۰ نفر

نگاهی به NAV «وکادو»

۲۰ دی ۱۳۹۹، ۹:۱۵
کد خبر: 496510
نگاهی به NAV «وکادو»

شرکت تکادو (سهامی عام) سرمایه خود را با 332،200 میلیون ریال آغاز کرده و تا به امروز دو مرتبه افزایش سرمایه در سال‌های 1395 و 1398 داده است.

فعالیت اصلی شرکت

موضوع فعالیت شرکت تکادو (سهامی عام) شامل سرمایه‌گذاری در سهام سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی با هدف کسب انتفاع و نفوذ قابل ملاحظه در واحدهای فعال در زمینه تولید، استخراج، تهیه و توزیع انواع مواد معدنی و محصولات مورد نیاز صنایع فلزی و غیر فلزی، کانی‌های فلزی و غیر فلزی و سایر مواد و محصولات بدست آمده از فرآوری مواد معدنی اعم از خام و نیمه خام و یا ارائه خدمات اجرایی، فنی، مهندسی و بازرگانی مورد نیاز صنایع مزبور است.

سهامداران

1

سرمایه

این شرکت سرمایه خود را با 332،200 میلیون ریال آغاز کرده و تا به امروز دو مرتبه افزایش سرمایه در سال‌های 1395 و 1398 داده است.

2

جهت مشاهده تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بازار سهام به وبسایت باشگاه مشتریان مبین‌سرمایه مراجعه نمایید.

پرتفوی بورسی شرکت

3

قسمت اعظم پرتفوی بورسی شرکت شامل نمادهای زیر است:

  • کطبس
  • کمنگنز
  • کپرور

کطبس

شرکت در صنعت زغال‌سنگ به عنوان تولید کننده زغال‌‎سنگ خام فعالیت می‌کند. در بین شرکت‎های فعال در این صنعت از نظر حجم فروش در رده چهارم کشور قرار دارد. محصولات شرکت پس از شستشو در شرکت‌های پایین دست تبدیل به کک شده و به عنوان ماده اولیه در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرخ محصولات شرکت به صورت غیر مستقیم تابعی از نرخ شمش فولاد خوزستان در بورس کالا می­باشد. به این صورت که نرخ کنسانتره 26.5% شمش فخوز بوده و نرخ ذغال سنگ خام نیز حدوداً 30% نرخ کنسانتره می­باشد. سه موضوع در این بخش تأثیر ویژه­ای دارند:

1) نرخ جهانی فولاد 2) نرخ ارز در سامانه نیما  3) قدرت خرید داخلی.

4

کمنگنز

ایران با برخورداری از ۵ میلیون تن ذخیره قطعی و ۳۵ میلیون تن ذخیره احتمالی، دارای بزرگترین ذخایر سنگ منگنز در خاورمیانه است. کمنگنز به عنوان عمده ترین تأمین کننده سنگ منگنز مورد  نیاز صنعت در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به شمار رفته و با توانایی تولید سالیانه یکصد هزار تن سنگ منگنز، بزرگترین تولید کننده منگنز ایران و خاورمیانه را به شمار می‌رود. هم اکنون شرکت سالیانه با سرمایه 202،400 میلیون ریال حدود ۷۰ هزار تن محصول تولید می‌کند.

5

جهت مطالعه نکات تحلیلی و آموزشی به صفحه اینستاگرام مبین‌سرمایه و کانال تلگرام مبین تحلیل مراجعه کنید.

کپرور

شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در سال ۱۳۷۹ بصورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد. این شرکت با ظرفیت تولید 150 هزار تن زغال‌سنگ شروع به فعالیت نمود. در سال 1393 به سهامی خاص تبدیل شد و هم اکنون ظرفیت شرکت برابر با 220 هزار تن است. فعالیت شرکت در بخش تولید زغال‌سنگ فرآوری شده جهت تولید شمش فولاد است و تنها محصول تولیدی و سود شرکت مربوط به همین کالا می‌شود. شرکت ابتدا زغال‌سنگ را خریداری کرده سپس با انجام فعالیت‌هایی زغال‌سنگ خام را جهت استفاده در کوره‌های تولید شمش فولاد آماده می‌کند.

6

  1. نکته قابل توجه در مورد اجزی اصلی تشکیل دهنده پرتفوی بورسی شرکت، تأثیر آن‌ها از نرخ فروش فولاد خوزستان (فخوز) می‌باشد. به این صورت که نرخ فروش کمنگنز و کپرور در حدود 26.5% شمش فخوز و نرخ فروش کطبس در حدود 9% شمش فخوز می‌باشد. نرخ شمش فولاد خوزستان نیز متأثر از عواملی همچون نرخ دلار و نرخ جهانی شمش است. در نمودار زیر روند قیمت و پیش‌بینی نرخ برای سال 1399 و 1400 آورده شده است (همان طور که مشخص است با افزایش نرخ دلار و فولاد روند نرخ فروش شرکت‌های مذکور صعودی بوده است):

7

پرتفوی غیر بورسی شرکت

8

پرتفوی غیربورسی شرکت حدود 25% از کل پرتفوی شرکت را تشکیل می‌دهد و قسمت اعظم آن مربوط به:

 "سرمایه‌گذاری آتیه تکادو" با سرمایه 100،000 میلیون ریال. سرمایه‌گذاری آتیه تکادو در شرکت‌های متنوعی سرمایه‌گذاری کرده اما قسمت اعظم آن بر کپرور و وکادو است.

"زغال‌سنگ طبس احیاء سپاهان" که درآمد اصلی آن از فروش زغال‌سنگ بوده و سرمایه شرکت 200،000 میلیون ریال است و تمام محصولات این شرکت در داخل کشور مصرف شده و صادراتی نیست.

"بازرگانی تکادو بین‌الملل"  سرمایه شرکت 10،000 میلیون ریال و حوزه فعالیت شرکت ارائه خدمات است. برای مثال عملیات نظارت بر انجام عملیات اجرایی سنگ آهن شرکت‌های معادن سنگ احیا سپاهان و شرکت بهمن گستر و هم چنین عملیات دیو و انبار داری و بارگیری سنگ آهن.

"آئینه خانه اسپادانا" سرمایه شرکت 1،000 میلیون ریال است و درآمد های شرکت ناشی از درآمد حاصل از خدمات هتل داری( اسپادانا و باروژ) و هم چنین درآمد حاصل از انبارداری، کافه، مدیریت مهمانسرا و اجاره رستوران می‌باشد.

جمع بندی

مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت 31,772,987 میلیون ریال، مازاد ارزش پرتفوی غیر بورسی 4,398,762 و حقوق صاحب سهام طبق آخرین گزارش فصلی اعلام شده 1,346,511 است. در نتیجه NAV هر سهم با سرمایه 797,280 میلیون ریال در حدود 47،000 می‌باشد و P/NAV هر سهم در حدود 50 درصد است. همانطور که گفته شده بیشترین قسمت پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری در منگنز و زغال‌سنگ است و باتوجه به اینکه نرخ فروش آن‌ها همگی متأثر از نرخ فولاد خوزستان می‌باشد، افزایش نرخ دلار و نرخ جهانی فولاد سبب افزایش سوددهی این شرکت‌ها و بالطبع خود تکادو می‌شود.