۰ نفر

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران خبر داد؛

اجماع بر دامنه نوسان پویا

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۴۰
کد خبر: 487982
اجماع بر دامنه نوسان پویا

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران، حذف یا افزایش دامنه نوسان را مستلزم مجموعه ای از پیش نیازها دانست و گفت: در شرایطی که منطق بر بازار حاکم باشد، تغییر دامنه نوسان حتما کمک کننده خواهد بود .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا ، محمد صادق غزنوی در برنامه "به وقت تحلیل " که عصر امروز از شبکه ایران کالا پخش شد ، با اشاره به مزایا و معایب دامنه نوسان در بازار سهام  اظهار داشت: افزایش دامنه نوسان ، درجه نقدشوندگی سهم را بالا می برد ولی در عین حال در بازارهای اکیدا صعودی یا اکیدا نزولی می تواند آسیب زننده باشد و دارایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد .

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران، حضور معامله گران حرفه ای را که بتوانند در شرایط خاص احساسات خود را کنترل و بر اساس منطق تصمیم گیری کنند، از جمله لوازم و پیش نیازهای افزایش یا حذف دامنه نوسان دانست .

وی همچنین با اشاره به شکل گیری برخی سفته بازی ها در کنار  تغییرات دامنه نوسان گفت: سفته بازی الزاما مذموم نیست و نباید به آن نگاه منفی داشت ؛ چرا که در بسیاری از اوقات ، همین سفته بازی ها به نقدشوندگی بازار کمک می کنند . لذا  آن سفته بازی که با فریب شخص مقابل همراه نباشد، نه تنها اشکال ندارد بلکه مفید به حال بازار خواهد بود .

غزنوی در ادامه، افزایش یا حذف دامنه نوسان را بسته  به نماد ، وضعیت شناوری آن و دیگر مولفه ها  برای سهم های مختلف متفاوت دانست و افزود: هم اکنون در فرابورس صندوق ها دامنه نوسان ۱۰ درصدی دارند و  چهار یا پنج سهم نیز با این دامنه نوسان معامله می شوند .

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص  شرایط اجرای دامنه نوسان پویا گفت: اجرای دامنه نوسان پویا اتفاق خوبی است که از حرکت های ناگهانی در یک سهم جلوگیری می کند .

غزنوی با بیان اینکه تقریبا همه فعالان بازار سرمایه بر دامنه نوسان پویا اجماع دارند، گفت:  پدیده صف نشینی نتیجه دامنه نوسان ایستا است و در صورت فراهم سازی شرایط و امکان عملیاتی شدن آن در سامانه معاملات ، صف نشینی ها کمرنگ و کمرنگ تر خواهد شد .

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران، در پایان به تجربه موفق دنیا در به کارگیری دامنه نوسان پویا اشاره کرد و افزود:  امروزه اکثر بورس های پیشرو دامنه نوسان پویا را اجرا می کنند و به نتایج خوبی هم رسیده اند اما قبل از هرچیز زیرساخت های آن را نیز فراهم کرده اند .