۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد؛

روزگار تلخ بی‌اعتمادی سهامداران به بازار/ بورس تهران بدون خریدار و فروشنده‌ می‌ماند؟

۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
کد خبر: 507462
روزگار تلخ بی‌اعتمادی سهامداران به بازار/ بورس تهران بدون خریدار و فروشنده‌ می‌ماند؟

موضوع لایحه بودجه در سال ۱۴۰۰، از جمله موضوعاتی است که این روزها بیشتر فعالان اقتصادی به آن توجه کرده و تاثیر آن بر بدنه بازار سرمایه را بررسی می‌کنند.

اقتصادآنلاینهانا پاکمند؛ احسان عسکری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: باتوجه به عملکرد خوب شرکت‌ها، روند صعودی قیمت‌های جهانی، ثباتی که در بازار ارز اتفاق افتاده و همچنین جو مثبتی که با انتخاب بایدن به عنوان ریاست‌جمهوری آمریکا بر بازار حاکم شده‌است؛ بازار عوامل بنیادی خوبی را پیشخور کرده است. این روزها بازار تنها نیازمند جلب اعتماد سهامداران و حضور فعال آنان در معاملات است.

وی افزود: فعالان بازار می‌توانند با انتشار اخبار مثبت و  تحریک کننده، بازار را به شرایط باثبات برسانند. در چنین شرایطی می‌توان انتظار رشد بازار در نیمه اول سال آینده را داشت. 

افق احیای روند معاملات

در بررسی بودجه اولیه سال ۱۴۰۰، قیمت انرژی برای شرکت‌های فولادی، پتروشیمی و پالایشگاهی حدود ۲۰۰درصد افزایش پیدا کرده بود. به نظر احسان عسکری، کارشناس بازار سرمایه، این اقدام مزیت چندانی برای دولت ایجاد نمی‌کند، بلکه درآمدهای مالیاتی حاصل از بازار سهام، بودجه را پوشش می‌دهد. اگر اتفاقاتی همچون موارد ذکر شده رخ ندهد، بازار سهام رشد بیشتری نسبت به بازارهای موازی خواهد داشت.

عسکری تصریح کرد: اگر سازمان بورس اوراق بهادار تهران، تسویه‌های اعتباری سال مالی منتهی به ۱۲/۲۹را به تاخیر بیندازد، این می‌تواند محرک مثبتی باشد تا اعتماد را به بازار برگرداند و حجم فروش را کم کند. 

موضوع دیگر، بازنگری در دامنه حجم مبنای شرکت‌ها است. با توجه به جو غالب در بازار کنونی، استفاده از حجم مبنای نیمه اول سال اشتباه است. زیرا با رشد و میزان بالای معاملات در نیمه اول سال، تغییری در فرمول دامنه حجم مبنای شرکت‌ها رخ داد تا سیر صعودی بازار کندتر شود. اما اکنون شرایط بازار به گونه‌ای است که می‌توان با بازنگری در دامنه حجم مبنا، آن را کاهش داد. اما اگر شرایط اینگونه ادامه پیدا کند، بازار دچار فرسایشی می‌شود که نه خریداری در آن وجود دارد و نه فروشنده‌ای.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار در اسفندماه سال جاری خاطر نشان کرد: با توجه به روند معاملات این روزها، نمی‌توان انتظار عملکرد مشابه سال‌های گذشته را در بازار داشت؛ زیرا شرایط کنونی همچون سال‌های گذشته نیست و اصلاح‌های صورت گرفته، حقوقی‌ها را از فروش دلسرد کرده است.