در بورس امروز ۲۰۰میلیارد تومان دارا یکم و ۱۲۰میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به ۸۴۰میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها ۱۳۰میلیارد تومان بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاینسهیل بانی؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق پالایشی یکم (پالایش) با ارزش ۲۰۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق با درآمد ثابت کمند نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها معادل ۴۸میلیارد تومان واحدهای صندوق کمند را از حقوقی‌ها خریدند (۴۲درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت را به ارزش چهار میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۳۵درصد معاملات).

دارندگان صندوق سرمایه گذاری آرمان سپهر آشنا (آسام) رشد ۲.۶درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق پالایش با زیان ۲.۵درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۵.۳درصد) در رابطه با صندوق آرمان آتیه درخشان مس (آتیمس) در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۳۲۰میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۳۸درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از میان صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا، اکثر توجهات به صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد طلا معطوف بود و بیشترین افزایش قیمت (۲.۴درصد) نیز به نام همین صندوق ثبت شد.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم ۸۴۰میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی ۱۳۰میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود چهار هزار و ۱۹۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی ۳۲۰میلیارد تومان بود.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

تحرکات صندوق‌ها 00.01.08

نوسانات صندوق‌ها 00.01.08