۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پرداخت سود به سهامداران عدالت بدون لزوم ثبت‌نام در سجام/ پیگیر پرداخت سود از طریق سامانه ملی سهام عدالت هستیم

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۹
کد خبر: 490115
پرداخت سود به سهامداران عدالت بدون لزوم ثبت‌نام در سجام/ پیگیر پرداخت سود از طریق سامانه ملی سهام عدالت هستیم

سخنگوی شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: سهامداران عدالتی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، ملزم به ثبت‌نام در سامانه سجام نیستند.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ اکبر حیدری، سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: سهامدارانی که روش مدیریت غیرمستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مطابق با قانون بازار سرمایه و روال معمول باید مجمع تقسیم سود را برگزار کنند و در مجمع سالیانه درخصوص میزان تقسیم سود و روش تقسیم آن مصوبه دهند، جمع‌بندی کرده و پس از آن مصوبه را اجرایی کنند.

وی افزود: هیچ قانون، آیین نامه، بخشنامه و... وجود ندارد که شرکت‌های بورسی از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را ملزم به پرداخت سود از طریق سامانه سجام کند. کما اینکه فکر می‌کنم تنها ۱۴ شرکت موجود در سبد سهام عدالت، پرداخت سود آنها از طریق سجام رای آورده است.

حیدری اضافه کرد: دو الزام که برای سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت اعلام شده، این است که اگر قصد فروش سهام خود را دارند (البته ما دفعات متعددی به ارزنده بودن سهام عدالت و عدم فروش آن در شرایط نامناسب بازار سرمایه اشاره کرده‌ایم) یا قصد حضور در مجامع الکترونیک را دارند، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. اما برای دریافت سود، هیچ الزام قانونی برای ثبت‌نام در سجام وجود ندارد. 

سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت تصریح کرد: نکته مهم این است که ما پیگیر پرداخت سود مردم از طریق سامانه ملی سهام عدالت که میلیاردها تومان از پول مردم برای آن هزینه و سه سال، سود از طریق آن پرداخت شده است، هستیم. درواقع به دنبال مصوبات و تاییدیه‌هایی هستیم که سود سهامداران از طریق سامانه ملی سهام عدالت پرداخت شود تا بسیاری از افراد ناچار به مراجعه برای احزار هویت و سجامی‌شدن نشوند. از سوی دیگر بیش از ۶۰ درصد از سهامداران به گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند و باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده، هزینه مضاعفی پرداخت کنند و جان خود را در شرایط وجود بیماری کرونا به خطر اندازند. 

وی اظهار داشت: این در حالی است که سامانه ملی سهام عدالت موجود است و پیگیر هستیم که سهامداران عدالت درصورتی که تنها به دنبال دریافت سود هستند، از این سامانه استفاده کنند. در عین حال مطابق با قانون تجارت، پرداخت سود از طریق شرکت‌های سرمایه‌پذیر به سهامداران، هیچ بازه زمانی محدودی ندارد. ممکن است سود یک سهامدار، سال‌ها در حساب شرکت بماند و هر زمانی که سهامدار عدالت برای دریافت سود مراجعه کرد، شرکت مکلف است که سود شخص را پرداخت کند. 

حیدری بیان کرد: سهامدار، این حق را دارد که در هر زمانی سود خود را دریافت کند. نمیتوان محدودیتی درنظر گرفت و برای مثال، روز مشخصی را اعلام کرد. زیرا این احساس به مردم القا می‌شود که برای عدم محرومیت از سود خود، حتما باید سجامی شوند و تا پایان آذرماه، فرآیند سجامی‌شدن خود را طی کنند. 

سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی گفت: اگر سهامداری بخواهد در مجامع الکترونیک شرکت کند و کاندیدای هیات مدیره در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شود، باید اقدام به ثبت‌نام در سامانه سجام کند. اما برای اینکه مردم هم اعمال رای کنند، همچنان از ظرفیت‌های تعاونی‌ها استفاده خواهد شد. به دلیل اینکه مردم در گذشته در مجامع تعاونی‌های سهام عدالت شهرستان‌ها، اختیار را به سرمایه‌گذاری‌های استانی داده‌اند که به نمایندگی از سهامداران در مجامع اعلام حضور کنند و در بحث انتخابات نیز، تعاونی‌ها می‌توانند در چنین جایگاهی از حقوق مردم دفاع کنند. البته اختلافاتی میان دولت و مجمع مردمی سهام عدالت درخصوص جایگاه‌های تعاونی وجود دارد که امیدوار هستیم در نشست‌های مشترکی که از طریق مجلس و نهادهای دیگر پیگیری می‌شود، نقطه افتراق حل شود تا در شرایط کرونایی، مردم برای مواردی که بدون ثبت‌نام در سجام انجام آنها امکان‌پذیر است، گرفتار هزینه‌های مضاعف و شلوغی‌ها نشوند.