در بورس امروز ۳۸۱میلیارد تومان دارا یکم و ۵۱۳میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به دو هزار و ۱۷۳میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی در این صندوق‌ها ۱۸۷میلیارد تومان بود.

اقتصادآنلاین – امیر مهدی زاده؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق پالایشی یکم (پالایش) با ارزش ۵۱۳میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق با درآمد ثابت کمند (کمند) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها حدود ۲۵میلیارد تومان واحدهای صندوق امین یکم فردا (امین یکم) را از حقوقی‌ها خریدند (۱۳درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق «کمند» را به ارزش ۷۹میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۲۳درصد معاملات).

دارندگان صندوق سرمایه گذاری در سهام بذر امید آفرین (بذر) رشد ۱.۳درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق پشتوانه سکه طلای کیان (گوهر) با زیان ۲.۱درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۵.۲درصد) در رابطه با صندوق «پالایش» در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۸۹۵میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۴۱درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از میان صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا، همچنان اکثر توجهات به صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد طلا معطوف بود و بیشترین کاهش قیمت (۲.۱درصد) به نام صندوق پشتوانه طلای زرافشان (زر) ثبت شد.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم دو هزار و ۱۷۳میلیارد تومان رسید و خروج پول حقیقی حدود ۱۸۸میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود ۶هزار و ۳۲۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی حدود ۴۷۰میلیارد تومان بود.

صندوق_های معامله_پذیر 99.12.25

تحرکات صندوق_ها 99.12.25