۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت بازار یا نوسان کوتاه مدت؟/ در بلندمدت شاهد رشد شاخص خواهیم بود

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۲۹
کد خبر: 512454
بازگشت بازار یا نوسان کوتاه مدت؟/ در بلندمدت شاهد رشد شاخص خواهیم بود

سبزپوشی چند روز اخیر بازار پس از افت‌های پی در پی، منجر به ایجاد این تفکر شده که بازار سهام برگشته است. اما هنوز نگرانی آن وجود دارد که این رشدها نوسانی کوتاه مدت باشد. در این گزارش به نظرات کارشناسان این حوزه پرداخته می‌شود.

اقتصاد‌آنلاین-سیده زینب رزم گیر؛ از اواخر بهمن ماه چهره بازار سهام هر روز سرخ‌تر از قبل می‌شد. این روند نزولی همچنان تا شنبه ۱۶ اسفند ماه نیز ادامه داشت و به جز رشد اندکی که ۱۲اسفند تجربه کرد، روزها بود که رنگ سبز از خاطر بازار رفته بود. امروز سومین روزی بود که شاخص کل پس از تجربه روزهایی تلخ با رشد مواجه شد. شاخص کل توانست کانال یک میلیون و ۲۰۰را پس بگیرد و در پایان بازار در ارتفاع یک میلیون و ۲۱۰هزار واحد قرار گرفت. اما همچنان بازار سهام شاهد خروج پول حقیقی‌هاست. گفتنی است آخرین روزی که تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی قابل مشاهده بود به ۲۵بهمن ماه برمی‌گردد.

پایان روزهای تلخ؟

برخی، سبزپوشی‌های این چند روز اخیر را به فال نیک گرفتند و معتقدند بازار سهام برگشته و پایان روزهای تلخ بازار فرا رسیده است. یک کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با اقتصاد آنلاین درباره شرایط کنونی بازار گفت: از آنجایی که سرنوشت بازار به مسائل غیراقتصادی گره خورده پیش‌بینی خیلی سخت است. اما در حال حاضر شاخص کل زیر ارزش ذاتی قرار گرفته است و ناهماهنگی‌هایی در صنایع مختلف و شرکت‌ها دیده می‌شود. اگرچه هنوز سهم‌هایی بالای ارزش ذاتی هستند اما متاسفانه بسیاری از سهم‌ها نیز زیر ارزش ذاتی آن قرار گرفته اند. بر این اساس در میان مدت یعنی بالای یک سال، به طور حتم شاهد رشد شاخص خواهیم بود اما در کوتاه مدت و زیر یک سال نمی‌توان زمانی را مشخص کرد؛ چرا که عوامل غیراقتصادی تاثیرگذار هستند.

آینده‌ای صعودی

بنابر نظر برخی از کارشناسان این بازار با توجه به وضعیت فعلی بازار سهام، بودجه سال ۱۴۰۰ و کسری بودجه و به تبع آن تورم، آینده شاخص را صعودی پیش‌بینی می‌کنند اما در کوتاه مدت نمی‌توان نظر قطعی در این باره بیان کرد.