۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نجات بورس به بهای افزایش تورم

۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۰۶
کد خبر: 502928
نجات بورس به بهای افزایش تورم

وزیر اقتصاد اخیرا ادعا کرده افزایش نرخ بهره بانکی دلیل ریزش بورس بوده است. اما به نظر می‌رسد این ادعا غلط باشد زیرا زمانی که بانک‌مرکزی در حال کنترل و کاهش نرخ بود باز هم شاهد ادامه روند نزولی بازار سرمایه بودیم. کاهش نرخ بهره بانکی به بهانه واهی نجات بورس اقتصاد ایران را در معرض تورم‌های بالا قرار خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ وزیر اقتصاد اخیرا در اظهاراتی افزایش نرخ بهره بانکی را دلیل ریزش بورس عنوان کرده است و به دنبال این موضوع این روزها زمزمه کاهش نرخ بهره بین بانکی برای افزایش بازده بورس به گوش می‌رسد.

اما تغییرات نرخ بهره چقدر می‌تواند بر بازدهی بازارهای مالی اثر بگذارد؟

مجید شاکری، پژوهشگر اقتصادی در مصاحبه با اقتصادآنلاین به تشریح این موضوع پرداخت.

در ایران کانال انتقال اثر تغییرات نرخ بهره بین بانکی یا نرخ بهره شبانه به نرخ های دیگر موجود در اقتصاد مسدود یا بسیار کند است.

پس نمی‌توان به مقداری که درباره اثر تصمیمات فدرال رزرو روی بورس نیویورک صحبت می‌کنیم در ایران درباره تغییرات نرخ بهره بین بانکی روی بازار سهام صحبت کنیم.

برای مثال زمانی که نرخ بهره بین بانکی در حال افزایش بود، سیاست‌گذار با خرید اوراق نرخ را کاهش داد ولی با این اقدام بانک مرکزی نیز تغییری در روند بورس ایجاد نشد و کاهش شاخص بورس ادامه یافت.

همچنین بانک مرکزی هدفگذاری تورمی 22درصدی تا آخر خردادماه سال آینده در نظر گرفته است که در چنین شرایطی تصور اینکه بانک مرکزی بخواهد نرخ کریدور خود را پایین‌تر بیاورد خطرناک است زیرا اصلا به هدف تورمی خود نزدیک هم نشده است.

باید به این نکته هم توجه کرد که هیچ بانک مرکزی در دنیا دیده نمی‌شود که هدفش رشد بازار سهام باشد، وظیفه بانک‌های مرکزی انجام  اقدامات لازم برای کنترل تورم است.

پس نباید با کاهش نرخ بهره بانکی که به تورم دامن می‌زند به دنبال نجات بورس باشیم.

آنچه باید در دستور کار قرار گیرد فراهم کردن شرایط لازم برای رشد واقعی بازار سرمایه است، نه ایجاد رشد موهومی به قیمت تحمیل تورم بر مردم!