۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عدالتی که سهام آن هنوز به جاماندگان اختصاص نیافته است

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۲۷
کد خبر: 497584
عدالتی که سهام آن هنوز به جاماندگان اختصاص نیافته است

با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال جاری، موضوع جاماندگان از این سهام نیز مطرح شد و مجلس شورای اسلامی پیگیر تخصیص سهام عدالت به دهک‌های کم درآمد جامعه شد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز در حال حاضر فاقد سهام عدالت هستند. 

طرح جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی مجلس در دستور کار قرار گرفت و پس از چندین جلسه بررسی، جزئیات طرح تخصیص سهام عدالت به جاماندگان تصویب شد. به گفته اکبر حیدری، مدیرعامل شرکت تعاونی سهام عدالت البرز، باتوجه به اینکه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان برای دولت بار مالی دارد و دولت نیز مدعی بود که منابع کافی مالی برای این کار ندارد، طی نشستی در مجلس شورای اسلامی نحوه تامین منابع مالی اجرای طرح نیز مشخص شد. پس از تصویب طرح فوق در کمیسیون تلفیق، برای اجرا به دولت ارسال خواهد شد. اولویت تخصیص سهام عدالت به روستانشینان، عشایر و اقشار کم درآمد است.

از سوی دیگر، ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با ثبت‌نام ۷میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در کل کشور خبر داد. این در حالی است که به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٠، موضوع واگذاری سهام عدالت به هفت میلیون ایرانی در این کمیسیون به تصویب نرسیده و جهت بررسی بیشتر به کمیته مربوطه ارجاع داده شده است.!

سهام عدالت، راهی برای توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه بود، اما از ابتدای آزادسازی این سهام تاکنون، هنوز تکلیف اشخاصی که به هر دلیل از سهام عدالت جا مانده‌اند، مشخص نشده و باید حق دریافت سهام برای آنان محفوظ بماند. درواقع میتوان گفت باوجود تصویب طرح اختصاص سهام عدالت به برخی از دهک‌های کم درآمد جامعه، همچنان ابهامات و سخنان ضد و نقیضی از سوی مسئولان مربوطه وجود دارد.

این در حالی است که سهام عدالت که ارزش آن در ماه‌های گذشته حتی تا ۳۰ میلیون تومان نیز می‌رسید، با افت قابل توجه‌ای مواجه شد و در حال حاضر ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت تنها ۵ میلیون و ۱۳۴هزار تومان است.

در حال حاضر به دلیل عدم وجود مجوز قانونی، ثبت نام و تخصیص سهام عدالت به افراد جدید میسر نیست و برنامه مشخص و دقیقی برای اختصاص سهام به جاماندگان وجود ندارد. باتوجه به شرایط اقتصادی و شیوع ویروس کرونا که موجب زیان مالی به بسیاری از افراد شده است، نیاز به دریافت وجوه از راه‌هایی مانند سهام عدالت احساس می‌شود و باید پیش از افت بیشتر ارزش این سهام، به اقشار کم درآمد در جامعه اختصاص یابد.