۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

پالایش یکم خوش‌قدم بود/ کام سهامداران پالایش یکم شیرین شد

۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۴
کد خبر: 486332
پالایش یکم خوش‌قدم بود/ کام سهامداران پالایش یکم شیرین شد

دومین صندوق ETF دولتی که با نام «پالایش یکم» مرداد و شهریور ماه سال جاری پذیره نویسی شد، امروز و پس از کش و قوص‌های فراوان بازگشایی شد.

برای دنبال کردن اخبار صندوق پالایش یکم، اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاینسهیل بانی؛ امروز و پس از گذشت بیش از سه ماه از پایان مهلت پذیره نویسی پالایش یکم، این صندوق ETF دولتی بالاخره با اعلام ناظر بازار بازگشایی شد. «پالایش یکم» در اولین روز معاملاتش در بازار ثانویه بورس اوراق بهادار تهران، از ساعت ۱۱:۴۵ تا ۱۲:۳۰ بدون دامنه نوسان معامله شد. پالایش یکم در بازگشایی خود رشدی ۱۹درصدی را تجربه کرد و در پایان معاملات بورس امروز این عدد به ۱۳.۷درصد کاهش یافت.

طبق اعلام ناظر بازار، خریداران پالایش یکم می‌بایست برای خرید و فروش واحدهای این صندوق کد بورسی داشته باشند. همچنین اشخاصی که واحدهای صندوق به پرتفوی آنها اضافه نشده ، می‌توانند با ارسال درخواست تغییر کارگزار ناظر را برای کارگزار خود، اقدام به معامله واحدهای این صندوق کنند. 

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید

photo_2020-12-01_12-01-34

داستان پالایش یکم

در مرداد ماه امسال و پس از تجربه موفق «دارا یکم»، دولت قسمتی از سهام خود در پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس را در قالب دومین صندوقETF دولتی و با نام «پالایش یکم» پذیره نویسی کرد. مهلت خرید واحدهای این صندوق تا پنجم شهریور ماه ادامه یافت و در این مدت بیش از یک میلیارد و ۴۰۰میلیون واحد پذیره نویسی شد. ابتدا قرار بود این صندوق در ابتدای آبان ماه بازگشایی شود اما به دلیل افزایش سرمایه نمادهای پالایشی متشکل این صندوق و همچنین افت ارزش ذاتی این صندوق که تا بیش از ۲۳درصد زیر تخفیف دولت هم ادامه یافت، این بازگشایی به تاخیر افتاد. از ابتدای هفته جاری و پس از رشد پالایش یکم و سودده شدن این صندوق اخبار ضد و نقیضی از بازگشایی پالایش یکم دست به دست می‌شد تا اینکه سرانجام امروز این اتفاق رخ داد.  همچنین ارزش ذاتی(nav) پالایش یکم در پایان معاملات امروز به ۱۱۰,۸۶۰ریال رسید.

تاثیر محسوس بازگشایی بر بورس امروز

در دقایق ابتدایی بورس امروز، شاخص کل روندی نزولی را پیش گرفت اما با قطعی شدن بازگشایی امروز، معامله‌گران برای نمادهای پالایشی صف خرید تشکیل دادند و شاخص کل روند صعودی‌اش را ادامه داد و با رشد ۰.۵ درصدی به کار خود در بازار امروز پایان داد.