۰ نفر

تعطیلات نوروزی هم مانع افت شاخص‌ها نشد

۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۲۳
کد خبر: 517564
تعطیلات نوروزی هم مانع افت شاخص‌ها نشد

روز گذشته اولین روز معاملاتی پس از تعطیلات نوروز بود اما برخلاف انتظارات نه بهبودی در معاملات رویت و نه از شدت عرضه‌ها کاسته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این در حالی بود که همچنان شاهد افزایش حجم و ارزش صف‌های فروش بودیم. از طرفی به لطف قانون سیاست‌گذاران بورسی مبنی بر محدودسازی دامنه نوسان و عدم‌تغییر در رویه آن، نقدشوندگی سهام کاملا به حاشیه کشانده شده است. اهمیت این موضوع به حدی است که بسیاری معتقدند تا زمانی که همچنان بر محدود‌سازی‌ها اصرار باشد، تغییری در رویه کنونی بازار سهام رخ نخواهد داد. در کنار این امر بسیاری از تحلیلگران معتقدند اخبار سیاسی منتشر شده حول محور مذاکرات چین و ایران و آینده مبهم برجام (هرچند با وجود اخبار مساعد) افت شاخص‌ها را شدت داده است.

در اولین روز معاملاتی هفته، شاخص کل با افت ۶/ ۱۱ هزار واحدی (۹/ ۰ درصد) بیشترین میزان افت خود از ۹ اسفندماه ۹۹ را ثبت کرد. در این بین سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شستا»، با اثرگذاری ۳۴۰۰ واحدی، بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

از سوی دیگر شاخص کل هموزن نیز روز شنبه ۱۵۳۴ واحد (۳۵/ ۰ درصد) به عقب بازگشت. در فرابورس ایران شاخص کل با افت ۱۱۹ واحدی همسو با دو نماگر اصلی بورسی سرخی بازار سهام را شدت داد. سه نماد فرابورسی «آریا»، «بپاس» و «زاگرس» بیشترین اثر را در منفی‌تر کردن شاخص کل این بازار داشتند.  به‌رغم انتظارات با پایان یافتن تعطیلات نه‌تنها شاهد افزایش دادوستدها نبودیم بلکه روز گذشته یکی از رکودی‌ترین روزهای معاملاتی بود. این امر حاصل تصمیم‌های اخیر سیاست‌گذاران بورسی است. به این‌ترتیب دیروز ارزش معاملات خرد بورس با افت محسوسی ۱۸۴۴ میلیارد تومان رقم خورد که کمترین میزان از ۱۰ اسفندماه ۹۹ بود. ارزش معاملات خرد فرابورس نیز ۷۵۸ میلیارد تومان بود. نماد دارویی «برکت» با ارزش معاملات ۳۴۶ میلیارد تومانی، در صدر دادوستدهای خرد بورسی قرار داشت.

کناره‌گیری ۲۹ روزه حقیقی‌ها

دیروز برای بیست و نهمین روز متوالی سهامداران عمده با خالص خرید ۵۱۹ میلیارد تومانی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند.

سهام دو گروه «محصولات شیمیایی و فلزات اساسی» در صدر خریدهای حقوقی‌ها قرار داشتند. در مقابل حقیقی‌ها اندک توجهی به خرید سهام از گروه «رایانه» داشتند.

بورس شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران افت ۹/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۲۹ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۳ سهم (۴ درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۵۰ سهم (۷۶ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار هر چند ۳ نماد (۹/ ۰درصد) صف خریدی به ارزش ۵ میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در ۲۶۸ نماد بورسی (۸۱ درصد) به ارزش ۲۱۹۰ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران نیز در روزی که آیفکس افت ۶۵/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۳۴ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۱۳ سهم (۷/ ۹ درصد) مثبت و ۱۰۶ سهم (۷۹ درصد) منفی بود. در این بازار ۴ نماد (۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۵/ ۹۵ میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۱۰۶ نماد (۷۹ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۷۶۸ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۱۲۸ نماد بود. در این میان ۲۸ سهم (۲۱ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۷۵ سهم (۶۰ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۰ نماد (۱۶ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۱۳ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۸۸ نماد (۶۹ درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۰۵۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.