۰ نفر

مشاور عالی سابق رییس جمهور؛

قیمت‌گذاری دستوری کالاها بر علیه تولید است

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
کد خبر: 498900
قیمت‌گذاری دستوری کالاها بر علیه تولید است

اکبر ترکان، مشاور عالی سابق رییس جمهور با انتقاد از ادامه رویکرد قیمت‌گذاری دستوری، این رویه را یک «ساده لوحی بزرگ» در کشور می‌داند و می‌گوید: نتیجه قیمت‌گذاری کالاها، زیان تولیدکنندگان و سود هنگفت دلالان است به طوریکه در برخی موارد دلالان ۱۰ برابر فولادی‌ها سود می‌برند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالا خبر، اکبر ترکان، مشاور عالی سابق رییس جمهور ضمن انتقاد از برخی اصرارها برای قیمت گذاری دستوری فولاد اظهار داشت: برای اظهار نظر دقیق در این زمینه باید به دو سال گذشته و یک مثال در خصوص ذوب آهن اصفهان برگشت. دو سال پیش بازهم برخی مسوولان بر لزوم کاهش دستوری قیمت محصولات ذوب آهن و فروش به نرخی تقریبا مصوب تاکید کردند در شرایطی که همان محصولات ذوب آهن با دو برابر قیمت در بازار فروخته می شد و نتیجه این تصمیم و تعیین قیمت گذاری، زیان تولیدکننده بود.
ترکان اظهار داشت: به این ترتیب نرخ گذاری کف و سقف قیمت محصولات ذوب آهن باعث شد برخی افراد پس از خرید، همان محصولات را در بازار آزاد با نرخ های بالا بفروشند و در این میان تنها ذوب آهن بود که متضرر شد.
مشاور عالی سابق رییس جمهور با تاکید بر اینکه با انجام قیمت گذاری دستوری شاهد یک جریان «ساده لوحی بزرگ» در کشور هستیم، گفت: قیمت گذاری بدین معناست که تولیدکنندگان باید فولاد تولید کنند اما دیگران از سود این تولید منتفع شوند و سود ایجاد شده فقط به جیب دلالان و واسطه گران برود.

عرضه با تناژ کوچک در بورس اقدامی مثبت بود

وی اظهار داشت: تا چند سال گذشته اعلام شده بود که میزان کالای عرضه شده در بورس باید ٢ هزار تن باشد و برای کمتر از آن امکان عرضه در بازار وجود ندارد؛ در حالی که با عرضه دو هزار تن کالا فقط دلالان اقدام به خرید می کردند و تعداد محدودی از مصرف کنندگان قادر به خرید بودند.
ترکان خاطرنشان کرد: در این زمینه جلسه ای را در وزارت صمت و در زمان سکانداری شریعتمداری برگزار و مذاکراتی انجام شد مبنی بر اینکه عرضه کالا در بورس کالا از دو هزار تن به ٢٠ تن کاهش یابد.
مشاور عالی سابق رییس جمهوری با بیان اینکه با عرضه ٢٠ تن کالا حتی افرادی هم که به دنبال ساختمان سازی هستند قادر به خرید از طریق بورس کالا هستند، گفت: با این اقدام علاوه بر کاهش فاصله قیمت در بورس، زمینه افزایش درآمد کارخانه را فراهم کردیم تا بالاخره قیمت ها و میزان عرضه به سمت تعادل پیش رفت.

برخی دلالان ۱۰ برابری فولادی ها سود می کنند

به گفته ترکان، با قیمت گذاری شرایطی به وجود آمده که بعضا درآمد دلال ها ۱۰ برابر شرکت های و صاحبان صنعت فولاد است.
ترکان خاطرنشان کرد: اکنون نگرانی ما این است که دوباره قیمتی تعیین شود که باعث شود در این میان دلال ها اقدام به خرید فولاد کنند و با قیمتی که خودشان تعیین می کنند در بازار عرضه و به فروش  برسانند.
مشاور عالی سابق رییس جمهوری خاطرنشان کرد: وزیر صمت باید این مشکلی را که با قیمت گذاری در بازار ایجاد می شود مدنظر قرار دهد؛ در واقع باید همواره نگران بود که نتیجه تصمیم های اتخاذ شده به نفع مصرف کننده خواهد بود یا منجر به منفعت دلال ها می شود؟
به گفته وی، اگر قرار است مصوبه ای در راستای قیمت گذاری ارزان فولاد یا هر محصولی گرفته شود ابتدا باید مطمئن شد که منفعت این اقدام به جیب مصرف کننده می رود نه به جیب دلال ها؛ که متاسفانه همواره این اقدام به سود دلالان بوده است.
ترکان در پایان به عملکرد بورس کالا اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی این است که ما موافق عرضه محصولات در بورس کالا هستیم اما کارکرد این بورس وابسته به سیاست هایی است که در سطح کلان اتخاذ می شود از این رو بورس کالا همواره می تواند عملکرد خوبی داشته باشد به شرطی که تصمیمات در حوزه تنظیم بازارها ضربه ای به فعالیت تولیدکنندگان وارد نکند.