در بورس امروز ۵۶۴میلیارد تومان دارا یکم و ۹۶۰میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به دو هزار و ۲۱۷میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی در این صندوق‌ها ۹۱میلیارد تومان بود.

اقتصاد آنلاینامیر مهدی زاده؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق پالایشی یکم (پالایش) با ارزش ۹۶۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق با درآمد ثابت کمند (کمند) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها معادل ۴۱ میلیارد تومان واحدهای صندوق اعتمادآفرین پارسیان (اعتماد) را از حقوقی‌ها خریدند (۴۰درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق آوای فردای زاگرس (فردا) را به ارزش پنج میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۱۴درصد معاملات).

دارندگان صندوق کالایی طلای سرخ نوویرا (نهال) رشد ۳.۹درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق سپهر اندیشه نوین (صنوین) با زیان ۱.۹درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۶.۳درصد) در رابطه با صندوق «پالایش» در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم هزار و ۵۲۴میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۶۹درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از میان صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا، اکثر توجهات به صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد «طلا» معطوف بود و بیشترین افزایش قیمت (۱.۷درصد) به نام صندوق پشتوانه طلای پشتوانه سکه طلای کیان (گوهر) ثبت شد.

کل ارز معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم دو هزار و ۲۱۷میلیارد تومان رسید و خروج پول حقیقی ۹۱ میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود چهار هزار میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی ۶۸۰میلیارد تومان بود.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی روی آن‌ها کلیک کنید

صندوق‌های معامله‌پذیر 99.12.11

تحرکات صندوق‌ها 99.12.11