۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جزییات آخرین تصمیمات در خصوص سهام عدالت/ لزوم ثبت‌نام مشمولان سهام عدالت در سامانه سجام وجود دارد

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۹
کد خبر: 489527
جزییات آخرین تصمیمات در خصوص سهام عدالت/ لزوم ثبت‌نام مشمولان سهام عدالت در سامانه سجام وجود دارد

از آزادسازی سهام عدالت حدود ۸ ماه می‌گذرد و سهام عدالت همچنان یکی از موضوعات بحت بر انگیز بازار سرمایه است. در این گزارش تلاش شده است تا تجمیعی از نکات مربوط به سهام عدالت ارائه داده شود.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ باوجود توقف فروش سهام عدالت، اخبار زیادی درخصوص کارت اعتباری سهام عدالت، طرح جاماندگان سهام عدالت، ثبت‌نام در سامانه سجام و... منتشر شده است. 

کارت اعتباری سهام عدالت چیست؟

مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن می‌توانند به مراکز خرید مراجعه کرده و به صورت اعتباری خرید کنند. اما تفاوت اصلی آن با کارت‌های اعتباری خرید کالا این است که دارندگان این نوع کارت‌ها می‌توانند به جای خرید کالا درخواست وام خرد نیز از بانک‌ها کنند.

نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

۳۰ میلیون از سهامداران عدالت، روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. این مشمولان می‌توانند از دی ماه سال جاری با استفاده از کارت‌های اعتباری سهام عدالت از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت و اقدام به خرید کالا کنند. پرداخت وام با سود ۱۸ درصد خواهد بود و نیازی به ضامن وجود ندارد. درواقع سهام عدالت شخص، ضامن وام وثیقه می‌شود. 

به گفته علیرضا ماهیار، معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی، افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. پس از اینکه شرکت سپرده‌گذاری سجامی بودن فرد را برای بانک تایید کرد، سهامدار می‌تواند دارایی خود را مشاهده کند و متوجه شود چقدر دارایی سهام عدالت دارد و متناسب با آن، فرم مربوطه را داخل سیستم بانک پر کند. در واقع فرد بدون نیاز به مراجعه حضوری متوجه می‌شود که می‌تواند تا چه میزان تسهیلات دریافت کند. برخی بانک‌ها ۶۰ درصد ارزش روز دارایی فرد و برخی تا ۱۰۰ درصد هم برای اعطای تسهیلات پیش بینی کرده‌اند که مکانیزم آن بستگی به بانک عامل دارد. در نهایت درخواست فرد به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌شود.

سهام عدالت جاماندگان

چندین ماه است که طرح سهام عدالت جاماندگان در دست بررسی بوده و کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر این طرح بوده است. براساس آخرین اطلاعات، طرح جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی مجلس تدوین شده، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده و درنهایت پس از بررسی‌های کمیسیون اقتصادی، سهام عدالت به دهک‌های کم‌درآمد به ویژه جاماندگان نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی با این اولویت واگذار خواهد شد. به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح جاماندگان سهام عدالت با هماهنگی مرکز پژوهش‌ها و دولت طرح تصویب شده است. گزارش به صحن علنی رفته و در دستور کار صحن علنی است. پس قولی که ما به مردم دادیم انجام شده و انشاءالله این سهام پس از تأیید شورای نگهبان به همه افرادی که جزء شش دهک پائین جامعه هستند ارائه خواهد شد.

لزوم ثبت‌نام سهامداران عدالت در سامانه سجام

در مراحل ابتدایی آزادسازی سهام عدالت، سهامداران با مدیریت غیرمستقیم نیازی به ثبت‌نام در سامانه سجام نداشتند، اما مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران با اشاره به اطلاعیه سازمان خصوصی سازی به سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، توصیه کرد: این سهامداران در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) ثبت نام کنند.

سود سهام عدالت به حساب این افراد واریز می‌شد، اما در حال حاضر دریافت مرحله آتی سود سهام، صرفا منوط به ثبت نام در سامانه سجام و داشتن کد بورسی خواهد بود. همچنین سهامداران با ثبت‌نام در سجام می‌توانند در مدیریت شرکت‌ها، از جمله حضور در مجامع عمومی عادی و فوق العاده جهت بررسی عملکرد و فعالیت مدیران، بررسی تراز نامه و صورت‌های مالی، تصویب سود، انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرس قانونی شرکت، دریافت سود و اعمال رای در مجامع به صورت الکترونیکی شرکت کنند.

همچنین محمدرضا معتمد، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سهامداران سهام عدالت، برای اینکه بتوانند سود سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌پذیر را دریافت کرده یا در افزایش سرمایه‌ها شرکت کنند یا وام را متناسب با سهام خود دریافت کنند، حتما باید در سایت سجام ثبت‌نام کنند تا بتوانند از چنین مزایایی برخوردار شوند. 

باید توجه داشت که سهامدارانی که برای احراز هویت در سامانه سجام زودتر اقدام می‌کنند، در فرآیند کاری پیشتر خواهند بود. تاکنون ۶۰ درصد افراد از طریق سامانه الکترونیکی و غیر حضوری اقدام به ثبت نام کرده‌اند که مجموع ثبت‌نام کنندگان به ۲۳ میلیون نفر رسیده است.

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت برخلاف روز گذشته که روند مثبتی داشت، امروز با کاهش مواجه بود. در پایان معاملات امروز بازار سهام، با افت همراه بود و درمقایسه با روز گذشته، ۰.۸ درصد (۹۱هزار تومان) کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۴۴۹هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۵۶۷هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۶۹هزار تومان رسیده است.