۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازدهی ۵۸۰درصدی صندوق سرو/ ثبات صندوق سرو وسوددهی آن پس از ریزش تاریخی بورس

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبر: 504542
بازدهی ۵۸۰درصدی صندوق سرو/ ثبات صندوق سرو وسوددهی آن پس از ریزش تاریخی بورس

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با ارائه خدمات مختلف و متنوع برای سرمایه‌گذاران، علاوه بر کسب سود، با انجام فعالیت‌های مختلف برای بهبود و کسب اطلاعات دقیق‌تر از بازار سرمایه می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری به آن‌ها عطا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بورس تهران در سال جاری، با افت و خیزهای فراوانی روبه‌رو شد. پس از رشد خیره کننده، شاخص کل بورس تهران به ارتفاع دو میلیون و ۱۰۰هزار واحدی دست یافت. اما پس از آن، با سقوطی حدود ۵۰درصدی به ارتفاع یک میلیون و صد هزار واحدی رسید. در این مدت، عده‌ای از مردم نیز به قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد بازار سرمایه شدند. اما متاسفانه در همین سقوط، بسیاری از مردم سرمایه‌های خود را از دست دادند.

با وجود این سقوط، ابزارهایی در بازار سرمایه وجود دارند که بازهم بتوانند برای مردم سودآفرین باشند. به عبارت دیگر، در روزهایی که بازار دچار ریزش شدید شد، قیمت طلا و مسکن نیز با افت مواجه شد، این ابزارهایی که در بازار سرمایه وجود دارند می‌توانند سرمایه‌های سرمایه‌گذاران خود را از چنین آسیب‌هایی حفظ کنند.

از ابزارهای موجود در بازار سرمایه ایران می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی اشاره کرد. یکی از این صندوق‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی سرو سودمند مدبران است که در بازار سرمایه با نماد «سرو» معامله می‌شود. این صندوق از نوع سهامی و معامله‌پذیر (ETF) است و برای افرادی که مهارت، اطلاعات و یا زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس در اختیار ندارند، گزینه بسیار مناسبی است. این صندوق از زمان تأسیس تا کنون ۵۸۰ درصد بازدهی ثبت کرده است.

به طور کلی داشتن واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری معامله‌پذیر در سبد دارایی، تنوع ‌بخشی بالایی در سبد ایجاد می‌کند. به همین دلیل افرادی که نمی‌خواهند ریسک یک یا چند سهم مشخص را تحمل کنند و یا فرصت کافی برای مدیریت سبد دارایی خود را ندارند، صندوق سهامی سرو گزینه بسیار مناسبی می‌تواند باشد.

در نمودار زیر، سه صندوق سرمایه‌گذاری سرو (رنگ سبز)، ارزش (رنگ قرمز) و بذر (رنگ آبی) با یکدیگر مقایسه شده‌اند. بازه مقایسه نیز از سقف تاریخی بورس، ۱۹مرداد ماه ۱۳۹۹، الی ۱۵بهمن ماه سال جاری است. مشاهده می‌شود که صندوق سرو طی این مدت، علاوه بر اینکه زیان قابل توجهی به سرمایه‌گذارانش تحمیل نکرده است بلکه ثبات بیشتری نیز برای مشتریان خود به ارمغان آورده است.

01

نمودار زیر نیز روند NAV این صندوق را نشان می‌دهد. همانطور که در نمودار مشخص است، این صندوق از ابتدای ریزش بازار تا کف ارزش ذاتی صندوق تنها حدود ۲۳درصد افت را تجربه کرده است. این درحالی‌ست که در بازار سهام، متوسط افت بیش از حدود ۵۰درصد بوده است. بدین ترتیب می‌توان عملکرد فعالانه صندوق را قابل قبول ارزیابی کرد. حتی در این میان از کف NAV خود نیز بازدهی حدود ۳۳درصد را به ثبت رسانده است.

02

در پایان گفتنی است که صندوق سرو با رتبه اول بازده در میان صندوق های ETF در بازه سالانه، می‌تواند سرمایه های سرمایه گذاران را از فراز و نشیب‌‌های بازار بورس حفظ کند تا با خیالی آسوده از مدیریت ریسک و سودآوری پایدار صندوق بهره لازم را ببرند.