۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد ۲۵درصدی اعطای تسهیلات نظام بانکی در ۱۰ماهه سال۹۹/ شرایط بازار سرمایه برای عرضه شرکت‌های دولتی مناسب نیست

۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۱۲
کد خبر: 505470
رشد ۲۵درصدی اعطای تسهیلات نظام بانکی در ۱۰ماهه سال۹۹/ شرایط بازار سرمایه برای عرضه شرکت‌های دولتی مناسب نیست

در حوزه فروش سهام و املاک از اول سال ۹۹ تا ۱۵ دی ماه امسال، بانک‎‌های ملت، رفاه، ملی، تجارت، سپه، صادرات، کشاوزی، توسعه صادرات، پست بانک و مسکن، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های خود را به فروش رسانده‌اند که سهم سهام ۳,۱۰۰ میلیارد تومان و سهم املاک ۷,۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که البته اگر شرایط بازار سرمایه به صورت رشد ابتدای سال بود، حجم سهام عرضه شده بانک‌ها در بورس بیشتر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، عباس معمارنژاد، معاون بانکی و بیمه‌ای وزیر اقتصاد در نشست خبری خود با خبرنگاران که امروز در محل وزارت اقتصاد در حال برگزاری است، گفت: از ابتدای سال جاری، ۱۲۱۹۹هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظام بانکی اعطا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵درصد رشد داشته است. 

وی افزود: در آذر ۹۹ بخش عمده تسهیلات نظام بانکی به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در اقتصاد کشور بوده است.

معمارنژاد تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز، بانک‌هایی که با وزارت اقتصاد کار می‌کنند، ۱۱هزار میلیارد تومان از اموال مازادشان را فروختند که ۳۱۰۰میلیارد تومان سهام و ۷۹۰۰میلیارد املاک فروخته شده است.

معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اگر شرایط بازار سرمایه به شرایط ابتدای سال برمی‌گشت، رشدش ادامه می‌یافت یا تثبیت می‌شد، حتما حجم سهامی که شرکت‌های ما می‌فروختند، بیشتر بود.

وی اضافه کرد: امروز شرایط بازار سرمایه اجازه نمی‌دهد مجددا این‌ها را عرضه کنیم؛ زیرا اگر عرضه هم بکنیم، شاید نتوانیم بفروشیم.

به گفته معمارنژاد، در شرایط کنونی بازار سرمایه، عرضه سهام یکی از مجموعه‌های بانک صادرات با عرضه اولیه ۶ هزار میلیارد تومانی در بورس صورت گرفت. دنبال شرایط خوبی هستیم که شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها را عرضه کنیم. از دی ماه سال ۹۶ تا دی ماه سال ۹۹، کل فروش سهام و املاک توسط بانک‌ها حدود ۳۳هزار میلیارد تومان بوده که فقط ۱۱هزار میلیارد تومان آن امسال فروخته شده است.