۰ نفر

براساس اعلام مدیرکل دفتر امور استان‌های وزارت اقتصاد:

میزان سود سالیانه سهام عدالت تغییر کرد

۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴
کد خبر: 508017
 میزان سود سالیانه سهام عدالت تغییر کرد

مدیرکل دفتر امور استان‌‌های وزارت اقتصاد ضمن تشریح نحوه پرداخت سود سالیانه سهام عدالت به مشمولان، از این افراد تقاضا کرد ضمن ثبت‌نام در سامانه سجام در مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شرکت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعید توتونچی با اشاره به فرآیند آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال جاری اظهار کرد: مطابق با ابلاغیه مقام معظم رهبری در نهم اردیبهشت ماه سال جاری و متعاقب درخواست رئیس‌جمهور، آزادسازی سهام عدالت صورت گرفت و دولت این فرآیند را به وزارت اقتصاد واگذار کرد.

وی با بیان اینکه تعداد مشمولان سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر است، گفت: در زمان آزادسازی انتخاب نحوه مدیریت سهام به مردم واگذار شد و مردم می‌توانستند یکی از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند.

مدیرکل دفتر امور استان‌های وزارت اقتصاد ادامه داد: بر این اساس ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم را برای مدیریت خود انتخاب کردند و بر این اساس این ۳۰ میلیون نفر سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند. تعداد این شرکت‌ها با توجه به تفکیک تهران و البرز از یکدیگر، ۳۱ شرکت است.

توتونچی با تاکید بر اینکه نخستین گام شرکت‌های مذکور ثبت افزایش سرمایه و طی کردن فرآیند پنج‌گانه برای ورود به بازار سرمایه بود، اظهار کرد: تا کنون بورسی شدن ۲۸ شرکت نهایی شده و امور مربوط به شرکت‌های باقی‌مانده نیز در حال نهایی شدن است.

لزوم سجامی شدن سهام عدالتی‌ها

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ثبت‌نام مشمولان سهام عدالت در سامانه سجام گفت: تاکنون از ۳۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند، ۵۶ درصد در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند.

مدیرکل دفتر امور استان‌های وزارت اقتصاد در مورد چرایی اهمیت سجامی شدن سهام عدالتی‌ها توضیح داد: مشمولان با ثبت‌نام در سامانه سجام، شناسنامه دار می‌شوند و می‌توانند با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ارتباطی دو طرفه برقرار کنند. همچنین از طریق سامانه سجام می‌توانند اعمال رای کنند و سود خود را دریافت کنند.

نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری

توتونچی در ادامه با اشاره به فرآیند انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اظهار کرد: وزارت اقتصاد از طریق نهادهای ذیربط از صاحب نظران، کارآفرینان، فعالان اقتصادی و شرکت‌داران حرفه‌ای  دعوت کرد تا به عنوان کاندید اعضای هیات مدیره شرکت‌ها در سامانه ستان به عنوان نامزد ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه مجموع ارزش دارایی ۳۱ شرکت سرمایه‌گذاری استانی، ۳۸۰هزار میلیارد تومان است، گفت: سرمایه شرکت‌ها بر اساس تعداد مشمولان در هر استان است و بر این اساس، ارزش دارایی برخی شرکت‌ها ۵هزار میلیارد و برخی دیگر  ۲۳هزار میلیارد تومان است. باتوجه به این حجم از سرمایه، جایگاه این شرکت‌ها در آینده اقتصاد استان‌ها بسیار برجسته است. به همین دلیل از صاحب نظران و نخبگان دعوت می‌شود که به عنوان کاندید ثبت‌نام کنند.

۲۰ اسفند بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر امور استان‌های وزارت اقتصاد در ادامه با اشاره به برگزاری مجامع عمومی عادی فوق العاده شرکت‌ها در ۲۰ اسفند گفت: با توجه به اهمیتی که سرنوشت شرکت‌ها در سرنوشت استان‌ها دارد، از همه مشمولان دعوت می‌شود به صورت الکترونیکی در این مجامع شرکت کنند تا افراد صاحب صلاحیت و حرفه‌ای انتخاب شده و مدیریت را در دست بگیرند.

توتونچی ادامه داد: برای این منظور، مشمولان حتما باید سجامی شوند تا در روز برگزاری مجمع بتوانند به صورت الکترونیکی مشارکت کرده و به پنج نفر صاحب صلاحیت رای دهند.

وی ادامه داد: برای برگزاری مجمع عمومی عادی برای نخستین بار باید ۵۰ درصد دارندگان سهام عدالت استان به علاوه یک نفر در مجمع شرکت کند تا مجمع رسمیت پیدا کند. در این راستا مجمع در ۱۵ استان برگزار شد، اما حد نصاب حائز نشد و باید این مجامع برای بار دوم برگزار شود. اما در بار دوم طبق قانون تجارت حضور اکثریت مهم نیست و مجمع با تعداد کمی از دارندگان نیز برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور استان‌‌های وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه افرادی که کاندیدای اعضای هیات مدیره شرکت‌ها می‌شوند باید صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی را کسب کرده باشند، گفت: برای اینکه مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خانوادگی نشود، مشمولان سهام عدالت باید پس از سجامی شدن در مجامع الکترونیکی شرکت کرده و افراد صاحب صلاحیت عمومی و حرفه‌ای را انتخاب کنند.

توتونچی در مورد نظارت بر عملکرد شرکت‌ها در آینده توضیح داد: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شرکت‌ها نظارت می‌کند. همچنین این شرکت‌ها حسابرسی می‌شوند و اطلاعات آنها در کدال درج خواهد شد.

وی تاکید کرد: مردم باید در این فرآیند احساس مسئولیت کرده و مشارکت کنند.

مدیرکل دفتر امور استان‌های وزارت اقتصاد در مورد پروژه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی توضیح داد: پروژه‌ها توسط اعضای هیات مدیره شرکت‌ها در آینده انتخاب خواهد شد.

وضعیت سود سالانه سهام عدالت

توتونچی در ادامه در مورد وضعیت سود سالانه سهام عدالت نیز توضیح داد: از آنجایی که مدیریت سهام عدالت در روش غیرمستقیم در اختیار شرکت‌های استانی قرار می‌گیرد، میزان سود سالانه مشمولان متناسب با عملکرد اعضای هیات مدیره خواهد بود. به همین دلیل انتخاب اعضای هیات مدیره بسیار مهم است.