۰ نفر

مدیر توسعه و برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تشریح کرد؛

اهمیت انتخابات ۲۰ اسفندماه، ترسیم‌کننده سرنوشت شرکت‌های استانی سهام عدالت

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۴۷
کد خبر: 509791
اهمیت انتخابات ۲۰ اسفندماه، ترسیم‌کننده سرنوشت شرکت‌های استانی سهام عدالت

مدیر توسعه و برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه اهمیت انتخابات ۲۰ اسفندماه، ترسیم‌کننده سرنوشت شرکت‌های سرمایه‌گذاری است، گفت: برگزاری درست انتخابات به شفافیت و مدیریت صحیح منابع مالی این شرکت‌ها منجر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد فرهانیان به برگزاری مجامع عادی به طور فوق‌العاده و انتخاب هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اشاره کرد و افزود: نخستین مرحله از برگزاری این مجامع به صورت الکترونیکی در بیش از ۱۵ شرکت برگزار شده است که به دلیل به حد نصاب نرسیدن حضور سهامداران در سامانه، مجمع مزبور به نوبت دوم موکول شده است. طبق قانون تجارت باید بار دیگر این مجمع برگزار شود که این بار محدودیت حد نصاب وجود ندارد و بر همین اساس آگهی‌های ارائه شده قرار بر این است تا در دهه پایانی اسفند ماه شاهد برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باشیم.

مدیر توسعه و برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اضافه کرد: افرادی که روش غیرمستقیم را در سهامداری عدالت انتخاب کرده‌اند به جای سهامداری ۳۶ شرکت بورسی، سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود و لازم است به حقوق سهامداری خود در این شرکت‌ها از جمله حق رای خود در مجامع آگاه باشند.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط روز، شیوع بیماری کرونا و نیز ظرفیت‌های محدود در برگزاری مجمع برای انبوهی از سهامدار، قانون‌گذار امکان برگزار مجمع به صورت الکترونیکی را پیش‌بینی کرده است.

فرهانیان افزود: برای استفاده از این ظرفیت، در مرحله نخست باید به طور حتم سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت سجامی شوند و بعد از آن اطلاعات دارایی خود را در سامانه ddn.csdiran.ir ملاحظه کنند.

مدیر توسعه و برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اظهار داشت: اگر قرار باشد از بین دارایی‌های مالی که در اختیار افراد قرار دارد مجامعی برگزار شود، اطلاعات مربوط در مورد جزییات مجامع در قسمت اطلاعیه‌ای که در سامانه وجود دارد، اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه افراد براساس تعداد سهم، حق رای خواهند داشت، گفت: در صورتی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از ظرفیت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی استفاده کرده باشند، سامانه https://dima.csdiran.ir/ آماده برگزاری مجامع خواهد بود و سهامداران با ورود به این سامانه می‌توانند در انتخابات مشارکت کنند.

فرهانیان خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل‌ به محض آغاز برگزاری مجمع با نظر ریاست مجمع، رای‌گیری‌ها تا چند روز تداوم خواهد داشت و فرد با مراجعه به سامانه مشخصات اعضای نامزد شده را ملاحظه و بررسی می کنند و آرای خود را به شخص مورد نظر تخصیص خواهند داد.

مشارکت جدی مشمولان سهام عدالت در انتخابات

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: افراد کاندید شده به منظور احراز پست هیات مدیره این شرکت‌ها رزومه‌هایی را ارائه و سازمان بورس آن‌ها را تایید کرده است؛ بنابراین سهامداران می‌توانند براساس تعداد سهم‌ها و قدرت انتخابی که داشته‌اند، افراد مورد نظر را انتخاب کنند.

وی بر لزوم مشارکت جدی سهامداران در انتخابات اشاره کرد و گفت: پنج نفر از افراد کاندیدا شده به مدت دو سال به عنوان اعضای هیات مدیره در هر استان انتخاب خواهند شد و قدرت تصمیم‌گیری درباره دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری در اختیار این افراد خواهد بود. در نتیجه سهامداران لازم است با مدنظر قرار دادن  سودآوری و رشد شرکت مورد نظر درباره انتخاب اعضای هیات مدیره به درستی تصمیم‌گیری کنند.

فرهانیان با بیان اینکه برگزاری درست انتخابات ۲۰ اسفند به دلیل اینکه منجر به مدیریت صحیح ثروت مالی می‌شود، به عنوان نکته بسیار مهمی تلقی می‌شود، گفت: برگزاری مجامع به صورت الکترونیک  به لحاظ اجرایی با برخی از دغدغه‌ها همراه است. نخستین دغدغه مربوط به این است که برخی از افراد به دلیل احتمال اختلال در اینترنت و سامانه مربوط به انتخابات ممکن است در روز نخست موفق به شرکت در انتخابات نشوند و گاهی سهامداران نسبت به این موضوع سوال دارند که آیا این انتخابات محدود به فرصت زمانی کوتاه است یا خیر؟ فرصت ارائه شده برای مشارکت در انتخابات طولانی است و محدود به یک روز نمی‌شود. به طور معمول بین سه تا ۶ روز از برگزاری مجامع فرصت برای رای دادن وجود دارد که این موضوع به عنوان نکته‌ای مثبت در انتخابات تلقی می‌شود. در صورت بروز ابهام و سوال نیز سهامداران می‌توانند با سامانه ۱۵۶۹ تماس گرفته و طرح موضوع نمایند.

مدیر توسعه و برنامه‌ریزی شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: فرصت لازم برای مشارکت در انتخابات فراهم است تا افراد با کسب آگاهی‌های لازم و دقت نظر، کاندیداها را شناسایی و به ایشان رای دهند.

وی با بیان اینکه اهمیت این انتخابات، ترسیم سرنوشت شرکت‌های سرمایه‌گذاری است، افزود: برگزاری انتخابات از دو جنبه تاثیرگذار خواهد بود و انتخاب هیات مدیره مناسب منجر به پاسخگویی درست به سهامداران می‌شود. در نهایت زمینه ایجاد شفافیت در فعالیت شرکت‌ها را فراهم می‌کند. و عملکرد هیات مدیره بر عایدی سرمایه‌ای سهامداران اثرگذار است.

کنترل شرکت بورس و فرابورس بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری

فرهانیان با بیان اینکه سازمان بورس و شرکت‌هایی مانند بورس تهران و فرابورس کنترل‌های لازم را بر عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارند، گفت: تمهید ارتباط شایسته بین مردم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق اعضای هیات مدیره صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید فردی انتخاب شود که قدرت پاسخگویی و شفاف سازی فضا را برای سهامداران داشته باشد.

مدیر توسعه و برنامه‌ریزی شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: سهامداران برای حضور در انتخابات باید به طور حتم احراز هویت (سجامی) شده باشند تا از طریق درگاه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به سامانه برگزاری مجامع هدایت شوند. این اقدام به این منظور است که اطمینان حاصل شود در این فرایند  الکترونیکی آیا رای دهنده، سهامدار شرکت است یا خیر؛ بنابراین این عملیات راستی آزمایی از طریق سامانه سجام صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برای افرادی که سجامی شده‌اند، فایلی در سامانه باز می‌شود که می‌توانند از این طریق دارایی‌های مالی خود را مشاهده کنند و اگر افراد مستحق رای دادن باشند، سامانه برای آنها بازگشایی و ورود آنها امکان‌پذیر می‌شود.

فرهانیان گفت: افرادی که سجامی نشده باشند به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به سهامداران دسترسی نخواهند داشت.

تاثیر برگزاری مجامع در پرداخت سود سالیانه شرکت‌ها

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به تاثیر تصمیمات مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بر  پرداخت سود سالیانه شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: هیات مدیره این شرکت‌ها باید دعوت کننده به مجامع عادی سالانه باشند که در آن صورت‌های مالی شرکت‌ها مصوب و میزان سود پرداختی نیز تعیین می‌شود.

وی اظهار داشت: به عبارت دیگر در مجمع عادی سالانه اعلام می‌شود که باتوجه به صورت‌‌های مالی چه میزان سود به سهامداران تعلق می‌گیرد و درصد پرداخت سود به چه صورتی خواهد بود.

فرهانیان به پرداخت سود سال ۹۸ سهام عدالت اشاره کرد و گفت: سودهای توزیع نشده مربوط به سال‌های پیش از ۹۸ در اختیار سازمان خصوصی قرار دارد و ممکن است سازمان خصوصی‌سازی در زمینه پرداخت سود سال گذشته سهام عدالت تصمیم‌گیری و در نهایت اقدام به توزیع سود بین مشمولان سهام عدالت کند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خاطرنشان کرد: پرداخت سود سهام عدالت در سال‌های آینده به عهده هیات مدیره منتخب است. مدیران با مشخص کردن زمان برگزاری مجمع عادی سالانه تصمیمات این مجمع را اجرا خواهند کرد. این امر مطابق متن صریح قانون تجارت خواهد بود.