۰ نفر

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار؛

وراث برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان اقدام کنند

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۰۵
کد خبر: 498906
وراث برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان اقدام کنند

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار کشور گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۵ سال گذشته بیش از سه میلیون نفر از سهامداران عدالت فوت شده‌اند که وراث باید برای تعیین تکلیف سهام عدالت آنها اقدام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، محمدجواد فرهانیان گفت: شرایط کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شده این شرکت کل فرآیند انتقال سهام به وراث را به شکل مکانیزه انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: ابتدا وراث قانونی می‌توانند برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از انجام انحصار وراثت، ورثه باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و یکی از ورثه با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، قسمت میز خدمت الکترونیک را انتخاب کرده و اطلاعات مربوط به انحصار ورثه را بارگذاری می‌کند، در نهایت شرکت سپرده‌گذاری اقدام های لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام می‌دهد.

فرهانیان توضیح داد: زیرساخت‌های الکترونیکی تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده شده و منتظر تایید نهایی قوه قضاییه است و چنانچه قوه قضاییه تایید کند، کلیه فرایند انتقال قهری به شیوه مکانیزه انجام می‌شود. به عبارت دیگر چنانچه قوه قضاییه تایید کند، این سهام به شکل خودکار به ورثه قانونی متوفی منتقل خواهد شد.

مدیر برنامه ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت: انتقال قهری مجموعه‌ای از اقدام های اجرایی و فرایندهایی است که موجب ‌می‌شود دارایی اوراق بهادار متوفی از کد سهام‌داری وی خارج و به تملک وراث قانونی درآید.

وی خاطرنشان کرد: برای فرایند انتقال قهری آماده کردن گواهی فوت شخص متوفی، گواهی انحصار وراثت، گواهی‌نامه واریز مالیاتی، شناسنامه و کارت ملی شخص متوفی و کلیه وراث لازم است.

 اردیبهشت ماه امسال معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود که تا یک ‌ماه آینده فرآیند تعیین تکلیف سهامداران در سامانه سهام ‌عدالت انجام می‌شود و بعد از ارسال اسامی سهامداران عدالت به شرکت سپرده‌گذاری، وراث می‌توانند با گواهی فوت و وکالت، کارهای قانونی انتقال سهام را انجام دهند.