صندوق‌های ETF «سهامی» بیش از سه درصد و صندوق‌های مبتنی بر طلا بیش از چهار درصد به طور متوسط در پایان هفته جاری با افت قیمت مواجه شدند.

اقتصاد آنلاین امیر مهدی زاده؛ صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۳.۳درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۳.۵درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس افت ۲.۶درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق سپهر اندیشه نوین (صنوین) با ثبت ۱.۲درصد رشد قیمت بود در حالی که NAV این صندوق ۰.۸درصد کاهش یافت.

ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق پالایشی یکم (پالایش) بود به طوری که NAV آن هفت درصد کاهش یافت. بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق واسطه‌گری مالی یکم اختصاص داشت؛ صندوق «دارا یکم» با افت هشت درصدی قیمت مواجه شد.

بدون در نظر گرفتن دارا یکم، صندوق آوای معیار (آوا) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۸.۷درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق «پالایش» نیز کماکان به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۲۱درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین افت ۴.۳درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به جای گذاشت، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۴.۹درصد افت قیمت داشت و ۰.۱درصد بالای قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه طلای زرافشان (زر) کم‌ترین افت (۵.۶درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، صندوق پشتوانه طلای لوتوس (طلا) نیز که حبابی نداشت، در پایان این هفته به حباب منفی ۰.۴درصدی رسید.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی روی آن‌ها کلیک کنید

صندوق‌های قابل معامله 99.12

بازدهی هفتگی صندوق‌ها 99.12