۰ نفر

فرصت مناسب برای خرید در بورس چه زمانی است؟

۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۵۶
کد خبر: 498423
فرصت مناسب برای خرید در بورس چه زمانی است؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی می‌پرسند که بازار از چه زمانی وارد مرحله رشد جدید می‌شود و چه زمانی فرصت مناسب برای خرید است؟ گفت: یکی از نشانه‌های بازگشت بورس به مدار صعودی و فرصت خرید، ثبات قیمتی در بازار سرمایه است، اما اکنون در این بازار با نوسان قیمتی مواجه هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) با تاکید بر اینکه بازار در هفته‌ای که گذشت طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت و همچنان تداوم فشار فروش در کلیت بازار حاکم بود، افزود: اکنون باید در بازار و برای پیش‌بینی معاملات بورس مسایلی مهم مبنی بر کلیت اقتصاد در شرایط کنونی و چشم‌انداز اقتصاد را مدنظر قرار داد.

وی اظهار داشت: با روشن شدن چشم‌انداز سیاسی و فروکش کردن انتظارات تورمی، باقی بازارها هم به استقبال رکود رفتند و به مرور شاهد فشار فروش در باقی بازارها خواهیم بود، زیرا چشم‌انداز تورمی که قیمت‌ها را به رقمی بیش از ارزش ذاتی رسانده بود در حال فروکش کردن هستند و قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به مرحله ثبات و عقلانیت هستند.

امیرباقری معتقد است، این روند به عنوان روند فرسایشی نزولی پیش‌بینی می‌شود اما در عین حال انتظار ریزش آبشاری قیمت‌ها در بازار وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید توجه کرد که بازار ارز به عنوان سیاسی‌ترین بازار به پیشواز اتفاقات آینده می‌رود، گفت: این احتمال وجود دارد که قیمت ارز با روند نزولی فرسایشی مواجه شود؛ بنابراین کاهش انتظارات تورمی به طور حتم بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در چند وقت گذشته به سرمایه‌گذاران توصیه کرده بودیم که در محاسبات سرمایه‌گذاری خود نه تنها به قیمت‌های فعلی، بلکه به قیمت‌های آتی و نرخ بازده مورد انتظار در مقاطع زمانی مختلف توجه داشته باشند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

قیمت سهام در حال نزدیک شدن به محدوده ثبات

امیرباقری به روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار سرمایه در حال نزدیک شدن به محدوده‌های معقولی هستند اما به دلیل اینکه در کوتاه‌مدت چشم‌انداز روند صعودی برای معاملات بورس وجود ندارد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای بدون ریسک مانند اوراق خزانه و سپرده‌های بانکی پیش بروند که همین امر زمینه فشار فروش در بازار سرمایه را افزایش خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه نه تنها از این موضوع بلکه در حال تاثیر گرفتن از دیگر موارد است، افزود: یکی از مهمترین این عوامل موضوع دستورالعمل‌ها و برخی از قوانین مانند شیوه‌نامه فولاد است که اعمال و تصویب آنها به صورت مستقیم بر سود شرکت‌های بزرگ تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتظار بازار این است که به مرور زمان شاهد قوانین دستوری به بهانه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بر سایر بازارها مانند پتروشیمی باشیم، اظهار داشت: با ابلاغ این شیوه‌نامه، سرمایه‌گذاران ریسک‌های ایجاد شده در بازار را نمی‌پذیرند و ترجیح می‌دهند تا در فضایی که از حاشیه اعتماد بالاتری برخوردار است اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

سپرده‌های بانکی،  مقصد عمده خروج نقدینگی از بازار سرمایه

امیرباقری سپرده‌های بانکی را مقصد عمده خروج نقدینگی از بازار سرمایه دانست و افزود: بازار مسکن رشد قیمتی را تجربه کرده است و سرمایه‌های خرد قادر به سرمایه‌گذاری در این بازار نیستند، از طرف دیگر چشم‌انداز این بازار در شرایط حاضر با توجه به میزان عرضه و تقاضا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت صعودی نیست و در بهترین حالت می‌تواند خود را  به نرخ تورم نزدیک کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون با مازاد عرضه و فشار فروش در بازار مسکن مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: بازار مسکن با اصلاح قیمتی چندانی مواجه نشده است اما انتظار می‌رود که موج اصلاح قیمتی به این بازار برسد و قیمت‌ها را تا حد رسیدن به حد معقول تعدیل کند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه، بازاری چند عاملی نیست و فقط در حال تبعیت از یک شاخص مانند نرخ ارز است، گفت: سرمایه گذاران باید چند متغیر را در محاسبات خود مدنظر قرار دهند و فقط به مسایل موقتی در این بازار اکتفا نکنند و با توجه به محاسبات سرمایه‌گذاری خود در زمینه ریسک و نرخ بازده مورد انتظار، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران باید در شرایط فعلی سبد متنوعی از سرمایه‌گذاری را برای خود در نظر بگیرند که این موضوع بحث حرفه‌ای است و باید از افرادی که دارای مجوز قانونی و تخصص لازم در این زمینه هستند کمک بگیرند.

سدی به نام قیمت‌گذاری دستوری

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار جهانی همچنان در حالتی از ثبات به سر می‌برد، افزود: شاخص دلار در بازار جهانی روند نزولی دارد و همین امر محرک قیمت کامودیتی‌ها در میان‌مدت و بلندمدت است که به طور حتم شاهد تاثیر آن بر بازار داخلی خواهیم بود.

وی ادامه داد: این تاثیر با سدی به نام قیمت‌گذاری دستوری مواجه است، تجربه چند سال اخیر نشان داده است که قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند در برابر قیمت آزاد دوام چندانی داشته باشند و به مرور زمان این دستورالعمل‌ها یا اصلاح می‌شوند یا به فراموشی سپرده خواهند شد.

به گفته امیرباقری، سرمایه‌گذاران باید همیشه از فرصت‌های بازار استفاده کنند و با توجه به ریسک و بازده مورد انتظار خود اقدام به خرید و تغییر پرتفوی خود کنند.

این کارشناس بازار سرمایه یکی از مهمترین مسایل تهدیدکننده بازار، متغیرهای مختلف است که در کنار ریسک قرار می‌گیرد، ادامه داد:  گاهی افزایش هر یک از این عوامل مانند نرخ ارز یا تغییر قوانین بازار، ریسک کلی بازار را دستخوش تغییر می‌کند که این مسایل اثر خود را در قیمت سهام و کلیت بازار نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه نکته‌ای را که باید مدنظر قرار داد موضوع حمایت از بازار سرمایه است، گفت: چند سال است که موضوعی اشتباه در بدنه بازار جا افتاده است و حمایت از بازار سهام را به معنای خرید سهم توسط حقوقی‌ها  و تشویق حقیقی‌ها توسط حقوقی‌ها برای خرید مدنظر قرار گرفته است که این موضوع از پایه اشتباه است.

امیرباقری با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه  به معنای حمایت از شرکت‌ها است، افزود: مسوولان باید با محرک و مشوق‌های اقتصادی، شرکت‌ها را به سمت سودسازی بیشتر و بهبود صورت‌های مالی سوق دهند که در این صورت بازار به صورت خودجوش اقدام به خرید سهام شرکت‌ها خواهد کرد و دیگر نیازی به اتلاف منابع در جهت خرید سهام شرکت‌ها وجود نخواهد بود.

 این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط فعلی برعکس این موضوع را شاهد هستیم، گاهی معاملات توسط سهامداران حقوقی در سهام شرکت‌های بزرگ و حقیقی‌ها در سهام شرکت‌های کوچک روند عجیی را در پیش می‌گیرند که این اقدام در نهایت،  چیزی جز اتلاف منابع برای بازار سرمایه و شرکت‌های بزرگ به همراه ندارد.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

وی روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: به نظر می‌رسد در هفته جاری، بازار با عقلانیت و منطق بیشتری به معاملات خود ادامه دهد اما اکنون به دلیل ورود بازار دلار به مرحله ریزش و رکود، تاثیر خود را بر بازار سرمایه می‌گذارد و ممکن است بازار را با نوسان مواجه کند اما سهامداران اعتقاد چندانی به ماندگاری بازار در این وضعیت ندارند.

امیرباقری گفت: برخی چنین سوالی را دارند که بازار از چه زمانی وارد مرحله رشد جدید می‌شود و چه زمانی فرصت مناسب برای خرید است؟ این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که ایجاد کف‌های قیمتی در بازار سرمایه دارای نشانه‌های مختلفی هستند که این موضوع باید مورد نظر تحلیلگران قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکی از این نشانه‌ها، ثبات قیمتی در بازار سرمایه است، در حالی که اکنون در بازار با نوسان قیمتی مواجه هستیم، افزود: این نوسان می‌تواند در جهت منفی یا مثبت باشد اما چنین وضعیتی باعث ترس سهامداران در بازار شده است.

وی با بیان اینکه سهامداران اکنون به ثبات قیمتی در کلیت بازار نیاز دارند، اظهار داشت: بدین معنا که سهام شرکت‌ها و کلیت بازار به قیمت‌هایی برسند که در طی یک دوره در آن قیمت‌ها معامله و سهام دست به دست شوند.

یکته‌تازی رمز ارزها برای سرمایه‌گذاری

امیرباقری به روند معاملات بازار جهانی اشاره کرد و گفت: در بازار جهانی همچنان رمز ارزها با محوریت بیت‌کوین مورد توجه است، افراد در سطح جهانی رمز ارزها را محلی مطلوب برای سرمایه‌گذاری و گریز از ریسک می‌دانند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی رمز ارزها را با طلا برای سرمایه‌گذاری قابل رقابت می‌دانند، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در نبود بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری، رمز ارزها به دلیل ابهامی که در آنها وجود دارد توانسته‌اند فضای سفته‌بازی را  برای افراد و سرمایه‌گذاران مهیا کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید برای سرمایه‌گذاری در رمز ارزها احتیاط کامل را در نظر داشته باشند، افزود: مبنای قیمت‌گذاری برای رمز ارزها وجود ندارد، به همین دلیل ممکن است نوسان‌های شدیدی را در این بازارها شاهد باشیم  و سرمایه‌گذاران را با زیان مواجه کند