۰ نفر

معاملات بورس کالا در مسیر صعودی

۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۵۴
کد خبر: 511615
معاملات بورس کالا در مسیر صعودی

به‌رغم کاهش تقاضای انتظاری در بسیاری از بازارها همچون بازار محصولات پتروشیمی، اما کلیت بازار با رشد حجم معاملات همراه بود تا جایی‌که رشد ۱۹ درصدی حجم معاملات به ثبت رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ البته حجم معاملات در بازار محصولات صنعتی و معدنی را باید مهم ارزیابی کرد که نشان می‌دهد هنوز هم این بازار سیگنال‌های مثبت مهمی از خود ارائه می‌کند. اینکه حجم معاملات جذابی در بازار شمش فولاد تجربه شده و شاهد رشد ۱۷ درصدی ارزش معاملات بودیم را باید یک داده مهم ارزیابی کرد ولی واقعیت این است که باید جذابیت‌های بالاتری را در بازار شاهد می‌بودیم ولی به هیچ‌عنوان نمی‌توان گفت که این وضعیت برای این بازار یک نقطه ضعف به‌شمار می‌رود.

 البته روند عمومی بازار مخصوصا برای سال آینده چهره جدیدی را ترسیم می‌کند و همین نکته که احتمالا بازار در سال بعد با محوریت قیمت‌های جهانی، نرخ‌های بالاتری را تجربه خواهد کرد، داده مهمی است که به حجم معاملات بالاتری نیاز داشت. در هر حال هنوز هفته جاری را باید یک سیگنال بسیار مهم در بین اهالی بازار به‌شمار آورد که هنوز فضا برای خودنمایی حداکثری تقاضا باقی خواهد بود.  در هفته منتهی به ۱۵ اسفند‌ماه، ۹۳۹ هزار و ۳۱۸ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد ریال در بورس‌کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته ما قبل حجم و ارزش معاملات به ترتیب رشد ۱۹ و ۱۷ درصدی را تجربه کرد. همچنین طی هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۵۷۲ هزار و ۴تن انواع کالا به ارزش ۷۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد ریال معامله شد. در این تالار ۴۷۷ هزار و ۹۶۹ تن فولاد، ۲۶۰ تن مس، ۷ هزار و ۷۸۵ تن آلومینیوم، ۲۰۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۳۰ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۵۶۰ تن روی، ۸۵ هزار تن سنگ‌آهن، ۲۰۰ تن کک و ۱۶ کیلوگرم شمش طلا از سوی مشتریان خریداری شد. همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۳۶۱ هزار و ۸۸۱ تن انواع کالا به ارزش ۴۷ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار ۸۱ هزار و ۳۲۰ تن وکیوم‌باتوم، ۱۲۴ هزار و ۸۰۹ تن قیر، ۷۵ هزار و ۲۵۹ تن مواد پلیمری، ۴۰هزار و ۳۶۷ تن مواد شیمیایی، ۲۱ هزار تن لوب‌کات، ۴ هزار و ۱۵ تن روغن پایه، ۲۰ تن آرگون، ۴۰۰ تن عایق رطوبتی و ۱۶هزار و ۲۰۰ تن گوگرد معامله شد.

علاوه بر موارد یاد شده ظرف این هفته ۶۱۰ تن خرما نیز در تالار محصولات کشاورزی بورس‌کالای ایران دادوستد شد. همچنین ۴هزار و ۸۲۳ تن کالا هم در بازار فرعی بورس‌کالای ایران به فروش رسید.

  فرش قرمز معامله‌گران بازار آتی برای نقره

در جریان معاملات هفته‌ای که گذشت معامله‌گران بازار آتی بورس‌کالای ایران شاهد ورود یک دارایی پایه جدید به بازار بودند به‌طوری که نقره با انعقاد ۱۴ هزار و ۲۷۴ قرارداد آتی در اولین هفته معاملاتی خود توانست نگاه معامله‌گران را به خود جلب کرده و در بازار خوش بدرخشید. در این هفته، در مجموع تعداد ۱۵۷ هزار و ۵۳۱ قرارداد آتی بر پایه ۵ دارایی پایه زعفران نگین و پوشال، پسته، زیره سبز و نقره منعقد شد و ارزش ۲۲۰۱ میلیارد و ۷۹۳ میلیون ریالی را در پی داشت.  در جریان این معاملات زعفران‌نگین بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و در جایگاه نخست معاملات هفتگی ایستاد. به این ترتیب، ۱۴۲ هزار و ۱۲۸ قرارداد آتی زعفران‌نگین برای تحویل در سه سررسید اسفند ۱۳۹۹ و اردیبهشت و تیر ۱۴۰۰ به ارزش تقریبی ۱۸۲۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریالی منعقد شد. همچنین ۵۸۴ گواهی سپرده زعفران‌پوشال نیز در حالی منعقد شد که ارزش این معاملات برای دو سررسید اسفند‌ماه جاری و اردیبهشت‌۱۴۰۰ به ۸/ ۴ میلیارد ریال رسید. نقره نیز پس از زعفران‌نگین بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار آتی را به خود اختصاص داد‌ به‌طوری‌که تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۴ قرارداد آتی نقره برای تحویل در فروردین‌ماه سال آینده به ارزش ۳۰۴میلیارد و ۵۸۷ میلیون ریال منعقد شد. همچنین تعداد ۴۷ قرارداد آتی زیره سبز در تنها سررسید فعال در بازار برای تحویل در خرداد‌ماه سال آینده در حالی منعقد شد که ارزش بیش از ۲/ ۲ میلیارد ریالی برای آن رقم خورد. معامله‌گران تعداد ۴۹۸ قرارداد آتی پسته را نیز در دو سررسید فروردین و خرداد‌ماه سال آینده به ارزشی بالغ بر ۶۷ میلیارد و ۴۴۹ میلیون ریال منعقد کردند.

  بازار ۱۲۰۴میلیارد ریالی گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالا

در جریان معاملات هفته‌ای که گذشت تعداد دو میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۱۹ گواهی سپرده کالایی به ارزشی بیش از ۱۲۰۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال در بازار ابزارهای مالی بورس‌کالای ایران و بر پایه ۸ دارایی مورد معامله قرار گرفت. طی هفته گذشته معامله‌گران تعداد یک‌میلیون و ۶۴۹ هزار و ۸۵۰ گواهی سپرده کالایی زعفران‌نگین را به ارزشی حدود ۱۹۷ میلیارد و ۵۸۱ میلیون ریال خرید و فروش کردند که این دارایی پایه با حجم مذکور در میان سایر دارایی‌های پایه در صدر ایستاد. همچنین تعداد ۷۶۶۴ گواهی سپرده زعفران‌پوشال به ارزشی بیش از ۶۱۳ میلیون ریال خرید و فروش شد. در این هفته تعداد ۶۹۲۷ گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی در مجموع به ارزشی بیش از ۴/ ۹ میلیارد ریال معامله شد. ۶۰۳۲ گواهی سپرده کشمش سبز قلمی نیز در بازار معامله شد و ارزش تقریبی ۵/ ۱ میلیارد ریالی را رقم زد. حجم معاملات زیره‌سبز نیز به ۵۰۴ گواهی سپرده و به ارزشی بالغ بر ۲۳۴ میلیون ریال رسید. همچنین ۶۴۲ گواهی سپرده رطب مضافتی نیز به ارزشی بیش از ۱۱۹ میلیون ریال دادوستد شد.

گواهی سپرده سکه طلا نیز با معامله ۹۱۰ هزار و ۶۰۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا و ثبت ارزش ۹۹۵ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریالی، از نظر ارزش رتبه نخست را در بازار این هفته به خود اختصاص داد.