۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فرابورس، بازاری برای تامین مالی کسب‌وکارهای کوچک/ شاخص صکوک فرابورس ایران امکان مقایسه بازارهای مالی مختلف را فراهم می‌کند

۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۴۴
کد خبر: 505924
فرابورس، بازاری برای تامین مالی کسب‌وکارهای کوچک/ شاخص صکوک فرابورس ایران امکان مقایسه بازارهای مالی مختلف را فراهم می‌کند

امروز آیین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی (crowdfunding) و شاخص صکوک فرابورس ایران (sindex) برگزار شد.

اقتصادآنلاینسهیل بانی؛ تامین مالی جمعی یکی از روش‌های تامین سرمایه شرکت‌های کوچک است. در این روش، سرمایه مورد نیاز شرکت از طریق یک پلتفرم توسط چند سرمایه‌گذار تامین شده و این سرمایه‌گذاران در سود یا زیان آینده شرکت سهیم می‌شوند.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در آیین رونمایی از «بازار تامین مالی جمعی» و «شاخص صکوک فرابورس ایران» که باحضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، در خصوص تاریخچه راه‌اندازی تامین مالی گفت: از سال ۱۳۹۴، بیش از ۳۰ جلسه توسط کارگروه تدوین پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی تامین مالی جمعی در دفتر مدیرکل کارآفرینی وزارت کار برگزار شد و این دستورالعمل، در سال ۱۳۹۷ به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

وی افزود: تاکنون ۲۸ مورد از ۷۲ مورد درخواست‌های سکوهای عامل تامین مالی جمعی بررسی شده است. همچنین به ۷ متقاضی تامین مالی جمعی موافقت اصولی داده شده و چهار مجوز فعالیت به شرکت‌های دونگی، کارن کراد، پارس فاندینگ و هم آفرین اعطا شده است.  

وی اضافه کرد: بازار سهام و فرابورس در گذشته در راستای تامین مالی شرکت‌های متوسط و بزرگ در حال فعالیت بودند. اکنون نه تنها شرکت‌های کوچک بلکه کسب ‌وکارهای خانوادگی هم می‌توانند از طریق این بازار تامین مالی کنند.

شاخص صکوک فرابورس ایران

هامونی در ادامه به معرفی شاخص صکوک فرابورس ایران پرداخت و این شاخص را معیاری برای نمایش بازدهی و ریسک بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران دانست. وی درباره مزایای این شاخص تصریح کرد: شاخص صکوک فرابورس ایران علاوه بر اینکه امکان مقایسه بازارهای مالی مختلف را فراهم می‌کند، با ارائه‌ داده از روند کلی بازار بدهی به تحلیل‌های سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران کمک می‌کند. همچنین ایجاد زیرساخت جهت تولید ابزارهای پوشش ریسک در بازار بدهی مانند آتی شاخص و اختیار خرید و فروش شاخص، از دیگر مزیت‌های این شاخص است.

هامونی، فراهم‌کردن امکان ایجاد صندوق‌های مبتنی بر شاخص، انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی، ساده‌کردن تحلیل برای سرمایه‌گذاران خرد جهت تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری در بازار بدهی، نظارت بر عملکرد مدیران و دقیق‌تر کردن ارزش‌گذاری‌ها به کمک تعیین معیاری برای نرخ بازده بدون ریسک را از اهداف شاخص صکوک فرابورس ایران دانست.