۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه؛

بازارگردانی معاملات در بورس باید برطرف شود

۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۰
کد خبر: 488736
بازارگردانی معاملات در بورس باید برطرف شود

-یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام نیازمند توسعه است، گفت: توسعه ساختار بازار سهام و ریسک‌های مرتبط با آن تا حد زیادی به قوانین، زیرساخت قانونی و مختصات حرکتی و رفتاری بستگی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمدمهدی زارع‌پور» اظهار داشت: بازار بورس با حضور میلیون‌ها سهامداران از اقشار مختلف در حال فعالیت است و بعد از ریزش سنگینی که بورس در ماه‌های اخیر تجربه کرد اکنون شاهد بهبود نسبی روند حاکم در معاملات و حرکت صعودی شاخص بورس هستیم.

وی اظهار داشت: از دست رفتن سقف تاریخی شاخص کل بر روی عدد دو میلیون واحد علاوه بر تاثیرپذیری از مسائل اقتصادی، تغییر انتظارات تورمی و جا به جایی جناح قدرت در آمریکا ناشی از برخی مولفه‌ها و نهادهای بازار بود که باعث ایجاد روند منفی در بازار شدند.

زارع‌پور اظهار داشت: بازار سرمایه کشور از نظر ریزساختارها و برخی از قوانین، نیازمند تغییرات بنیادی است و دیدگاه‌های فعلی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز روز فعالان بازار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم با در نظر گرفتن مسائل تکنولوژی نسبت به بازار سرمایه اظهارنظر کنیم باید اعلام کرد که با توجه به شرایط خاصی که در کشور وجود دارد نمی‌توان با عجله در انتظار تحول وضعیت بازار بود.

زارع پور گفت: بازار در وضعیت فعلی از لحاظ برخی از  ابعاد نیز دچار عقب‌ماندگی  و بی‌برنامگی است که باید زمینه‌های لازم برای برطرف شدن آنها فراهم شود. ‌

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تقویت نهادهای بازار و زیرساخت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهتر است در بازار با قوانین آسان‌تر  و بوروکراسی اداری چابک‌تری همراه باشیم و در کنار آن، مسأله بازارگردانی معاملات در بورس باید برطرف شود.

زارع‌پور گفت: در مورد پذیرش شرکت‌ها در بازار نیز یک نقص و جای خالی بزرگ احساس ‌می‌شود و باید توجه داشت که ارزش معاملات بازار سرمایه حتی اگر رشد کرده باشند باز هم درگیر مفهوم توسعه عمیق و کلان است که در این زمینه می توان گفت، بازار سهام در وضعیت فعلی تشنه توسعه است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ساختار بازار سهام و ریسک‌های مرتبط با آن تا حد زیادی به قوانین، زیرساخت قانونی و مختصات حرکتی و رفتاری بستگی دارد، به خصوص زمانی که بازار به سمت شاخص دو میلیونی در حال حرکت بود.

وی اظهار داشت: یکی از توجیهات و استدلال‌هایی که برای افزایش همیشگی نسبت‌های قیمت بر درآمد سهم‌ها مطرح شد این بود که بازار با رشد خود دارای اهمیت بیشتر و ثبات می شود و به عنوان یک دارایی با هدف نقدشوندگی و قابل اتکا در سبد سرمایه‌گذاری افراد قرار خواهد گرفت که این دیدگاه مثبت و فرصت تاریخی به دلیل عدم آمادگی و مدیریت مناسب با خاطره تلخی همراه شد.

 شاخص کل بورس دیروز (چهارشنبه) یک هزار و ۲۲۴ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۵۰۶ هزار واحد رسید.