۰ نفر

معاون شرکت بورس تهران توضیح داد؛

بورس چگونه بر تخلفات نظارت می‌کند؟

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۴۶
کد خبر: 499952
بورس چگونه بر تخلفات نظارت می‌کند؟

محمود گودرزی گفت: «حدود دو ماه گذشته با همکاری بازار و معاونت توسعه بورس تهران، طرحی تحت عنوان مارکت ایمپکت یا اثر بازار مطرح شد که هیئت مدیره بورس تهران هم با کلیات طرح موافقت کرده است.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، معاون شرکت بورس تهران با بیان مطلب بالا اظهار کرد: آنچه باید بدانیم این است که، بازیگران عمده و خرد در معاملات یک سهم دخیل هستند، اما بعضا معاملات خرد توسط بازیگران بزرگ بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۲۰ پرونده تخلفاتی در حوزه بازارگردانی حدود  ۴۰۰ مورد بررسی معاملات بازارگردانی و بیش از ۱۰۰ مورد بررسی معاملات مشکوک انجام شده است. بحث محدود سازی و بررسی کدهای بر خط، ایستگاه‌های معاملاتی، بحث معاملات هماهنگ همه و همه از این سامانه انجام می‌شود. نظارت یک منطق صفر و یک  ندارد، بلکه منطق فازی است. شاید دکتر پورابراهیمی منظورشان این نبوده است که نظارت انجام نمی‌شود. واقعیتی که وجود دارد این است ما سامانه هایی داریم که لحظه به لحظه به ناظر گزارش می‌دهند.

معاون شرکت بورس تهران گفت: ناظران سازمان بورس، فرابورس و بورس تهران به محض اینکه معامله انجام می شود، می‌توانند با اسم و مشخصات ببینند که چه کارگزاری با چه حجم و قیمتی معامله کرده است. سامانه پیشرفته بیدار مبتنی بر هوش مصنوعی است و تمام خروجی‌هایی که ناظرین بخواهند با کدنویسی از آن استخراج و بررسی می‌کنند. سامانه‌هایی مختلفی در خود بازار  وجود دارد که ناظر می‌تواند، ورود و اعمال قانون کند. تمام مواردی که در دستور العمل معاملات و آیین نامه‌ها وجود دارد و هر آنچه که ناظرین می‌خواهند، اجرا می‌شود.