۰ نفر

خیز شستا برای کمک به عمران و آبادی شمال آذربایجان‌شرقی

۳ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۳۵
کد خبر: 492248
خیز شستا برای کمک به عمران و آبادی شمال آذربایجان‌شرقی

شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) تصمیم گرفته برای کمک به عمران و آبادی شمال آذربایجان‌شرقی در قالب اجرای طرح‌های توسعه ای وارد میدان شود، اتفاقی که در صورت تحقق می تواند به رونق و شکوفایی بخشی از کشورمان در حاشیه رودخانه مرزی ارس منجر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، هر چند هنوز تعداد و ارزش دقیق طرح های مد نظر شستا برای سرمایه گذاری در شهرستان های خداآفرین و کلیبر در شمال شرق تبریز مشخص نشده است، اما پیش بینی می شود ارزش سرمایه گذاری در این ۲ شهرستان مرزی افزون بر سه هزار میلیارد تومان باشد. 

کارشناسان محلی با اشاره به الگوی موفق برنامه ریزی برای توسعه مناطق پیرامونی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، می گویند که سرمایه گذاری «شستا» در حاشیه جنوبی رودخانه مرزی و خروشان ارس می تواند علاوه بر محرومیت زدایی از این منطقه حساس و راهبردی، زمینه ساز اشتغالزایی بیش از یکهزار نفری جوانان شود. 

از سوی دیگر تحقق طرح های سرمایه گذاری «شستا» در شهرستان های کلیبر با ۹۰ هزار نفر جمعیت و خداآفرین با ۳۵ هزار نفر جمعیت می تواند از مهاجرت مردم این مناطق مرزی جلوگیری کند؛ امری که ناظران محلی از آن به عنوان ضرورت صیانت از مرزهای کشورمان در یک منطقه حساس یاد می کنند. 

برای تبیین اهمیت سرمایه گذاری «شستا» در عمران و آبادانی شهرستان های کلیبر و خداآفرین و تثبیت جمعیت در این منطقه مرزی، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که بنا بر اعلام یکی از نمایندگان اسبق منطقه، در دهه های گذشته بیش از ۲ برابر جمعیت فعلی این ۲ شهرستان، به دلیل نبود زیرساخت های توسعه و طرح های اشتغالزایی، به مناطق دیگر کشور مهاجرت کرده اند.

انتشار خبر خوش تصمیم «شستا» برای سرمایه گذاری در شهرستان های محروم خداآفرین و کلیبر، موجی از شادی و امید به آینده را در بین مرزداران این منطقه پرآب و حاصلخیز دامن زده است که در صورت پیگیری و به ثمر نشستن، می تواند بخشی از کمربند مرزی کشورمان را از نظر توسعه، شکوفا کند.

شهرستان کلیبر در ۱۸۰ کیلومتری و شهرستان خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در نزدیکی رودخانه مرزی ارس و در محدوده جنگل های ارسباران واقع شده اند و به دلیل همجواری با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، ظرفیت های فوق العاده ای برای توسعه دارند که تا به امروز به شکل شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.

سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی برای ساخت نیروگاه

رضوانی‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) گفت:این شرکت ۲ نیروگاه برق آبی در شهرستان خداآفرین ایجاد می کند.

محمد رضوانی‌فر در جلسه مشترک کارگروه اشتغال شهرستان های خداآفرین، کلیبر و هوراند افزود:برای ساخت این نیروگاه ها در سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این نیروگاه ها ۲۴۰ مگاوات برق، تولید و وارد مدار برق کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولویت سرمایه گذاری شستا با طرح هایی است که ارز آوری بالا، ضریب اشتغال بیشتر و سازگاری با اقلیم منطقه داشته باشند، خاطر نشان کرد:

این شرکت افزون بر طرح نیروگاه برق آبی، در حوزه های گردشگری، دامپروری صنعتی و معادن با چشم انداز اشتغال زایی ۶۰۰ نفری در شهرستان های خداآفرین، کلیبر و هوراند سرمایه گذاری می‌کند.

حسین حاتمی نماینده مردم شهرستان های کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به ظرفیت های طبیعی و خدادادی فراوان در این سه شهرستان ابراز امیدواری کرد با سرمایه گذاری شستا، شاهد برقراری عدالت در توزیع امکانات و منابع در آمایش سرزمینی از سوی این شرکت در شهرستان های کلیبر، خداآفرین و هوراند باشیم.

فرماندار خداآفرین نیز با اشاره به مزیت های این شهرستان در حوزه های مختلف تولید برق، گیاهان دارویی و دامپروری، می گوید: مقرر شد تا ۴ گروه تخصصی از کارشناسان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) طی ۱۰ روز آینده با حضور در شهرستان های خداآفرین و کلیبر، بررسی های لازم را در ۴ حوزه تولید برق، دامپروری صنعتی، تولید دارو به ویژه سرم حیوانی و معادن انجام دهند.

امیری راد، با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری و اشتغالزایی این طرح ها پس از بررسی های تخصصی مشخص خواهد شد، می افزاید: پس از بررسی های گروه تخصصی عملیات اجرایی طرح ها تا دهه فجر امسال آغاز می شود.

وی اظهار می کند: خداآفرین در حوزه سرمایه گذاری برای تولید برق به علت برخورداری از سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی شرایط ویژه و منحصربفردی دارد و در حوزه دامپروری صنعتی نیز به علت اینکه بیش از ۵۰ درصد از عسشایر استان را عشایر این شهرستان به خود اختصاص داده اند جزو مستعدترین شهرستان ها برای دامداری در استان است.

فرماندار خداآفرین جمعیت عشایری این شهرستان را بیش از ۲۰ هزار نفر اعلام کرده و می گوید:این شهرستان به علت اقلیم و اکوسیستم خاص خود و داشتن جنگل و مراتع سرسبز دارای گیاهان دارویی منحصربفردی مانند «رازک» است که زمینه را برای سرمایه گذاری در این حوزه فراهم می کند.

امیری راد، ادامه می دهد: این شهرستان در زمینه معادن دارای مزیت خاصی نبوده ولی در حوزه های مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی از مزیت های قابل توجهی برخوردار است.

فرماندار کلیبر نیز، با اشاره به توافقات انجام شده با شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) برای سرمایه گذاری در شهرستان های خداآفرین و کلیبر، می گوید:

 در جلسه اولیه مقرر شد تا تیم های تخصصی کارشناسی این شرکت با حضور در این شهرستان ها اقدام به مطالعات میدانی و جمع آوری داده ها برای سرمایه گذاری کلان در ۴ حوزه مشخص شده کنند و بعد از آن عملیات اجرایی آغاز شود.

عدالت حاجی پور، می افزاید: در این جلسه مقرر شد تا این شرکت در حوزه معدن و انرژی بیش از یکهزار میلیارد تومان و در حوزه دامپروری نیز ۴۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان سرمایه گذاری کند. 

وی با اشاره به اینکه در زمینه دامپروری این شرکت در هر شهرستان مجتمع دامپروری ۳ هزار راسی در زمینی به وسعت ۵۰ تا ۶۰ هکتار اجرا می کند، اظهار می دارد:

زمین مورد نظر برای این مجتمع ها باید به زیرساخت های مورد نیاز از جمله آب، برق و گاز نزدیک باشد و حوزه فعالیت آن در زمینه گاوداری صنعتی شیری خواهد بود.

فرماندار کلیبر، میزان اشتغالزایی مستقیم این مجتمع ها را حدود ۲۰۰ نفر اعلام کرده و می گوید:با توجه به اینکه این شهرستان از مزیت های بالایی در زمینه پهنه های معدنی مانند سنگ لاشه، نفلین سینیت، تراورتن و سنگ های تزئینی دارد بنابراین سرمایه گذاری در این حوزه و ایجاد صنایع پایین دستی آن ها از ارزش بالایی برخوردار است.

حاجی پور، با اشاره به اینکه هم اکنون فاز ۱ و ۲ معدن نفلین سنیت این شهرستان در حال بهره برداری بوده و فازهای بعدی آن نیز مراحل اجرایی را طی می کند، ادامه می دهد: این شهرستان به علت داشتن رگه های معدن مس ورزقان قابلیت سرمایه گذاری در این زمینه را نیز دارد.

وی تولید محصولات گلخانه ای و آب های معدنی را از دیگر مزیت های ویژه این شهرستان اعلام کرده و یادآوری می کند:

با توجه به اینکه این شهرستان از قطب های مهم تولید زغال اخته در استان و منطقه است، سرمایه گذاری برای ایجاد کارگاه فرآوری این محصول نیز به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی پیشنهاد شده است.

945af862-b4f2-4e45-bd62-909c6fa64c0d

20abdfed-e0aa-41e3-bb9d-370e90566dbc