۰ نفر

پالایش به زیر قیمت پذیره‌نویسی رسید

۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸
کد خبر: 491114
پالایش به زیر قیمت پذیره‌نویسی رسید

۱۲ روز از آغاز پرحاشیه معاملات صندوق ETF پالایشی یکم در نماد «پالایش» می‌گذرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ صندوقی که مدت‌ها سرمایه‌گذاران خود را معطل گذاشت و نهایتا با رشد ۱۳ درصدی به گردونه معاملات بازار سهام افزوده شد. این مهم در حالی رقم خورد که در روزهای بعد از عرضه نتوانست معامله‌گران خود را راضی نگه دارد و هر روز بیشتر به قیمت اسمی ۱۰هزار تومان نزدیک می‌شد. نهایتا سه‌شنبه هفته گذشته بود که به زیر این محدوده سقوط کرد و در مجموع نسبت به نخستین روز کاری افت حدود ۱۷ درصدی را ثبت کرد.

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع معاملات هفته گذشته شاهد خروج ۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان نقدینگی حقیقی از این صندوق سهامی بوده‌ایم.

در حالی قیمت هر واحد صندوق پالایشی یکم به ۹ هزار و ۴۷۵ تومان رسیده است که همچنان ۹/ ۳ درصد بالاتر از NAV خود (۷/ ۹۱۱۷ تومان) در حال دادوستد است. این صندوق از چهار سهم بزرگ پالایشی شامل پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز تشکیل شده است.  چهار سهم مذکور نیز معاملات هفته منتهی به ۲۶ آذرماه را با افت سپری کردند. اما بیشترین فشار بر NAV صندوق «پالایش» از جانب کدام شرکت تحمیل شد؟ در هفته منتهی به ۲۶ آذرماه «شبریز» با افت ۱۳/ ۱۰ درصدی بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن شاهد افت ۹/ ۹ درصدی سهام شرکت پالایش نفت اصفهان بودیم. «شتران» و «شبندر» نیز به ترتیب با کاهش ۲۵/ ۸ و ۸/ ۵ درصدی مواجه شدند.  در این میان قیمت نفت به عنوان اثرگذارترین کالا در سهام پالایشی در این هفته با رشد بیش از یک درصدی توانست مرز ۵۰ دلار بر هر بشکه (نفت برنت) را نیز پشت‌سر بگذارد. نفت وست‌تگزاس نیز در وضعیت مشابهی معاملات هفتگی خود را با رشد بیش از یک درصدی پشت‌سر گذاشت.