۰ نفر

در مصاحبه با اقتصاد آنلاین عنوان مطرح شد؛

هجوم متضررین بورسی به رمزارزها/ بدون آموزش از مردم آزمون می‌گیرند!

۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۳۹
کد خبر: 509024
هجوم متضررین بورسی به رمزارزها/ بدون آموزش از مردم آزمون می‌گیرند!

پس از اتفاقاتی که امسال در بازار سهام رخ داد و ریزش شدید بورس و ضرر کردن تعداد زیادی از مردم، ایده‌های مختلفی برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات مطرح شد. یکی از آن ایده‌ها برگزاری آزمون پیش از ثبت‌نام در سجام و ورود به بورس بود که به نظر می‌رسد به صورت جدی در حال پیگیری است. اما به نظر یک کارشناس اقتصاد این طرح، مسیر درستی برای کنترل ورود افراد هیجانی به بورس نیست.

اقتصاد آنلاین سیده زینب رزم گیر؛ محمدعلی شهدایی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین در ارتباط با آزمون ورود به بورس و سجامی شدن گفت: واقعیت این است که این چند وقت برای تلطیف فضای منفی بازار، نظرات مختلفی ارائه می‌گردد. اما واقعیت این است که هم ‌کنون نیز آزمون به منظور در اختیار قراردادن کد آنلاین وجود دارد که بیشتر تبدیل به یک امر صرفاً اداری و بروکراتیک شده است. در حالی که در سال‌های گذشته زمانی که می‌خواستند به فعالین بازار دسترسی آنلاین بدهند، شاهد سختگیری‌های بسیار بیشتری بودیم.

شهدایی تصریح کرد: اگر قصد سیاست‌گذار این است با برگزاری آزمون فضای بازار را تخصصی کنند، یقینا صرف آزمون نمی‌تواند این ساختار را ایجاد نماید. مگر پیش‌تر به دانش آموزان، دانشجویان و سایر اقشار جامعه که به بازار دعوت شدند، آموزشی داده شده بود که امروز به دنبال آزمون گرفتن هستند؟ مگر آزمون‌هایی که اکنون برای سطوح مختلف تحلیلگری، معامله گری و.... توسط سازمان برگزار می‌گردد جز برای انتصاب در پست‌های سازمانی کاربردی دارد؟

شهدایی افزود: طرح برگزاری آزمون پیش از ورود به بورس را باید سال گذشته و پیش از دعوت گسترده اجرا می‌کردند. این طرح شاید برای آن باشد که سهامداران ضرر نکنند اما تصور می‌کنم کمی دیر شده است. سهامداران نه تنها الان ضرر کرده‌اند بلکه باعث بالا رفتن ریسک در بازار شده‌اند. طرح آزمون می‌توانست یک طرح پیشگیرانه باشد در حالی که امروز دیگر نوبت به درمان رسیده است. این در حالی است که‌ طرح ‌ای درمانی چون همچنین طرح تغییر دامنه نوسان نیز موجب گردیده سهامداران را به اجبار در بازار نگه دارد در حالی که باید اجازه خروج را به هر که می‌خواهد از این بازار خارج شود، بدهند. حبس سرمایه باعث تشدید پنیک و ترس در بازار خواهد شد.

بهروز شهدایی گفت: سوالی که مطرح می شود این است که به طور مثال فردی که جزو اقشار محروم است و سهام عدالت دارد یا کارگری که به واسطه خصوصی‌سازی کارخانه به او سهام ترجیحی تعلق گرفته است، آیا باید برای ثبت نام سجام آزمون دهد؟ و سوال دیگر این است که با توجه به اینکه حدود 50میلیون نفر سهام عدالت دارند و ملزم به ثبت نام در سجام نیز هستند، این طرح برای چه کسی موضوعیت خواهد داشت؟

کارشناس بازار سرمایه افزود: راه برون رفت از شرایط کاملا شفاف است. واقعیت این است که با این طرح‌ها کار درست نمی‌شود. یک بار کار را باید اصولی انجام داد و اگر قرار است بازار سرمایه بخشی از زندگی نسل آینده ایران باشد باید سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه در سال‌هایی که افراد مشغول به تحصیل هستند در واحدهای درسی گنجانیده شود. چرا که با این طرح‌ها نمی‌توان به وضعیت بازار سر و سامان داد.

شهدایی در پایان بیان کرد: زمانی که همهمه بورس آغاز شد، از نقاط مختلف کشور کد بورسی گرفتند و از همان اول نیز به همه دسترسی آنلاین دادند. در حالی که بسیاری از افراد حداقل‌های ورود به این بازار را هم نداشتند. زمانی مردم پولشان را به بازار سکه، پس از آن به بازار ارز و بعد از آن هم به بازار ملک و مسکن بردند. بعد از آن مردم به سمت بورس هدایت شدند. الان نیز اتفاقی که افتاده این است؛ همان کسانی که نمی‌دانستند بورس چیست و ضرر کردند پولشان را برمی‌دارند، می‌روند به بازارهای فارکس و کریپتوکارنسی‌ها(رمزارزها) و دوباره با ضرر مواجه خواهند شد.