۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

انتخابات ریاست‌جمهوری و برجام؛ دو مولفه اثرگذار بر بازار سرمایه

۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۱۰
کد خبر: 516595
انتخابات ریاست‌جمهوری و برجام؛ دو مولفه اثرگذار بر بازار سرمایه

بازار سرمایه در سال 99 با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد. مجموعه عوامل بسیاری در این فراز و نشیب اثرگذار بودند و میتوان گفت در بسیاری از موارد، به بازار سهام آسیب‌های زیادی وارد کردند. با شروع سال 1400 نیز، رخدادهای سیاسی و اقتصادی زیادی بر بورس اثرگذار خواهند بود و باید دید بازار سرمایه را به کدام سمت خواهند برد. درخصوص وضعیت بورس در سال جاری با حمید فهیمی، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم.

اقتصادآنلاین – سارا محسنی؛ حمید فهیمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: وضعیت بازار سهام در سال 1400 به مولفه‌هایی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری که پیش رو است و رابطه سیاسی میان ایران و آمریکا بستگی دارد. این دو مولفه، بیشترین تاثیر را بر بازار سرمایه در سال جاری خواهند گذاشت.

وی افزود: درخصوص کلیت بازار نیز، باید بازار سرمایه را با سایر بازارهای موازی مقایسه کرد. من فکر میکنم که بازار سهام در سال جاری نسبت به دیگر بازارها مانند ارز، مسکن و... وضعیت بهتری خواهد داشت.

فهیمی اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد که سازمان بورس و اوراق بهادار، یک مقام نظارتی است و تا حدودی برای انجام برخی از اقدامات، اختیار دارد. من فکر میکنم که سازمان باتوجه به اختیاراتی که داشته و در چارچوب وظایف خود، اقدامات را تا حد مطلوبی انجام داده است. وظایفی مانند الزام ناشران به بازارگردانی یا محدود کردن دامنه نوسان. اقدامات بیشتر، بخشی از وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار نیست و به سهامداران عمده و وضعیت کلی بازار باز می‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص برخی از اختلافات پیرامون موضوع دامنه نوسان تصریح کرد: اگر وضعیت شرکت‌هایی را که پس از برگزاری مجمع بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شوند، نگاهی کنیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از این شرکت‌ها در مثبت یا منفی بالایی معامله می‌شوند و این روند در روزهای بعد نیز ادامه می‌یابد. برای مثال ممکن است با 20 یا 30درصد منفی، بازگشایی و روزهای بعد با صف فروش مواجه شوند. فکر نمیکنم در شرایط فعلی و باتوجه به بازار سرمایه ما که بازار بالغ و جا افتاده‌ای نیست، حذف کردن حجم مبنا یا دامنه نوسان، اقدامی درست و منطقی محسوب شود.