۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سهام عدالت در بازار سرمایه/ وزارت اقتصاد تنها به ارائه آمار سهام عدالت بسنده کرده است

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۵۹
کد خبر: 517890
سهام عدالت در بازار سرمایه/ وزارت اقتصاد تنها به ارائه آمار سهام عدالت بسنده کرده است

سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ با ابلاغ مقام معظم رهبری، آزادسازی شد. آزادسازی سهام عدالت و انتقال مدیریت کامل آن به صاحبان این سهام، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود. در این گزارش، بخشی از آمار و ارقام منتشرشده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی درخصوص سهام عدالت در بازار سرمایه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ توضیحات وزارت اقتصاد درخصوص سهام عدالت در بازار سهام به شرح ذیل است:

بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ شاهد آغاز تحقق یکی از آمال اقتصادی کشور یعنی انتقال مدیریت سهام عدالت به صاحبان این سهام بود که این فرآیند از لحاظ حجم انتقال، بازساماندهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، ایجاد امکان فروش بخشی از دارایی، مدیریت عرضه بخش آزادشده در بازار سرمایه و نهایتاً در پایان سال واریز سود سهام سال ۱۳۹۸ این سهامداران به صورت متمرکز را می‌توان بزرگ‌ترین پروژه مدیریت دارایی در کشور دانست.

طی فرآیند آزادسازی سهام عدالت، دارایی سهام عدالت مربوط به ۴۶.۵ میلیون نفر از افرادی که در قید حیات بودند در قالب دو گروه سهامداران مستقیم (۱۸.۹ میلیون نفر) و سهامداران غیرمستقیم (۲۷.۶ میلیون نفر) ساماندهی شد.

همچنین با آزادسازی فروش بخشی از سهام عدالت در سال جاری، بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰هزار نفر از سهامداران عدالت، بیش از ۸ میلیارد برگه سهام متعلق به خود در شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت را به ارزش تقریبی ۱۳.۶هزار میلیارد تومان به فروش رساندند که این رقم باتوجه به فشار معیشتی ناشی از شیوع کرونا در سال جاری برای تأمین هزینه‌های زندگی خانوارهای ذیربط بسیار ارزشمند بود. هرچند به دلیل این آزادسازی، فشار قابل توجهی به بازار سرمایه وارد شد. در انتهای سال ۱۳۹۹ نیز رقمی بالغ بر ۴۳۰۰ میلیارد تومان در قالب بخشی از سود سهام عدالت در سال ۹۸ به حساب بیش از ۴۳ میلیون نفر از سهامداران مذکور (اعم از مستقیم و غیرمستقیم) پرداخت شد. (باتوجه به اینکه گزارش جامعی از آزادسازی سهام عدالت در آینده نزدیک تهیه خواهد شد، از تشریح بیشتر مطالب پرهیز می‌شود).

یکی از نکات قابل توجه، واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ است. ۵۰درصد اول سود سهام عدالت در آخرین روزهای اسفند سال ۹۹ واریز شد. به گفته محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار،۵۰درصد دوم سود سهام عدالت، هفته سوم فروردین ماه و قبل از آغاز ماه رمضان واریز می‌شود. این در حالی است که واریز ۵۰درصد اول سود سهام عدالت با مشکلاتی برای برخی از سهامداران همراه بوده است. برخی از مشمولان مشکلاتی مانند عدم واریز سود سهام عدالت، واریز رقم‌های متفاوت، غیرقابل برداشت بودن سود واریزی و... اشاره کرده‌اند. رئیس سازمان بورس اعلام کرد که شماره شبا و اطلاعات حساب این افراد مشکل داشته و آنها باید این اطلاعات را تصحیح کنند تا سود سهام عدالت به حساب آنها واریز شود. بسیاری از سهامداران در واکنش به اظهارات دهقان دهنوی اعلام کردند که تمامی اطلاعات آنها درست است و سال‌های گذشته بدون مشکل و مانعی، سود سهام عدالت خود را دریافت کرده‌اند.

بنابر گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰هزار نفر از سهامداران عدالت بیش از ۸ میلیارد برگه سهام متعلق به خود در شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت را به ارزش تقریبی ۱۳.۶هزار میلیارد تومان به فروش رساندند که این رقم باتوجه به فشار معیشتی ناشی از شیوع کرونا در سال جاری برای تأمین هزینه‌های زندگی خانوارهای ذیربط بسیار ارزشمند بود! این در حالی است که عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت به حساب افراد، یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین مشکلات مشمولان بوده که با آغاز فروش سهام عدالت مطرح شده است. به نحوی که میتوان گفت برخی از سهامداران همچنان با این مشکل درگیر هستند و باوجود توقف فروش سهام عدالت، هنوز وجه حاصل از فروش ۳۰درصد اولیه سهام خود را دریافت نکرده‌اند. 

به نظر می‌رسد وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار گزارش مورد نظر، تنها رفع تکلیف کرده و به بسیاری از مشکلات حل نشده سهامداران عدالت، اشاره‌ای نکرده و درواقع تنها با انتشار برخی از ارقام و آمار، به اطلاع‌رسانی بسنده کرده است.