۰ نفر

رییس اداره امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ سازمان بورس؛

افزایش تقاضا برای اخذ مجوز نهادهای مالی/ ۲۲موافقت اصولی تاسیس سبدگردان صادر شد

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۲۷
کد خبر: 500722
افزایش تقاضا برای اخذ مجوز نهادهای مالی/ ۲۲موافقت اصولی تاسیس سبدگردان صادر شد

رییس اداره امور شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ سازمان بورس، از صدور ۲۲ موافقت اصولی تاسیس شرکت سبدگردان و ۲ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، امین رضایی مقدم اظهار داشت: از این تعداد و دیگر موافقت اصولی‌های صادره، ۷ مورد از درخواست‌های سبدگردانی و یک مورد درخواست تامین سرمایه، موسسین آن پس از ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و احراز شرایط، موفق به اخذ مجوز فعالیت به عنوان نهاد مالی شده‌اند.

وی افزود: بدیهی است پس از اخذ موافقت اصولی اولیه صادره از سوی سازمان، در صورتی که موسسین وفق قوانین و مقررات اقدامات لازم جهت ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها را با سرعت بیشتری پیگیری کنند، مجوز فعالیت آنها نیز (در صورت احراز شرایط) به سرعت صادر خواهد شد.

رضایی مقدم با بیان اینکه مصادیق نهادهای مالی مطابق قانون بازار اوراق بهادار و آیین نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار مشخص شده‌اند، تصریح کرد: بر این اساس و مطابق بند "ث" مادۀ ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، آن دسته از اشخاص حقوقی که موضوع فعالیت آن‌ها نهاد مالی است، موظف به ثبت نزد سازمان شده‌اند و خودداری از ثبت نهاد مالی تخلف محسوب می‌شود و فعالیت مدیران آنها مشمول بند (۱) ماده (۴۹) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر، نهادهای مالی نقش مهمی در بازار سرمایه ایفا کرده‌اند و همین امر موجب افزایش چشمگیر تقاضای اخذ مجوز نهادهای مالی شده است.

رییس اداره امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ سازمان بورس افزود: با عنایت به اهمیت موضوع و لزوم آگاهی سرمایه‌گذاران از نهادهای مالی دارای مجوز، سامانه نهادهای مالی دارای مجوز به نشانی cfi.codal.ir راه‌اندازی شد که فهرست نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به تفکیک انواع مجوزها در سامانه یاد شده دائماً به روز رسانی می‌شود.

رضایی مقدم  ادامه داد: نهادهای مالی خدمات دهنده علاوه بر مجوز فعالیت اصلی خود، بعضاً اقدام به اخذ سایر مجوزهای مربوطه وفق قوانین و مقررات و در چارچوب موضوع فعالیت مندرج در اساسنامه می‌کنند و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ در صورت احراز شرایط وفق قوانین و مقررات و ابلاغیه‌های مربوطه ،اقدام به تاسیس انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور مثال در حال حاضر ۳۴ شرکت سبدگردان فعال دارای مجوز داریم.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، با عنایت به اخذ مجوز فعالیت سبدگردانی توسط سایر نهادهای مالی ، در حال حاضر ۵۷ عنوان مجوز فعالیت سبدگردانی داریم. فرایند صدور مجوزهای جدید نیز با دقت و پس از تکمیل مدارک و احراز شرایط وفق قوانین و مقررات در حال انجام است.

 رضایی مقدم گفت: در همین راستا طی سال جاری تعداد ۲۲ موافقت اصولی تاسیس شرکت سبدگردان، ۲ موافقت اصولی تاسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری صادر شده که از تعداد فوق الذکر و همچنین سایر موافقت اصولی‌های صادره، ۷ مورد از درخواست‌های سبدگردانی، یک مورد درخواست تامین سرمایه، موسسین آن پس از ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و احراز شرایط، موفق به اخذ مجوز فعالیت به عنوان نهاد مالی شده‌اند.

به گفته رضایی مقدم، در سال جاری تاکنون در مجموع ۴۸ درخواست که عمدتاً مربوط به درخواست‌های شرکت سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی بوده، شرایط لازم جهت اخذ موافقت اصولی اولیه را احراز نکرده‌اند و بنا به دلایل مختلف درخواست‌های مذکور پس از طی مراحل قانونی وفق قوانین و مقررات رد شده‌اند.

رییس اداره امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ سازمان بورس گفت: در سال جاری تاکنون، ۳۱ موافقت اصولی تاسیس/تبدیل به نهاد مالی در خصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری/مادر (هلدینگ) صادر شده است که برخی از آن‌ها اقدامات نهایی جهت اخذ شماره ثبت از سازمان را انجام داده و شماره ثبت به عنوان نهاد مالی را اخذ کرده‌اند. شناسایی و ثبت شرکت‌های مذکور وفق دستورالعمل شناسایی و ثبت نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار و سایر قوانین و مقررات در حال انجام است.

رضایی مقدم تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص تقاضاهای اخذ مجوز نهادهای مالی این است که درخواست‌هایی که مدارک آن بصورت کامل ارائه شده باشد و پاسخ استعلامات مربوطه واصل شده باشد، به ترتیب از سوی سازمان بررسی می‌شود و در صورت احراز شرایط، موافقت اصولی مربوطه وفق قوانین و مقررات صادر خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: متقاضیانی که مدارک کامل ارائه نکرده باشند و شرایط لازم را احراز نکنند، امکان دریافت مجوز فعالیت را نخواهند داشت. لذا به متقاضیان توصیه می ‌شود حتماً با آگاهی از قوانین و مقررات مربوطه در حوزه نهادهای مالی با مراجعه به پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران به نشانی cmr.seo.ir و آخرین ابلاغیه‌های سازمان و مدارک لازم در خصوص نهادهای مالی که در سایت سازمان به نشانی seo.ir قرار داده شده است، نسبت به ارسال درخواست ها اقدام کنند.