۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

با بازارگردانی سهام بیشتر آشنا شوید

۳ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۳۰
کد خبر: 492348
با بازارگردانی سهام بیشتر آشنا شوید

طبق اطلاعیه بورس تهران، تمامی شرکت‌های بورسی از ۱۰ مهرماه و تمامی شرکت‌ها در فرابورس از تاریخ ۱۵ مهر ملزم به معرفی بازارگردان شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ۳۰ شهریورماه سال جاری، معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های بورسی اعلام کرد که با توجه به اهمیت روزافزون الزامات نقدشوندگی بازار و لزوم تنظیم عرضه و تقاضای بازار به موجب آیین‌نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران، داشتن رکن بازارگردانی موثر از سوی ناشر و سهامداران شرکت‌ها جزو الزامات پذیرش شرکت‌ها است. 

پس از ریزش بازار سهام، مسئولان بورس برای بهبود وضعیت بازار تصمیماتی را اتخاذ کردند و الزام شرکت‌ها به معرفی بازارگردان، یکی از این تصمیمات بود. اما بازارگردانی چیست و چه تاثیراتی بر بازار سرمایه دارد؟

بازارگردانی چیست؟

بازارگردانی، فعالیتی است که با هدف کاهش دامنه نوسانات قیمت اوراق بهادار و تامین نقدشوندگی آن توسط کارگزار انجام می‌شود. در واقع بازارگردان به افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که با هدف کسب سود اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار یا کالاهای اقتصادی می‌کنند و بنا به ماهیت عملکرد از نوسانات ناخواسته و قیمت دارایی می‌کاهند. بازارگردان‌ها حجم زیادی از اوراق بهادار را در اختیار دارند و می‌توانند مقدار زیادی از سفارش‌ها را در بازارهای مالی انجام دهند.

در بورس سایر کشورها، دامنه نوسان وجود ندارد. بنابراین الزامی برای بازارگردانی احساس نمی‌شود. اما در بورس کشور ما به دلیل محدودیتی که دامنه نوسان دارد، بازارگردانی اثرگذار خواهد بود و جزء جداناپذیر فضای معاملات در بازارهای مالی است. 

بازارگردان، مطابق با چارچوب تعریف‌شده از سوی نهاد ناظر با انعقاد قرارداد به فعالیت می‌پردازد و اگر ضریب نقدشوندگی قیمت سهم کاهش یابد، سعی بر افزایش نقدشوندگی دارند. بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه به کمک بازارگردان به روند صف‌های خرید و فروش اشاره کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین وظایف بازارگردان‌ها افزایش قدرت نقدشوندگی در بازار است. اقدام به خرید و فروش جهت محدود کردن دامنه نوسان قیمت، افزایش قدرت نقدشوندگی سهام از طریق خرید سهم‌‌ها در صف فروش یا عرضه سهم‌‌ها در صف خرید، کنترل قیمت سهام در یک محدوده برای جلوگیری از نوسان‌‌های شدید قیمت که از تشکیل صف خرید و فروش‌ انجام جلوگیری می‌کند و حفظ نقدینگی در بازار سهام، جزو وظایف بازارگردان‌ها است.

میتوان گفت تصمیم برای الزام شرکت‌ها به معرفی بازارگردان از سوی سازمان بورس با تاخیر زیادی رخ داد. درواقع این موضوع پس از ریزش بازار سهام به عنوان راهی برای بهبود وضعیت بورس درنظر گرفته شد. بدیهی است اگر چنین تصمیمی مانند بسیاری از تصمیمات دیگر به عنوان راه حلی کوتاه مدت درنظر گرفته شود، به ثبات بازار سرمایه کمک نخواهد کرد.