۰ نفر

درخشش فرابورس در پاییز امسال

۲ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳
کد خبر: 491898
درخشش فرابورس در پاییز امسال

بررسی آمار و اطلاعات شاخص کل فرابورس ایران طی داد و ستد‌های آذر حاکی از روندی صعودی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ هر چند این نماگر در مهر و آبان به ترتیب ۶/ ۳ و ۹/ ۱ درصد بازدهی منفی را کسب کرد اما همزمان با تغییر فضای معاملاتی، تخلیه حباب قیمتی سهام، کمرنگ شدن ریسک‌های سیستماتیک و بهبود وضعیت قیمت‌های جهانی با یک تغییر رویه همراه شد. به گونه‌ای که این نماگر که آخرین روز کاری آبان در رقمی بالغ بر ۱۶ هزار و ۶۴۷ واحدی قرار داشت اکنون با افزایش ۳/ ۱۸ درصدی توانست رقم ۱۹ هزارو ۶۸۹ واحدی را به خود اختصاص دهد. با احتساب تغییرات نهمین ماه سال، نماگر اصلی بازار صعود ۱۹۹ درصدی را از ابتدای سال‌جاری تا پایان این ماه به نمایش می‌گذارد.

مرروی بر بازدهی شاخص فرابورس در ۹ ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که در بهار ۱۳۹۹ رشدی معادل ۱/ ۱۱۵ درصد، سه ماهه دوم سال افزایش ۱/ ۲۴ درصد و فرآیند معاملاتی پاییز با رشد ۹/ ۱۱ درصد صورت پذیرفته است.  با توجه به آمار ارائه شده مشاهده می‌شود که با وجود افت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پاییز اما روایت آماری شاخص کل فرابورس ایران از روندی صعودی حکایت دارد که این مهم به دلیل هم‌وزن بودن شاخص فرابورس از نکات حائزاهمیت آمار معاملات این بازار محسوب خواهد شد. کما اینکه شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز در مجموع سه‌ماهه سوم سال روندی مثبت را نشان می‌دهد که این مهم در جای خود سیگنال چرخ مطلوب نقدینگی در اغلب سهم‌های بورسی و فرابورسی را در کنار ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها به جامعه سهامداری ارسال می‌کند. 

ارزش بازار شرکت فرابورس ایران نیز روندی مشابه با شاخص کل را طی این ماه سپری کرده به‌طوری که این متغیر پایان آبان در رقم ۱۷ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریالی قرار داشت و در پایان آذر نیز توانست رقم ۲۰ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۸۳ میلیارد ریالی را تجربه کند. بر این اساس ارزش بازار فرابورس طی یک ماه معاملاتی گذشته رشد ۱۶ درصدی و از ابتدای سال تا پایان ماه مذکور افزایشی معادل ۱۹۱ درصدی را به ثبت رسانده است.  با توجه به نوسانات و رفتار هیجانی حاکم بر کلیت فضای معاملاتی بازار سهام طی چند وقت اخیر، مرور فرآیند عرضه‌های اولیه در فرابورس ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان آذر ۱۸ عرضه اولیه با موفقیت در این بازار صورت گرفته است.

یک عرضه با روش حراج در بازار SME، سه عرضه به‌صورت گشایش نماد (از بازار پایه به بازار اصلی) و ۱۴ عرضه مابقی نیز با استفاده از روش ثبت‌سفارش صورت پذیرفته است. از مجموع ۱۸ عرضه اولیه، دو عرضه در آذر ماه انجام شد که مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت.  از سویی ارزش معاملات با احتساب میانگین روزانه ماه که شامل ۲۲ روز معاملاتی می‌شود حاکی از ۷ هزارو ۸۱۱ میلیارد تومان در حجمی بالغ بر ۳ هزار و ۳۴۴میلیون ورقه سهم در کلیت معاملات این بازار است.

روند ارزش و حجم معاملات سهام در آذر ماه سال ۱۳۹۹ به‌صورت میانگین روزانه ۳ هزار و ۱۲۵ ورقه به ارزش ۴هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. روند ارزش و حجم معاملات اوراق بدهی به‌صورت میانگین روزانه ۲۶ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. روند ارزش و حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در آذر ماه هم به‌صورت میانگین روزانه از ۱۹۹ میلیون ورقه به ارزش ۴۲۷میلیاردتومانی حکایت دارد. در اوراق تسهیلات مسکن نیز میانگین روزانه ارزش معاملات در رقمی بالغ بر ۴ هزار و ۸۶۵ میلیون تومان در حجم معاملاتی حدود ۷۶ هزار ورقه را شاهد بودیم.