شود. لازم است سهام شرکت‌هایی که در سرمایه‌گذاری استانی در قالب سهام عدالت پخش شده مجددا تجمیع بشود و به صورت تدریجی و در زمان مناسب به صورت عمده به سرمایه‌گذاران عمده واگذار شود. و به نسبت سهامی که واگذار شده پول نقدی به سهامداران سهام عدالت پرداخت شود. چون وقتی که سهام تجمیع می‌شود نسبت به خرد ارزش بیشتری هم دارد زیرا قدرت مدیریت دارد. خیلی از این سهم‌هایی که در سهام عدالت هستند یک بخشی از این سهم‌هاست که اگر فردی آن سهم‌ها را داشته باشد می‌تواند در مدیریت یا کنترل شرکت از آن استفاده بکند. این‌ها راهکارهاییست که می‌تواند اعتماد مردم را برگرداند. در کنار این هرچه شرایط اقتصاد ما شرایط مناسب‌تری داشته باشد می‌تواند آن مبحث ارزندگی که به آن اشاره کردم را بهبود ببخشد.